Igång igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Igång igen

Inlägg av Zwentomen »

Efter flera månaders totalpaus knäppte jag på bionan för några kvällar sen. Solen har gömt sig bakom regntunga moln. Bionan startade upp snällt och fint. Toppen.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag måste få klart pannbytet innan jag kan snurra igång min. Det är nog läge att sätta fart på det, värmen behövs nog snart. Jag köpte en begagnad panna med en biona, så nu har jag två. Det känns inte helt fel att veta att man har ett komplett reservdels lager hemma.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Näe inte helt fel att ha en resrev att plocka bitar ifrån. Vad kostar begagnade bionas i Sverige. Här i Finland är marknaden säkerlige betydligt mindre, jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett någon
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag köpte en för 12000 kr för drygt 2 år sedan. Nu köpte jag en pellux panna och en komplett brännare för 12500kr.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Körde igång min brännare efter ett uppehåll i 4 månader.

Den gick igång utan problem.

En sak till. Jag har sett LÅGAN!...
Ni kanske undrar varför jag tycker det är så speciellt.
Men saken är den att jag har eldat i två år utan att se hur lågan ser ut eller om jag över huvudtaget har någon låga.
Med hjälp av en trasig spegel och en ståltråd konstruerade jag en inspektionsspegel. Som jag kan köra in genom en liten lucka som sitter ovanför brännarluckan.
Lite nördigt kanske, men färgen på lågan säger ju en del om förbränningen. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Lite nördigt, men jag känner att jag har samma behov. Har inte ännu jlurat ut hur jag skall ställa till det för att se lågan
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När man tittar igenom en öppen inspektionslucka säger färgen inte en skit användbart! Luften som kommer igen om inspektionsluckan ändrar balansen så färgen ändras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Biltemas inspektionsspegel hade inte kommit in genom hålet.
Annars hade jag skaffat mig en sådan .

Icecap. Ja det är ju så att låga blir förändrad när man släpper in luft genom det lilla hålet.
Men i mitt fall tror att det inte påverkar speciellt när hålet sitter 2-3 dm ifrån lågan.
Fast i mitt fall med tanke på vilken brännare jag har, vara jag bara intresserad av att kunna se att jag har en låga. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hur långt ifrån inspektionsluckan sitter har ingen betydelse, bara av att öppna den ändrar man trycket i förbränningsrummet men jag förstår den andra delen: att se lågan.

Jag har ersatt en plåtbit på toppen av fallröret med en plastskiva så jag ser ljuset från lågan utan att göra ingrepp eller öppna något och jag kan ibland stå o kolla när elden tar sig vid en kallstart, det är kul att höra skillnaden i ljudet och se ljuset från elden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar