Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ursäkta mig så hemskt mycket är ni snälla, när jag sitter och skriver och kommer in i det så använder jag tydligen fackuttryck, det är inte meningen. Jag försöker igen....Primärluft (ett) är det man tillsätter till bränslebädden så att det skall börja bildas en massa gaser, sekundärluft (två) är det man tillsätter till gaserna så att det skall antändas och brinna upp, även populärt kallat hög primär har jag läst här på forumet och i detta resonemang finns det ingen sekundärluft vilket jag tycker egentligen är ett felaktigt uttryck. Tertiärluft (tre) tillsätter man en liten bit efter sekundären för att slutförbränna, kvartärluft (fyra) tillsätter man ännu senare/sist till rökgaserna för att uppnå en så fullständig förbränning som möjligt, men då är pannorna "gigantiskt stora" i Svenssons ögon, kanske 100m2 bottenyta och 40m hög, 60 bar tryck, 200MW effekt eller ännu mera, och det är inte alls något ovanligt inom pappersindustrin.... och de flesta "försäljare" av små vedpannor, värmepumpar, energi återvinningssystem, sotare/sotarmästare vänder på kappan jäkligt fort när man ställer lite "annorlunda" frågor, missförstå inte nu, jag är jäkligt tjenis mad sotarna som har varit hemma hos mig, så jag förstår att det kan bli lite frågetecken efter vissa av mina inlägg....tycker nog att deras kunskapsområde är lite väl begränsat ibland, de hålls ju med småsaker egentligen, för att inte tala om pannvattenkemin, det har de i regel ingen aning om, men de har en massa kunskaper, det är inte fråga om annat. Det är en himla tur att naturen är så fiffig att den har ordnat det så bra för oss vanliga att det sköter sig själv, om vi inte har en massa syreinläckage eller läck så vi får hålla på och fylla systemet med jämna mellanrum. Då är vi illa ute. Förlåt, spårade ur igen mitt under ett inlägg. Primär, sekundär, tertiär, kvartärluftar, 1, 2, 3, 4, skall tillsättas med början i bränslebädden, sedan måste nästkommande luftar tillsättas i exakt rätt ögonblick/ avstånd från föregående luftregister för att det hela vägen skall hålla rätt temp för rätt förbränning för att upprätthålla verkningsgraden och utsläppena på rätt nivå. Desto större panna desto flera luftregister. Pannorna designas för bränslesort, fuktinnehållet osv. Det är därför jag påstår att om man skaffar en pelletsbrännare tex. så skall brännaren sköta förbränningen och pannan är enbart en värmeväxlare, och köper man en brännare så skall man stoppa in den i en skaplig vedpanna, så är det "gaddat". Det går ju att stoppa in vilken brännare som helst Pellets/olja/gas osv. i en sådan egentligen och det bör blir bra. Fasen, det blev långt igen.... ursäkta! Finns det mera frågor så fråga på så skall jag göra mitt bästa.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

leifa.k skrev:Ursäkta mig så hemskt mycket är ni snälla, när jag sitter och skriver och kommer in i det så använder jag tydligen fackuttryck, det är inte meningen. Jag försöker igen....Primärluft (ett) är det man tillsätter till bränslebädden så att det skall börja bildas en massa gaser, sekundärluft (två) är det man tillsätter till gaserna så att det skall antändas och brinna upp, även populärt kallat hög primär har jag läst här på forumet och i detta resonemang finns det ingen sekundärluft vilket jag tycker egentligen är ett felaktigt uttryck. Tertiärluft (tre) tillsätter man en liten bit efter sekundären för att slutförbränna, kvartärluft (fyra) tillsätter man ännu senare/sist till rökgaserna för att uppnå en så fullständig förbränning som möjligt, men då är pannorna "gigantiskt stora" i Svenssons ögon, kanske 100m2 bottenyta och 40m hög, 60 bar tryck, 200MW effekt eller ännu mera, och det är inte alls något ovanligt inom pappersindustrin.... och de flesta "försäljare" av små vedpannor, värmepumpar, energi återvinningssystem, sotare/sotarmästare vänder på kappan jäkligt fort när man ställer lite "annorlunda" frågor, missförstå inte nu, jag är jäkligt tjenis mad sotarna som har varit hemma hos mig, så jag förstår att det kan bli lite frågetecken efter vissa av mina inlägg....tycker nog att deras kunskapsområde är lite väl begränsat ibland, de hålls ju med småsaker egentligen, för att inte tala om pannvattenkemin, det har de i regel ingen aning om, men de har en massa kunskaper, det är inte fråga om annat. Det är en himla tur att naturen är så fiffig att den har ordnat det så bra för oss vanliga att det sköter sig själv, om vi inte har en massa syreinläckage eller läck så vi får hålla på och fylla systemet med jämna mellanrum. Då är vi illa ute. Förlåt, spårade ur igen mitt under ett inlägg. Primär, sekundär, tertiär, kvartärluftar, 1, 2, 3, 4, skall tillsättas med början i bränslebädden, sedan måste nästkommande luftar tillsättas i exakt rätt ögonblick/ avstånd från föregående luftregister för att det hela vägen skall hålla rätt temp för rätt förbränning för att upprätthålla verkningsgraden och utsläppena på rätt nivå. Desto större panna desto flera luftregister. Pannorna designas för bränslesort, fuktinnehållet osv. Det är därför jag påstår att om man skaffar en pelletsbrännare tex. så skall brännaren sköta förbränningen och pannan är enbart en värmeväxlare, och köper man en brännare så skall man stoppa in den i en skaplig vedpanna, så är det "gaddat". Det går ju att stoppa in vilken brännare som helst Pellets/olja/gas osv. i en sådan egentligen och det bör blir bra. Fasen, det blev långt igen.... ursäkta! Finns det mera frågor så fråga på så skall jag göra mitt bästa.
????

Mvh .Ved Profilen
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Läste din fråga igen, tertiär och kvartärluft förekommer i större anläggningar som jag skrev tidigare och jag även repeterade detta. Svaret borde kort och gott varit att det förekommer inte inom småskalig ved och pelletseldning.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tack Leifa.k
Jag är med på vad du pratar om och jag har hittat en massa läckor till min primär luft ska nu bara fundera ut hur jag ska täta/stoppa inflödet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har inga puffar längre..........jiiipiiii.
Drog ner primären till hälften av fabriksinställt värde och tätade allt som inte va som det skulle (det var lite anarki på vart luften kom in).

Behöver däremot smörja mina tätband, manualen säger grafit fett vart hittar man det? Eller finns det något som är bättre?

/En glad och mycket nöjd vedeldare :lol:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Hej Wodda!

Eftersom jag själv snart hoppas få igång min Orlanpanna så följer jag tråden med intresse. Kan du nämna mer specifikt om dina luftläckage som orsakade puffarna?

Då det gäller "grafitfettet" så tänkte jag använda en produkt vi har på jobbet. Det heter Inno Lube och vi har det på bla packningar och tätningsband som riskerar att läcka eller bränna fast. Vet ej vart man kan köpa detta men jag hittade i alla fall fettet på nätet.

http://inno.grafweb.se/filer/WWW/kampanjer/innokem.html
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tätningsbanden på min panna är som fnöske (torra och hårda). Frontplåten där fläkten sitter är fäst med metallskruvar skruvade i godset, flera av dessa hade dåliga gängor eller hade missat hålet helt.Vilket gjorde att när draget kom igång i pannan sög den i sig mer luft än vad fläkten tryckte in och underhållsglöden bara blev större och större. Och till slut sker ju det som Leifa.k pratar om verkar det som.
Veden verkar ha väldigt stor betydelse, såg förresten att Polimex har reviderat sin ved rekomendation från att tidigare varit max 20cm i Ø till 15-25cm. Med andra ord mindre ved än 15cm kommer ge problem.
Luft tillförseln på Orlan pannor går till på följande sätt.
Fläten trycker in luft som fördelas innanför frontplåten där det finns 2 hål för primären och 2 hål för sekundären. Sekundären är de två skruvar du ser på framsidan dessa har en grundinställning om tre varv ut ifrån bottenläget. Primären är helt enkelt 2 plåtar som täcker för hålen in i vedmagasinet dessa är ställda med 11mm´s öppning.
Jag har strypt min primär till 5-6mm och ökat sekundären till 4 varv ut. Teoretisk blir fördelningen på den inkommande luften från fläkten då ca 50% mindre primär och ca 30% mer sekundär.
Det funkar inte klockrent tycker jag men det är avsevärt mycket bättre än i början.
Dragluckan som är förliten för min skorsten står just nu på 15Pa, har en fundering om att när jag fått frontplåten helt tät öka draget till rekomenderade 20 Pa för att på så vis öka effekten(förbränningen av tillverkad vedgas).
Detta borde öka andelen luft som går genom 1. Skorsten 2.tuberna, 3.förbränningskammare, 4.genom fläkten. Alltså ej öka luften till vedkammaren. Möjligtvis får detta helt motsatt effekt om luften tar vägen via primären men det får provet utvisa.
[/u]
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Bäst jag kollar min då också så att det är tätt! Hur har du ställt spjället för luft in till fläkten? Min står nu fullt öppen.

Ja, det verkar som att även veden påverkar. En annan jag pratat med har inte haft några problem alls med puffar (mest lång björkved). Inte rört något utan bara kört på grundinställningarna.

Om man kikar i manualerna för andra pannor (om jag inte minns fel så var det Vedex) så rekomenderar de att man ändrar förhållandet sekundär/primär ganska kraftigt beroende på vedslaget. Björkved hade en inställning och granved en annan.

Själv har jag kvar bla 40-50 m3 torrgran, kapad och klyvd i varierande storlek. Blir fina nyårssmällare kanske.. :D
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Åskar skrev:Björkved hade en inställning och granved en annan.
På innovan ska man dra ner på primären när man eldar med björk.Som jag har fattat det är det för att pannan ger för mycket effekt annars.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vidöppet spjäll.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Fick reda på vart man använder grafit fett. DRIVAXLAR! :lol:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan inte låta bli att småskratta...........av uppgivenhet :)
Känner mig som min egen läkare. Nya funderingar om hur det här funkar dyker upp vartefter som man provar nya grejer för att få det att funka klockrent.
Min teori (och flera andras tydligen) har varit att primären ställer till det genom att gasa för mycket. Nu är jag nästan nere på noll i gas och då uppträder lite nya prylar som får mig att fundera på nya sätt.
Gengas produceras vid temperaturer över 60°, rätt eller fel?
Om då hela pannan är över denna temperatur så spelar det ju ingen roll hur mycket eller lite primären står öppen förutom vid uppstart eller slut då det behövs naturligt drag genom glödbädden.
Ponera att vi strypt primären helt, gengasen fortsätter att produceras eftersom pannan är varm och den enda luft som tillförs är genom munstycket i keramiken. Eftersom draget i skorstenen är den enda väg luften kan ta så går det neråt vilket möjligtvis gör att ett baksug suger med sig lite gengas från kammaren som då får ett undertryck och vill suga tillbaks lågan så att den står uppåt i vedkammaren varpå antändning av stor mängd gengas uppstår. !!?????puff :lol:
Om det är på detta sätt så borde det väl vara fel att strypa primären?
Eller är det ok att ha ett vedmagasin med högkoncentrerad gengas?
Är det inte bättre att öka på primären så att man får ett övertryck i ved kammaren och då ett större flöde av gengas(så att det inte ansamlas för mycket) och samtidigt öka sekundären för att tillfredsställa förbränningen.
Just nu blir det som att krypköra bilen på nitrogen om ni förstår vad jag menar.
Och om jag förstår blålågeteknik rätt så infaller den när förbränningen får tillräckligt med syre. Min låga är rent blå utan gula inslag(oftast) förutom när det ligger nån kolbit ivägen. Betyder inte det att jag har förmodligen ett underskott på gengas i förbränningszonen.
Ska försöka dra någon slutsats av det här resonemanget. Problemet jag tror att jag och många har är att har man för finhuggen ved och dessutom låtit den torka enligt konstens regler så har man ett så potent bränsle att det är svårt för pannan att hantera. Lambdastyrning är nog inte så dumt ändå.
Om någon nu motförmodan tycker sig ha ett svar på dessa problem så låt höra eller ska man acceptera att det är som jag har beskrivit.

Not: Som ni förstår så har jag fortfarande problem :(
Senast redigerad av Wodda den tor 13 dec, 2007 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Tål att fundera på..

Fläkten skapar väl ett övertryck under "frontplåten"? Om tätningarna då skulle läcka lite borde ju luften åka ut där istället för in i pannan? Vilken blir då lidande, sekundären eller primären?? Luften tar lättaste vägen. Borde vara mest motstånd i sekundärledningarna kan man tycka. :?

Kör du fläkten på max kapacitet under drift? Nästan som att man skulle vilja ha en tryckmätare under frontplåten så att man vet vilket övertryck som uppstår så att både sekundär och primär verkligen får sina andelar luft.

Om man inte skulle ha övertryck under frontplåten (fläkten går på liten kapacitet, eller att det finns läckage) så vet man ju inte om luften bara åker genom primären eller bara genom sekundären :? Först när det är övertryck vet man att båda delarna får luft, under förutsättning att ingen av dem är täta..

Att ha två fläktar, en för sekundär och en för primär skulle nog vara det bästa.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ingen dum tanke, men jag tror att primären endast ska få luft när sekundären snor med sig gengasen (för att jämna ut undertrycket som bildas). Däremot kan man undra varför man ska trycka in luft i primären?

Fyllde ut min text i ovanstående meddelande.

Jo jag kör fläkten på max, problemet med puffar och sånt blir drastiskt mycket bättre när man stryper spjället på fläkten. Men jag vill försöka så långt det går att maxxa pannan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Om jag nu fattat det rätt och jämför primär-/sekundärluft med min motorsåg så skulle primären vara gasen (farten) och sekundären vara luftskruvarna som ställs så att bränselblandningen blir den optimala under de förhållanden som för tillfället råder.

Wodda,

Vilken ved eldar du med nu? Är det någon skillnad på driften om du bränner björk eller gran, lång eller kort?
Skriv svar