Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:André
Jag har en Baxi Solo + 30 . Om jag byter panna till en Gaselle- Quick Up- 45. Som har högre effekt. Måste jag öka min skorstens area då ??
Jag har 14*14 cm Skorstenen är 4m hög?? Jag har en murad tegel skorsten.

Jag bara undrar ????

Ved Profilen..
Det vet väl "Skorstensfejaringenjör" :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag ville höra ditt svar på denna fråga.
Jag vill inte att du hänvisar denna fråga till mig .

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Lite snabbt såhär så vill jag tacka Mats pyssling, efter 2 felfria ilägg just nu. Jag ska inte ropa hej ännu men det verkar riktigt lovande. fullt drag på pannan men inte i skorsten (dragluckan bara vippar lite lätt runt 18Pa).
:roll:
Tänk om det funkar fr o m nu................
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:
Ved Profilen skrev:André
Jag har en Baxi Solo + 30 . Om jag byter panna till en Gaselle- Quick Up- 45. Som har högre effekt. Måste jag öka min skorstens area då ??
Jag har 14*14 cm Skorstenen är 4m hög?? Jag har en murad tegel skorsten.

Jag bara undrar ????

Ved Profilen..
Det vet väl "Skorstensfejaringenjör" :roll:
Han vile läxa upp dig André :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Bra att det funkar Wodda. Det var som sagt bara en teori... 8) Jag har en rätt liten eldstad (kombipanna) och just nu har vi många långa vedträn... Men som jag brukar säga, om man inte har problem så får man inte lära sig så mycket...

Det här med hur mycket effekt pannan är utlagd för det skulle man vilja ha i relation till rökgastempen tycker jag. (Lägre rökgastemp = bättre värmeupptagning). Det är klart att det går att räkna fram teoretisk hur mycket luft som behövs för fullständig förbränning, hur stort rökgasflödet blir, hur stor skorstensarea man kan ha med viss höjd på skorstenen för att få tillräckligt drag (om man inte har rökgasfläkt) och allt sånt. Men det är länge sen man gick i skolan och länge sen man räknade på riktigt... Så det ger jag mig inte på.

Rent spontant tycker jag det låter bra med 14x14 cm skorstensarea, men 4 m är inte så högt. Jag kan tänka mig att det tar en liten stund innan pannan går upp på full effekt. När skorstenen blivit varm kommer draget i den att bli bättre, gissar jag.

Med värmeöverföringsytan, eldstadstempen, rökgastempen och vattentempen i pannan borde man någorlunda lätt kunna räkna ut pannans teoretiska maxeffekt. Är det nåt mer man behöver veta? Om det sen går att stoppa in tillräckligt mycket/bra ved och få den att brinna i lagom takt för att uppnå den effekten, det är ju en annan femma.

Måste bara kommentera en helt annan sak som nån skrev. Att sekluften leds in genom murbruk/betong. Det är genialt egentligen. Det är nämligen svårt att få kall luft att blanda sig väl med heta rökgaser, det blir ofta s k stråkbildning. Och om då sekluften är förvärmd genom sin väg in i pannan så går det lite bättre. Bäst vore det om man kunde leda in sekundär- eller kanske tertiärluft genom kanaler i skorstenen eller nåt sånt, då kunde man få riktigt fin förbränning...
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan meddela att det nu funkat genom 4 fulla ilägg. :santa:
Det är precis som du sa Mats, när hålet i glöden blir för stort så slutar det att fungera. Men så fort man packat till det så slutar det och allt funkar som det ska.
Att det kunde ha så stor betydelse hade jag nog aldrig listat ut själv.
Jag har ju läst och trott att man ska packa så fullt och tätt som möjligt, möjligt att det funkar också men det har inte gjort det för mig i varje fall.Nu blir det självraserande ilägg.
Nu gäller det bara att komma på ett foolproof sätt att göra inläggen på.
Om ni har tid och ork så kan ni väl skriva vad ni har för personliga regler för era pannor och era ilägg. Om ni t ex har för kort ved vad gör ni då eller annat. tror att det är många med mig som stundvis har dessa problem.

Själv lägger jag dom största bitarna i mitten (gärna dubbelt så stora som allt annat) och mindre på sidorna.Läste i en gammal tråd att Apersson 850 gör precis tvärtom. Så skriv gärna vad ni har för panna.


Tack återigen Mats, du e´grym.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
McB
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 02 aug, 2007 22:40

Inlägg av McB »

Hur f*n får man till ett ilägg som aldrig hänger sig?
Jag kan aldrig lägga fullt om det ska vara bra effekt, utan det får bli fler men mindre laddningar.

Upplever att det brinner upp fortare i fram och bakkant än mitt på.
Och när detta händer så kommer det en del puffar och smällar och ojämnt drag, wooofff woooofff låter det i skorsten och panna och sen blir det en liten smäll eller puff.

Någon som har en lösning?
Baxi Solo Plus 30, riggat för ved och KMP PX22 med tankstyrning och ack 2*750
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Själv håller jag på och provar lite olika varianter, tänker prova stående ved och lite annat. Idag upplevde jag en ny sak.
Skott med liten draglucka........ :shock: den ni! Luckan flög rakt över rummet och in i hyllan mittemot. Snacka om baktändning!!!!!
För dom som vill prova är det bara att öppna luckan innan den tryckande fläkten har stannat :bom:

Nä ska ner och testa lite andra prylar.

Elda lungt :wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Börja med att planera veden redan vid kapning och klyvning.
Kapa all ved exakt lika lång, klyv veden likvärdig så att alla vedträn har ungefär samma diameter ca: 50 till 70 mm.. Då har man iaf utgångs punkten för att lyckas. Sedan skall man trava in veden i pannan inte kasta in den hur som hälst.
Gör man på detta sätt brinner veden upp likvärdigt. Man skapar bättre förbränning med att hålla jämn ved kvalite. Stora ved klampar ilag med små blir bara bekymmer..

Att ställa upp veden i dessa pannor är ingenting att rekomendera, det är som gjort för gengas smällar.. Tänk också på ett ett runt vedträ som är 1 kvadrad decimeter i ändan skall klyvas för att uppnå rätt torkning och att förbränningen blir avsevärt mycket bättre..

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Orlan´s instruktionsbok säger 15-25cm. Men så har dom ca 65l större vedkammare än dom flesta andra i 40kW´s klassen. 5x5cm är tändved enligt Orlan. Tyvärr är större delen av mina 40kbm av den sizen, så möjligtvis kanske jag ska pröva att kasta in 100l istället för 165l (utrymmet är 185 men en del är ju luft).

Tänkt lite på att det här med att veden faller ihop i fram och bakkant. Den 5 cm´s glipa man ska lämna fram och bak är väl då för stor om den mesta förgasningen sker där. Man kanske ska pröva att tajta till den glipan för att tvinga ner primärluften lite mer fördelat över högen? Det här gäller väl oss med för kort ved antar jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Åskar hur går det med turbulatorerna? Eldat än?
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Åskar hur går det med turbulatorerna? Eldat än?
Hej,

Jag har köpt min panna i andra hand (en bekant som skiljde sig, sålde huset) Den är helt oanvänd men är av den första typen som hade långa fjädrar som sotanordning. Du har säkert vridna plattjärn i din panna så dessa fungerar även som turbulatorer. Fjädrarna har däremot ingen turbulatoreffekt.

Installationen är inte helt klart ännu, vissa småsaker skall först göras. Bla fick jag på pälsen av besiktningsgubben att takstegen inte var typgodkänd :cry:
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Hej,

Jag har köpt min panna i andra hand (en bekant som skiljde sig, sålde huset) Den är helt oanvänd men är av den första typen som hade långa fjädrar som sotanordning. Du har säkert vridna plattjärn i din panna så dessa fungerar även som turbulatorer. Fjädrarna har däremot ingen turbulatoreffekt.

Installationen är inte helt klart ännu, vissa småsaker skall först göras. Bla fick jag på pälsen av besiktningsgubben att takstegen inte var typgodkänd :cry:[/quote]

Jo jag hade borta plattjärnen idag och sotade manuellt. Som jag trodde så sotar inte plattjärnen nå vidare,bara fläckvis.
Du har du väl gamla regulatorn också antar jag?
Det var då kinkigt med takstegen... Jag hade ingen under besiktning men jag lovade att fixa en, var inga problem :)

Du får rapportera när du får igång pannan :)
/ Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Jo jag hade borta plattjärnen idag och sotade manuellt. Som jag trodde så sotar inte plattjärnen nå vidare,bara fläckvis.
Vad jag hört är att Orlanpannorna snart kommer att tillverkas utan sotanordning då de inte fungerar tilfredställande. Bara turbulatorerna kommer att vara kvar. Ett synglas på luckan för att kolla lågan borde de också få till, eller fixa som tillbehör. Funderar själv att senare borra upp min egen lucka och sätta dit ett eldfast glas.

Hur tycker du att din panna fungerar? Är du nöjd eller ångrar du ditt köp?

Jag själv tyckte att det såg ut att vara en prisvärd panna när jag köpte den. Att man skulle behöva "mecka", ändra och justera lite förstod jag. Tex regulatorn var ju inte ens anpassad för vårat sätt att elda.

Nåja, skall bli riktigt kul att få igång den! Och jag tror att den kommer att fungera mycket bra, efter man laborerat och testat lite.. :wink:
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kommer att lägga upp dom olika tester på vedilägg som jag gör och vilket resultat jag får.
Basinfo: Orlan 40kW, blandved längd ca 30cm Ø5x7cm torkad under tak över 2år fukthalt 15-20%. Schiedel Isokern 6,5m. KW SID 012 Draglucka.
Alla inställningar i originalutförande på pannan.

Ilägg tvärskammaren. Från bakre vägg till främre luftspalt på sidorna. Alla pinnar med ryggen neråt, välpackat. Liten start glöd ca 1 liter runt hålet.
Resultat: Inte en enda puff. Dragluckan vidöppen under större delen av eldningen(ute temp -5°). Liten blålåga som precis nådde ner i keramiken. Brinntid 5T.
Not: Minus. Förliten effekt, onormlat lång brinntid för den lilla mängd ved som las in. Pannan brummar knappt hörbart.
Plus. Lugn och stilla gång, total förbränning (helvit aska).
Betyg: :flower: :flower: :flower:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar