Interimstyrelse, Svenska Biobränsle Föreningen

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Elias Mårtensson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 12:24
Ort: Västerås

Interimstyrelse, Svenska Biobränsle Föreningen

Inlägg av Elias Mårtensson »

Jag söker intressenter till interimstyrelsen för Svenska Biobränsle Föreningen då detta är ett krav för att kunna etablera en ekonomisk förening.

Har du det minsta lilla intresse så kontakta mig eller lämmna dina kontaktuppgifter så kontaktar jag dig.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Vad är Svenska Biobränsle Föreningen?
Får man verkligen ha ett namn som är så
likt Svenska Bioenergi Föreningen?

www.svebio.se
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Elias Mårtensson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 12:24
Ort: Västerås

Inlägg av Elias Mårtensson »

Hejsan WB,

God reflektion du har gjort, jag visste inte att det fanns något som hette Svebio.

Jag ser inga hinder av att föreningen kommer heta Svenska Biobränsle Föreningen, om så det skulle bli så får vi korrigera namnet lite för att få det igenom vid registrering, men det står åter att se.

Skilnaden jag ser mellan Svebio och SBF är att SBF ser till Användarens intressen och Svebio ser till företagen som lev. biobränslen intressen.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Hoppas då att du har kolla på alla andra som finns:

Pellsam
PellSam har som målsättning att en väl fungerande pelletseldning skall kunna erbjudas varje konsument och…

* ställer krav på pelletskvalitet, transport och hantering
* ställer krav på produktutveckling
* ställer krav på utbildning
* ställer krav på hög tillgänglighet och kvalitet


SBBA
SEAS
PiR
Sv Trädbränsleföreningen
Sv Torvprod föreningen
Baff

mfl mfl mfl
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Styrelsen i PellSam:
Ordförande: David Wiman / Thermia Värme AB
Anders Henriksson / Mafa AB
Claes Evertsson / Gefab
Staffan Lundegårdh / Kmp
Lars Åbom / Agronola AB

Styrelsesuppleanter:
Sven Lassen / SalTek AB
Ove Roldin / Gordic
Anders Thelander /Sahlins EcoTec AB

Dom ser nog inte till användarens intressen...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Elias Mårtensson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 12:24
Ort: Västerås

Inlägg av Elias Mårtensson »

Precis som Andreas säger, så även jag svårt att se någon av de föreningar du listar upp WB, som ser till konsumentens intressen. Det är bara att kika in på styrelseposterna i det olika föreningarna.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Ursäkta mig men varför skulle dom INTE se till användaren som är deras kund, den som betalar, den som för vidare goda erfarenheter, den som gör gratis reklam för produkten genom mun-mot-mun-metod? Vilken vinst får företaget av missnöjda kunder? Ingen kan jag tala om bara kostnader, självklart arbetar dom alla för konsumentens bästa. Det är deras lösningar vi använder för en bättre värld att leva i mina vänner tänk på det.

Tycker att ni starkt undergräver branschens konsumentintressen och dessutom varför i hela världen skall man kalla en KONSUMENTinriktad förening för Svenska Biobränsle Föreningen? Skall ni arbeta i frågor som rör konkurrans om råvaran, priser på råvara, fördelning i balansområden över landet eller vad? Har ni en aning om hur våra olika råvarusortiment ser ut alls eller hur många TWh man tänkt att dessa skall ge? Sära på begreppen biobränsle och bioenergi.

Tänk om tycker jag, så ett frö hos Villaägarnas Riksförbund i sådana fall dom arbetar redan i er tänkta riktning.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Vilket intresse skulle en företagare ha av att priser på hans produkter pressas, att berätta om alternativa lösningar mm. Jag har svårt att tro att att biobränselbranchen är full av idealister som sätter kunden ekonomi före det egna företagets lönsamhet. Om ännu en konsumentorganisation är den rätta motpolen till biobränslebranchen kan kanske frågasättas men att man skall få en total översikt av energilösningar från en företagare som kanske bara känner till sina egna produkter är lite väl naivt.

/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Vilket intresse skulle en företagare ha av att priser på hans produkter pressas, att berätta om alternativa lösningar mm. Jag har svårt att tro att att biobränselbranchen är full av idealister som sätter kunden ekonomi före det egna företagets lönsamhet. Om ännu en konsumentorganisation är den rätta motpolen till biobränslebranchen kan kanske frågasättas men att man skall få en total översikt av energilösningar från en företagare som kanske bara känner till sina egna produkter är lite väl naivt.

/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

*
Opartisk energiinformation kan hämtas gratis hos vilken
Energirådgivare som helst. Tycker bara att det känns som
"kaka på kaka" hela idén. Men visst go for it ni som känner
att det är en viktig fråga.

WB

PS. Sen har vi en liten obetydlig myndighet också för den som vill :-)
Konsumentverket
är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. På Konsumentverket arbetar cirka 150 personer med konsumentfrågor av skiftande slag. Varors och tjänsters säkerhet, kvalitet och miljöpåverkan, reklam och avtalsvillkor, hushållsekonomi, konsumentrelaterade handikappfrågor samt konsumentinformation är några viktiga områden.
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kan ju fråga sig varför wb är så negativ mot att det skulle bildas en förening som kanske kan pressa priser eller dylikt?

Säljer du pellets eller?

Det verkar ju inte bli något tvång att vara med så du slipper nog skulle jag tro.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Tycker att det finns för många föreningar, myndigheter och rådgivande i frågan bara ingen annan orsak och nej jag säljer varken pellets, förbränningsutrustning eller annat.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det är väl positivt om det bildas förening för de som har brinnade intresse.
Som tidigare sagts så är det inget tvång på anslutning.

Dock tror jag att gemene man som eldar pellets inte har det som hobby utan gör det av ekonomiska skäl och inte orkar engagera sig i en förening.
Men för eldsjälarna så så är det nog schysst och kan säkert gynna många.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar