Överhettnings probem.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Överhettnings probem.

Inlägg av danei »

Jag har problem med att min brännare löser ut för överhettning. Men jag förstår inte riktigt varför. Normalt ligger matningen på knappt 30% max matningen har jag ökat till 99% så det borde absolut inte vara den som slår i taket. Jag uppfattar det som att den löser ut efter att ha gått ett bra tag. Om det är efter uppnådd panntemperatur eller innan är jag inte säker på. Men minst en gång har den stannat innan uppnådd temperatur.

Tyvärr har jag ingen loggning på den. Är det någon som har en fri mjukvara för loggning? Ska jag skriva en egen så kommer det nog att dra ut på tiden.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Kan vara att givaren som mäter brännartempen håller på att ge upp. Inte helt ovanligt att man måste byta lite smådelar på den brännaren med jämna mellanrum.

Annat alternativ kan vara att skruven inte får fram tillräckligt med pellets. Oftast har min brännare stannat de gånger jag "glömt" fylla på pellets och varnat för att det är övertemp som är felet trots att det borde stå att ägaren inte kommit ihåg att en pelletsbrännare gärna skall ha pellets i en jämn ström
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Slut på pellets har det inte varit i de här fallen. Men den orsaken har jag också haft. Jag aldrig reagerat på att matningen har ökat, vid ett stopp var jag i närheten och borde ha uppmärksammat om matningen gick upp. Så din gissning med felvärde på tempmätningen är nog rimlig.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Om det är temperatur mätningen. Brukar det då vara proben eller mätförstärkaren? Proben borde väl vara en vanlig typ-K.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur gick det sen? Vore bra om alla som har problem skriver vad det var som orsakade det.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Ursäkta. Jag glömde visst att fortsätta här.

Jag kom fram till att det var temperatursensorn som bråkade. Men sedan hoppade den igång igen. Jag har skaffat en annan sensor men inte testat den.

Se även här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11115
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej. =)

Beställde du av det billigare alternativen? =)

Har hittat eget material till rosterpackning av den typen som man kan beställa av mbio.
Priset 98 kr för 39,5cm snöre är lite dyrt helst när de lägger på 50 kr i avgift för packning. Samt att det lägger på en större fraktkostnad än vad som står på brevet.
:twisted:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Japp jag köpte den. Men inte monterat än, efter som originalet funkar.

Var hittade du packningsmaterial?
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

än så länge är det på prov.

Men återkommer om det fungerar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Nu har jag monterat den. Den är 1cm kortare och behöver slipas av lite i toppen. Men det var lätt. Nu har jag den inkopplad med labbsladdar, så ett litet mätfel blir det ju där.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Tyvärr hjälpte det inte ett dugg med ny tempsensor.
Två gånger jag jag varit i närheten när den stannat, båda gångerna har temperaturen varit nära 700°C. Precis innan den stannat låter det som kontaktorklapper, frågan är om den flipprar med spjället eller något sådant.

Är det någon som har haft liknande problem?
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

får du inga felmedelande när den stannar.

vad är det som stannar. Är det matningen eller brännaren. Att den ska stanna för att den uppnått driftstemp låter ltie knasigt. Fråga är om det inte är matningen som strular. Man hör att det klickar till lite i skåpet varje gång den ska aktiivera mottorn för matningen gör det det men motorn står stilla så kan det vara något där som felar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jo den stannar på övertemperatur i brännaren.

Nu har jag hitta orsaken. Det var inte tempgivaren.

Tydligen är brännaren väldigt känslig för elektromagnatiska störningar när det är i drifts temperatur. Det i kombination med ett fel i styrningen till elpannan var det som ställde till det.

När kontaktorerna till elpannan dras så induceras det en störning i temperaturmätnignen. Min elpanns fick tydligen för sig att tillfälligt ändra läge på någon eller några kontaktorer även när den inte skulle gå. Även när den var avstängd. Jag har löst det genom att koppla den gamla oljebrännar termostaten i serie med överhettnings skyddet till elpannan.

Mjukvaran i brännaren borde filtrera bort den här typen av störningar. Så att det måste vara övertemperatur i 1sekund, eller filterabort snabba hopp i temperaturen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Överhettnings probem.

Inlägg av deasstore »

angående packnings materialet jag köpte till biona.

Det fungerade och var av precis samma sort som mbio.
Nu var det ju ett tag sedans med ska ta fram gamla papper på beställningen jag gjorde så kan jag dela med mig av det.

Företaget som sålde dessa produkter heter Holger eldfast. titta på deras hemsida så hittar ni nog det som behövs. (Högtempisolering Fiberfrax)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överhettnings probem.

Inlägg av danei »

Vilken var det du köpte?
Skriv svar