Ny medlem och Ny pelletseldare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Hej ni som kan

Brännare = Biona 2000
Ägare = Helt ny på pellets och brännare
Behöver = Stöd

Mitt problem är att lågan slocknar så snart det matas pellets. Lampan visar att den tänder lågan med startpelletsen men så snart den börjar mata (9% i början) så blinkar fotocellslampan till några gånger för att sedan helt släcka ner B-et.

Har bytt den vita plattan i botten och roosterpackningen (från servicepack 1). Den ser ut att ligga i sitt spår väl och ser även ut att täta ordentligt.

När jag öppnar bottenplattan sen så finns det dåligt förbränd pellets, ser ut som svart sörja, på plattan och den är svart. Borde väl vara aska eller hur?

Någon vänlig själ som kan ge tips till en novis vid brännaren...Tackar på förhand

Hur f.n skall man få igång brännaren, det börjar bli kallt ute nu och elen är dyr.

/Thomas
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Taxen »

Har du läst trådar i den här avd.?
Hittade den här,där de skriver om justering av fotocellen.
Verkar vara nåt med denna,om du får eld på startdosen,men sen slocknar den.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 7&start=15
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av deasstore »

Hej heggan.

Trevligt med en ny här.

Några saker du bör kolla upp är. Är startdosen tillräklig. Är den okej och det göder/brinner bra i när den börjar mata 9%. Då är det nog troligtvis fotocellen som kan behövs justeras.
Försöker inte brännaren återstarta när den slocknat. Orginal inställningar är väll två startförsök innan den larmar?

Har du möjlighet att koppla in datorn till brännaren via pelconfig. Det är oftast bra att ha när det strular.

Hur kommer det sig att ni har denna brännare? Nytt hus eller köpt en beg?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Hej och tack för svar

Köpt nytt hus och då satt den här brännaren där, därav detta.

Tycker att den startar om och startar om när lågan slocknat och till sist tänder den inte alls och då slår jag av. Less.
Hur är kollar man fotocellen, hittar inte något om detta på MBIOs hemsida?

Det är mycket man inte vet...

Kanske jag skall testa med att köra på en större startdos. Gör det om en stund....

Men det är så att det ligger en massa "skräp" runt rotorn som inte är aska utan taskigt förbränd pellets när jag tittar. Det kanske kan tyda på att det inte brinner tillräckligt.....eller?

/Thomas
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Fick igång det med manuell laddning av pellets...

Problemet nu är att den stannar pga överhettning pannlucka.....Temperaturen var uppe i 670 när den stannade....
Kan det hjälpa att sota?....har gått ca 2 timmar totalt sen senaste sotningen

/Thomas
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av deasstore »

Kan du inte fråga säljaren om lite info.
Det låter som att tändelementet är okej eftersom du ändå klara att starta den manuellt.

Det du bör kolla är så att allt är rent inne i brännar röret. Så att säljaren gjorde rent där innan han lämnade över till dig.
Kolla så att allt är okej i pannan så att inget är igentäppt. Vad har du för panna??

Du ska inte behöva sota förrän efter ca 200 timmars gångtid.
*Kolla så att det inte läcker någonstans. Obs Det är normalt att det blåser lite ur springor här och var när brännaren är igång. Men det ska inte blåsa en massa ifrån packningen fästet på brännarröret .

*Sintringsbehållaren under brännaren sitter korrekt. Jag lyckades sätta fast den snett så att det var en stor glipa.

* Hur pass bra drag har du i panna. Kan du öka det genom att justera något spjäll eller baffelplåt . Om det sitter ett spjäll efter panna ska det vara helt öppet.

* Fungerar luckan som öppnar under tändningsskedet. Sitter en elektomagnet (namnet kan vara fel) uppe på brännaren som styr en lucka som öppnar när tändningen sker. Kolla så att den inte har fastnat. Den hade fastnat för mig en gång och brännaren blev helknasig.

Ligger det fortfarande oförbränd pellets nu när du lyckats köra ett tag?

Har ni kört på el under sommaren?

Mycket frågor men lite svårt att hjälpa utan att vet vad du har för anläggning.

Tycker att du först och främst ska fråga säljaren om hjälp. Det var ju han/hon som installerade denna brännare och bör ha lite kunskap om den.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Tack för att du försöker hjälpa mig, det är tacksamt.....

Har gjort det (pratat med förra ägaren) och det skulle inte vara några problem med pannan, möjligen att den inte skulle räcka till effektsmässigt.

Spjället efter pannan är helt öppet.
Brännarröret är rengjort från skit, en del "tjära" var det.
Pannan är en Star
Det ligger inte oförbränd pellets i brännaren.

Enligt röris har jag ett superdrag i skorstenen normalt, snarare för bra än för dåligt.

Nu verkar det som om draget inte är som det skall, det säger både röris och Mbio. Det skall vara det som orsakar problemet.

Nu har jag/vi en strategi...

Nästa steg är att sota pannan, även om det inte skall behövas.
Funkar inte det så är det dags för sotarmurre att fixa skorstenen.
Sen får vi vidta andra åtgärder.....OM det inte fungerar då.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av danei »

Det är ganska normalt att det kan vara problem med draget innan murstocken är varm på hösten när man drar igång. Men jag har haft liknande problem, jag bytte panna i sommras, från en CTC1100 (oljepanna) med biona till en Pellux med biona. Den brännaren som följde med pannan var i bättre skick så jag bytte den med. Men den uppförde sig som du beskriver. När jag testade med min gammla styrenhet så löste sig problemet. Så det lutar åt att det är parameterberoende. Jag misstänker att den varit sådan förut också,även om den funkade utmärkt enligt säljaren. Den var nämligen inställd på 3 startförsök i stället frö normala 2. Den startade i bland på tredje försöket. Nu startar det på första. Jag ska bara ta mig tid att läsa ut parametrarna för att se vad som skiljer.

Jag gillar inte att de ska ha extra betalt för en mjukvara som behövs för att man ska få brännaren att gå bra. Även förklaringar av vad uppgraderingar av mjukvara och hårdvara gör för skillnad.

Överhettning/pannlucka har jag för mig att man får om överhettningsskyddet i panna löser ut, eller luckbrytaren om man har en sådan.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Jag kom på!!!!!
Sotaren kom på att röret som går från brännaren in i pannan var i dåligt skick och borde bytas.
KAN det vara så enkelt att det är det som gör att jag får baksug av rök upp i kvarnen strax innan det blir överhettning i pannluckan och ett stopp......?

Långsökt?

Thomas
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av danei »

Det låter inte helt troligt. Däremot låter det som dåligt drag. Ta bort en turbulator i någon vecka. Så att du får upp tempen i murstocken.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av deasstore »

Håller med föregående.

Kan ju vara värt att testa. Detta för att se om det är dä som är felet eller om brännaren fortfarande strular.

Hur ser röret ut. (bränarrör) Är det deformerat.?

Tänkte på en sak. Hur högt upp sitter rotorn ifrån rostret. längst in ska det vara 1-2mm. Provhöjde detta en gång till 4 mm och brännaren gick på hög effekt och fallröret blev väldigt varmt.

Du kan även prova att ta port några så kallade effektskruvar som sitter brevid fläkten. Då minskar du luften till rotorn vilket minskar effekten något. (se manualen)

Sedan är det viktigt att du fick packningarna rätt så att ingen större mängd luft kommer ut på sidorna där rosterpackningen ska täta.

/Andreas
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Nu har jag börjat riktiga jakten.
Pannan och skorstenen sotad av sotarmurre själv. Inga som helst problem, draget var super enligt dom.

"Hur ser röret ut (brännarrör) säger du Andreas"...Menar du då röret som går från brännaren in i pannan så är det deformerad ordentligt. Plåten som sitter på pannluckan där röret går igenom till pannan är också deformerad.

Intressant det där med rotorhöjden. Jag har inte testat men kollar det i morgon.

Röris kommer i morgon med ett nytt rör, är det brännarrör?, och skall samtidigt ställa in brännaren enligt de förutsättningar som ges efter montage av nytt rör och fix av plåten på brännarluckan.

Med hopp om att kunna rapportera full drift redan morgon...

/Thomas

ps/Idag när jag testade så slocknade helt plötsligt lågan när den matade 65%. Stängde då av matningen en stund och slog sedan på den igen. Då gick den en stund till tills dess det blev överhettning i pannluckan. En gång när jag inte var närvarande fick jag "Låga ej detected", förmodligen i samma läge/ds
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av deasstore »

Japp, brännarrör är det som går från brännaren till pannan.

Om lågan slocknar så där låter det mer som att du har ett jäkla drag.
Har du någon dragbegränsare monterad efter panna. ( liten lucka med motvikt som styr draget genom skorsten)
Har du inte det så tycker jag att du bör sätta dit en sådan eftersom pellets kräver ett stabilt drag för att fungera optimalt.

Är röret så dåligt skick så kanske det ger sånna symtomer som du beskriver. Biona är en ganska så avancerad brännare. Kan vara krågligt att hitta felen när det dycker upp. Men detta forumet är guld värt när det jäklas.
Det man oftast behöver göra årligen är att byta rosterpackning. (flätan)
Den andra vita packningen brukar hålla i två vintrar. Men det är inte dumt att ha en extra hemma.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av Heggan »

Idag har röris varit här. Nu har pannan gått sedan lunchtid och det känns som om den nu hittat sin pace....
Vi bytte brännarrör och det var ett måste, jag är nästan helt säker på att det var det som orsakade överhettningen i pannluckan (även om ingen trodde mig).
Vi checkade även spjället i brännaren samt justerade ner rotorn till 2mm (i stället för 5 som det var).

Nu kan jag bara hoppas. Vintern är lång.

Tack för alla intelligenta svar som jag fått och det har nog gjort att jag känner mig mer hemtam med brännaren nu. Jag har lärt mig massor.

Thomas :D :D :D :D :D
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ny medlem och Ny pelletseldare

Inlägg av deasstore »

Nästan säker att höjden på rotorn spelade in lite också. Den kan nog ha medfört den kraftiga matningen som du hade. Sedan så antar jag att röret var riktigt uselt.

Sköt att det fungerar nu. Hoppas det håller sig så ett bra tag.

En fråga till. Hur långt in sitter brännarröret i panna?
Det räcker med några centimeter. Vet att det är en del som fått mer slitage och deformeringa på röret om de haft brännaren för långt in i pannan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar