Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Åskar skrev:
Jo jag hade borta plattjärnen idag och sotade manuellt. Som jag trodde så sotar inte plattjärnen nå vidare,bara fläckvis.
Vad jag hört är att Orlanpannorna snart kommer att tillverkas utan sotanordning då de inte fungerar tilfredställande. Bara turbulatorerna kommer att vara kvar. Ett synglas på luckan för att kolla lågan borde de också få till, eller fixa som tillbehör. Funderar själv att senare borra upp min egen lucka och sätta dit ett eldfast glas.

Hur tycker du att din panna fungerar? Är du nöjd eller ångrar du ditt köp?

Jag själv tyckte att det såg ut att vara en prisvärd panna när jag köpte den. Att man skulle behöva "mecka", ändra och justera lite förstod jag. Tex regulatorn var ju inte ens anpassad för vårat sätt att elda.

Nåja, skall bli riktigt kul att få igång den! Och jag tror att den kommer att fungera mycket bra, efter man laborerat och testat lite.. :wink:
Den funkar helt ok förutom lite poffande ibland förståss men det verkar förekomma på andra pannor också;) Sen borde jag ha valt en 60 kilowattare istället, för att få ännu mer bekvämlighet med eldandet.
Jag är helt klart nöjd hittils, hade nästan fått 2 orlan till priset av en baxi:)

Du får koppla in en potentiometer för att komma över 80 grader!
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Puffar och sådant finns det som du säger fler som har på sina pannor. Även de med sugande fläktar. Vet av en som hade lite problem med sin Baxi/Solo innova innan han lyckades ställa in sekundärluften rätt.
Du får koppla in en potentiometer för att komma över 80 grader!
Jag har en annan lösning på detta.. 8) Berättar mer om detta när jag får så hur det fungerar.. :wink:
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag har som sagt för lång ved... 35-40 cm och då är det förstås bitar som är lite längre. Utrymmet är uppmätt till 41 cm långt. Så nån luftspalt i kortändarna är det inte tal om för mig. Jag har för övrigt inte hört talas om att det borde vara en... Så i mitt oförstånd har jag eldat så gott det går och önskat mig kortare vedträn.

För det är när jag måste sätta ett vedträ på snedden som det skiter sig så att säga.

Vi har det så ordnat att vi köper veden färdigkluven och halvtorkad. Sen får den torka lite lagom till och så eldar vi den. Förmodligen skulle den inte må dåligt av att torka lite till, men det har det inte blivit tid till...

Men det jag tänkte komma till, är att jag alltid tyckt jag får snudd på för mycket effekt på det här sättet. Alltså rökgaserna hinner inte kylas tillräckligt mycket på vägen ut. Så det här med turbulatorer är nåt man borde fundera ordentligt på.

Varning: Nu kommer en svamlig utläggning.

På en del större pannor på typ värmeverk, har man nåt som kallas ekonomiser som tar ut det sista energiinnehållet i rökgaserna. Det skulle vara som att sätta in nåt i stil med en bilkylare i rökgaskanalen på vägen till skorstenen. Kanske skulle man kunna ha två uttag ur rökgasröret och ett spjäll mitt emellan så att man kunde, när draget är igång tillräckligt, leda rökgaserna genom en sån låda, och klämma ur 50-100 grader till ur röken... Med rätt kylflöde på vattensidan skulle man kunna få nästan lika varmt vatten som rökgastempen som lämnar burken.... Man skulle kunna shunta in det på panntoppen så att man snabbare kom upp i laddande temp... Jag skulle helt klart kunna behöva det.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

McB skrev:Hur f*n får man till ett ilägg som aldrig hänger sig?
Jag kan aldrig lägga fullt om det ska vara bra effekt, utan det får bli fler men mindre laddningar.

Upplever att det brinner upp fortare i fram och bakkant än mitt på.
Och när detta händer så kommer det en del puffar och smällar och ojämnt drag, wooofff woooofff låter det i skorsten och panna och sen blir det en liten smäll eller puff.

Någon som har en lösning?
Hej och välkommen med ditt första inlägg.

Du kan läsa min förklaring i tidigare inlägg. Jag har samma panna som dig och har laborerat en hel del i ämnet.. Men det råder viss förvirring angående wooffarna i pannorna. Det enda jag kan förklara ännu en gång är håll jämn torr ved kvalitet. Kapa veden ca: 5 cm kortare än ved magasinet, klyv även veden likvärdigt så att alla ved trän är ungefärligen lika stora samt trava in veden i pannan vid ved på fyllning, kasta inte in veden huller om buller.. Att blanda olik klyven ved blir även det bara bekymmer precis som denna tråden hanlar om.

Det kan naturligt vis vara andra problem också såsom att fläkt termostater är felinställda eller felkopplade så att dom bryter förbrännings luften till förbränningen tillfälligt. Kanalena i pannan från fläkten kan vara igensatta av sot tjära . Fläktar kan vara igensatta med damm från pannrummet etc....

Det finns många tänkbara fel när wooffarna kommer, sådana problem har jag aldrig..

Börja med att hålla jämn torr ved kvalite. Sedan vet jag att fura och gran fungerar mycket dåligt i dessa pannor, enbart björk ved fungerar bäst..
Furan och granved hänger sig hela tiden dessutom blir askan mycket tätare än från björkveden så att det lättare blir stopp längs ned i botten på pannan där rökgaserna vill ut stundvis. Detta fenomen sker sällan (aldrig ) med bara björk ved..

Sedan om olika pann levarantörer försäljare eller instruktionsböcker påtalar att veden bör vara 15 till 20 cm grov. Dessa uppgifter får dessa stå för. Det är iaf förbränningsteknik vi talar om..
Det finns även direkta faror med att installera dragbegränsare till dessa fläkt styrda vedpannor. Varje enskilld installation bör kontrolleras om drag begränsare är lämplig eller ej att installeras.
Jag själv har inte dragbegränsare installerad..

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hej Vedprofilen
Kan du utveckla "faror" lite.
Man kan ju inte bli annat än förbryllad när i princip alla säger att man bör installera dragbegränsare.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nytt test
Ilägg tvärskammaren(idag lite finare ved, vissa 3-5cm). Från bakre vägg till främre vägg, luftspalt på sidorna. Alla pinnar med ryggen neråt, välpackat. Liten start glöd ca 1 liter runt hålet.
Förändring: La in ett vedträ på vardera sida om högen (uppifrån sett ser högen ut som ett kors med luftkanaler i varje hörn.
Resultat: En enda puff som sköt dragluckan igen!!! :bom: (numera fastskruvad).Denna puff kom sig av att pannan nått sin maxtemp varpå fläkten stannat, när pannan väl drog igång igen kom smällen. Dragluckan vidöppen under större delen av eldningen(ute temp -1°).
Pannan brummade bra första timmen för att sen gå ner och bli lam i brummandet. (Jag tror att det var vedträt på sidan om högen som gav den extra gasen, så imorgon blir det 2 till).
Betyg: Fungerande. Har nu dragit ner på tiden mellan pausblåsningar för att förhindra att det ansamlas förmycket gas.
:flower: :flower: :flower:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Låter som om det är besvärligt att elda med ved i en Orlan. Läste i din profil att du har 5x750 liter ackumulatortank, räcker inte det för att pannan skall kunna gå på max hela tiden tills det är fulladdat? Som du beskriver det låter det som om gassmällarna uppstår när pannan går ned i viloläge. Om du undviker viloläge smäller det då också?
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja som sagt det är en lång historia med mycket variabler. Nu låter det som om det är en problem panna men det tycker jag inte. För att belysa detta så går den ju ner i pausläge då den nått sin maxtemperatur. Låt säga att denna temperatur är 80° (95°hypotetiskt :o ) vilket jag tycker är ok.Jag har idag en laddomat 21 med Wilo 25/6-3 vilket är hyffsat kraftigt, dock så leverar pannan mer än den kan ta hand om vid vissa typer av vedilägg.
Problemet har varit att beroende på ved och hur detta läggs i så varierar effekten. Effekten på pannan när den riktigt är i varv blir nästan för mycket om man lägger i veden felaktigt eller använder förmycket av den t ex finkluvna (potenta)veden. Resultatet visar sig som detonationer antingen i pausläget, strax därefter eller under gång. Samt att det finns viss variation på dessa detonationer och orsaker till dessa.
Och eftersom det inte verkar finnas en Bibel för hur man ska göra vid olika problem så.........

Hörde av han som sålde pannan till mig att en av hans kunder i Göteborg vrider 60kW ur sin 40kW´s panna. Hit vill jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Och eftersom det inte verkar finnas en Bibel för hur man ska göra vid olika problem så.........
Mycket intressant att följa dina olika provkörningar. Törs vi hoppas att tråden inspirerar så att vi även får se en 45-tusenkronorspanna på provbänken framöver? Eller tiger de hellre.. :mrgreen: :wink:

En eloge till Wodda.. :salut:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Åskar skrev:
Och eftersom det inte verkar finnas en Bibel för hur man ska göra vid olika problem så.........
Törs vi hoppas att tråden inspirerar så att vi även får se en 45-tusenkronorspanna på provbänken framöver? Eller tiger de hellre.. :mrgreen: :wink:

En eloge till Wodda.. :salut:
Det kanske är så enkelt att dom pannorna fungerar :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

http://forum.byggahus.se/biobraensle/80 ... annan.html

http://forum.byggahus.se/biobraensle/61 ... -30-a.html

Nja skulle inte säga att det är billiga pannor som har problem...sen finns det nog lite vettiga finnesser på t ex Solo innova som jag förstår har inbyggd lambdasond som reglerar syret mellan primär och sekundär.
Men den har ju tydligen också problem.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Hej Vedprofilen
Kan du utveckla "faror" lite.
Man kan ju inte bli annat än förbryllad när i princip alla säger att man bör installera dragbegränsare.
Jag tror att jag kan förklara så att alla förstår.

Om jag börjar med att förklara skillnaden mellan pannor med tryckande fläkt i jämförelse med pannor som har sugande fläkt, då skriver jag så här!
Pannor som har tryckande fläktar fungerar så att fläkten är till för att förgasa veden i vedmagasinet sk Primär luft men i pannans understa del tillsätts även sekundär luft också med hjälp av fläkten för att skapa bra förbränning. Obs! Att tryckande fläktar är nästan bara till för att skapa bra förbränning. Denna gas förbränning som fläkten skapar skall sedan sugas ut ur pannan med skorstenens hjälp. Denna sugförmåga blir då sämre med en dragbegränsare, bildas det då gaser i pannan som inte kan evakueras ut genom pannan med sämre drag förhållanden pga av att dragbegränsaren finns tro fan att det woovar. Detta tycker jag är samma sak som att elda med borttagen sotlucka. Draget som pannan skall ha sugs istället in i dragbegränsaren.

Har man en panna med sugande fläkt då har man valt en bättre panna kan jag påstå. Men efter fläkten på dessa pannor kan det bli ett övertryck i skorstenen då är det häler kanske inte så bra att installera drag begränsare. Man får nog tänka lite extra ang. detta !!
Pannor med sugande fläkt har ju naturligt vi samma förbrännings teknik som pannor med tryckande fläkt men dessa två skiljer sig åt ganska markant ändå. Sugande fläkt skapar ett undertryck i hela pannan oavsett vad som händer, det gör inte tryckande. Tryckande fläkt kan skapa övertryck i vedmagasinet om inte gaserna sugs ut som tidigare förklaring med wooffar som följd. Jag tycker inte att dragbegränsaren är motiverad vid fläktstyrd vedeldning..

Faror med dragbegränsare kan jag förklara kort fattat. Jag har fått många förfrågningar varför det bildas tjära i skorstenar trots att man har torr ved fläkt panna osv... Vissa drag begränsare blandar in för mycket luft som kyler rökgaserna för mycket så att tjära bildas i skorstenen. Då har jag mätt undertrycket samt rökgastemperaturen vid drift samt även C0 O2 CO2. Svaret från mig ta bort drag begränsaren. 90 % av alla dessa som får tjära i skorstenen har löst sig med att ta bort dragbegränsaren. Obs! Denna tråd gäller vedeldning. Dragbegränsaren kan även fungera som extra drag in i skorstenen vid sotbrand.

Dragbegränsare tycker jag hör hemma vid Pellesteldning och möjligen vid överförbränningspannor som eldas med ved. Inte vid fläktstyrd Vedeldning..

Jag tycker att dragbegränsare är kanon ( Jäv..igt bra ) bara att dom installeras på rätt ställen samt att man väljer rätt produkter. Finns skräp även här... Rätt lucka på rätt plats. GOD JUL & GOTT NYTT ÅR::

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tack detsamma Vedprofilen

Antingen är det saker jag inte förstår eller så stämmer inte ditt resonemang på vissa punkter.
Jag är med på att draget behövs för att dra gaserna ur pannan osv. Men som jag beskrivit tidigare så hör jag tydligt hur draget ökar med dragluckan redan på vidgavel för att till slut stanna med en rejäl smäll. Det betyder ju att när dragluckan inte orkar med mer drar du in mer och mer primärluft/sekundär och allt går i en stigande spiral med det ökande draget tills hela magasinet är övertänt pga förmycket syre i ved kammaren. Är det inte därför som nästan alla Pannleverantörer bestämmer att draget ska ligga mellan 15-20 Pa?
Jag har personligen inga som helst problem att få upp draget långt över 20Pa men då tror jag att pannan kommer att få hicka.
Som sagt när den går bra då är det brummande ljudet så högt att det överöstar fläkten, hela keramiken glöder och den låter som vilken bil som helst.
Sen är jag inte så säker på att tryckande fläktar jobbar för att skapa övertryck, jag tror att det mer är till för att fördela luften propotionellt mellan primär och sekundär utan ett självdrag som varierar med årstid och en massa annat. T ex när jag ska trimma lågan så behöver jag bara göra det genom att öka eller sänka sekundärspjället, fläkten petar ju fortfarande in totalt lika mycket luft(borde vara lika för en sugande fläkt). det enda som ändras är fördelningen mellan dessa (typ 80% sekundär20%primär, justerar jag in sekundären åker ju den luften till primären istället). Det undertryck som finns skapas ju av draget i skorsten om jag förstår allt rätt(eller t ex en sugande fläkt).

Rätta mig gärna för det här är vad min logik säger mig så det kan givetvis vara fel. Men det är bra att höra dina tankegångar för det ger en nya tankar.

Dagens test:
Samma som igår dock två ilägg med förändringen att jag fyllde lite mer på sidorna (ca halvägs upp) bägge gångerna.
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
Nu måste jag byta till en kraftigare pump, Wilo 25/6-3 som sitter i 21:an hinner inte med längre utan pannan måste pausa ganska ofta.
Inte en poff, däremot har tillluften blivit ett problem (allt vibrerar kraftigt speciellt efter paus) måste öppna fler hål i väggen.
Not: Har man bara ett ventilationshål trängs både den kalla och varma luften i detta hål. t ex om draget har varit lågt en stund går en del varm luft ut genom ventilen samtidigt suger ju panna och draglucka. Här blir det konflikt speciellt när fläkten går igång igen. Det är nog bra att ha lite separata hål som inte stör varandra.

Just det glömt och säga en sak, Åskar & Zac om ni får kraftiga puffar kontrollera dragarmen för spjället. Det har en tendens att skjutas in lite vid kraftiga smällar och då går gasen fel väg sen. Passus bara om ni inte märkt det tidigare.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda !!! Varför stirrar du dig blind på Pa i din pannan . Du kanske skall ha mera undrtryck i din panna för att få det att fungera ??
Jag kan tyvär inte hjälpa till mera i denna tråd..

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Men nu pratar du väl i nattmössan vedprofilen.

Syftet med en dragbegränsare är ju att skapa rätt drag under hela drifts tiden.Draget varierar ju väldigt från start till slutet av eldningen.
Deta gäller pannor med sugande fläkt
Min dragbegränsare öppnar inget vid start men vid slutet av eldningen är den öppen.

Får man tjära i skorstenen har man ofulständig förbräning...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar