Problem med akktank

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
BrittingerL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov, 2018 13:53

Problem med akktank

Inlägg av BrittingerL »

Hej. Har fått installerat vedpanna, laddomat och en 500 l akktank. Får inte upp värmen i tanken. Det högsta var 80 i topp när pannan nästan kokade, efter ca 30min var tempen nere i 40.
Om pannan håller 60 får jag 60 i topp på tanken, 40 i botten. Laddomaten står då på 70högst upp, 60 till vänster och 40 längst ner, samma som botten i tanken.
Det droppar från skvallerröret ca 1-1,5 l per dag och när pannan svalnar gör tanken det med.
Måste ha igång elberedare om jag ska få varmvatten.
Hittills har rörjobbet gått på drygt 21000. Känns inte så skoj att det inte funkar med tanken.
Fått bort luft från pannan som lät som ett mindre vattenfall men ännu har det inte kommit luft från elementen, kanske för att det inte går få riktigt varmt i dom?

Vad kan det vara för fel? Luft i tank, i så fall hur får jag bort den?

Väldigt tacksam för hjälp
Brittinger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med akktank

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för panna, laddomat och acktank?
500 liter acktank är inte mycket vid vedeldning. Räcker kanske några timmar när det är minusgrader ute.

Hur startas pumpen i laddomaten, rökgastermostat eller panntemperatur?

Det kan skilja 15-20 liter mellan kall och varm ackumulator, så det gäller att expansionskärlet är tillräckligt stort för volymökningen. Minst 50 liter för ett öppet kärl och 100 liter för ett slutet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BrittingerL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov, 2018 13:53

Re: Problem med akktank

Inlägg av BrittingerL »

Panna Albin 230, Laddomat 21, slutet expanstionskärl 150 l, okänd akktank. Elen inte färdigkopplad, sitter en mätare på pannan som inte är ikopplad, pumparna på laddomaten och till radiatorerna sitter med kontakter i skarvsladd.
Laddomaten öppnar när pannan är på drygt 60.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med akktank

Inlägg av Stegatorparn »

Hmm..då är det säkrast att sätta i stickproppen till laddomatpumpen så fort brasan har tagit sig och ställa pumpen på högsta hastigheten.
Är laddomaten begagnad, kan pumpaxeln fastnat och måste hjälpas igång med en skruvmejsel. Ta först bort den stora skruven i centrum av pumpgaveln. Kommer lite vatten men inget att bry sig om.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BrittingerL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov, 2018 13:53

Re: Problem med akktank

Inlägg av BrittingerL »

Axeln rör sig hela tiden, snurrar även då både panna och akktank gått ner under 20 grader. Ska den göra det?
Kan det vara givaren som inte är ikopplad som gör att inget funkar? Fast det borde väl ändå bli mer än 60 i tanken utan att jag eldar i timmar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med akktank

Inlägg av Stegatorparn »

Pumparna satt ju i en skarvsladd och får ström hela tiden varför dom också går hela tiden.
Det är termostaten i laddomaten som bestämmer vid vilken panntemperatur som laddningen börjar.
En vanlig termostattemperatur i laddomater för ved är 72° eller 78°.
För att det ska bli någon laddning av ackumulatorn måste panntemperaturen över dessa gradtal.
80°-90° är normal panntemperatur vid laddning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar