Krånglande PelConfig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jorå, det vet jag men det är ganska lönlöst.

USB är förvisso ett seriellt gränssnitt men det är mycket komplicerat.

I essens är det så att OM datorn "ser" COM-porten och inte flaggar för fel drivrutin eller annat skit, då fungerar USB-porten!

Byglar du pinna 2 & 3 på det 9-poliga kontaktdonet ska det du sänder komma tillbaka vilket synt tydligt i ett terminalprogram: skriv något, ekas det tillbaka (alltså syns på mottagande) är det bra men bryter man då anslutningen ska det INTE komma.

Är det "lokalt eko" aktiverat kommer varje bokstav dubbelt med byglingen och enkelt utan den.

Om PelConfig inte klarar av att ställa porten rätt är det ett fel i programmet, jag har gjort ett antal program som använder COM-portar och alla fungerar perfekt med båda "gammaldags" och USB-portar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

Re: Krånglande PelConfig

Inlägg av ixs »

Försöker mig på igen att ansluta PelConfig till pannrumsdatorn. Men med samma problem som förra försket. Dvs det gå int. Byglat, configurerat com-portar, fyra olika kablar på två olika com-kontakter bak datorn. "2x3x4 möjliga kombinationer."

Försökte med att starta PelRam.
Då sade felmeddelandet "Går ej att få kontakt med styrenhet".
Är det någon som fått problem med att korten konstrar.

Kollade även bak kortet för lösa lödningar.
Ps brännaren går helt kass. Kommer upp i endast 580-605 grader, med en högst matning på 20%.
Med följd att den går nästan dygnet runt.
Orkar knappt värma någonting.
Ny rotor nya packningar total rengjord.

Ökade i temp då jag höll inne spjällaxeln till tändelementet. funderar om spjället är ur läge på något sätt.
Läste idag om "nollställning av styrenheten" genom hålet på framsidan, den med en röd ring.
Hoppas det inte blir noll på allt, utan att den behåller grundinställningarna, på 700 grader.
Någon som har några förslag?
MVH IXS
Pe-Te-panna mod 1960
Skriv svar