Letar info om Kramforspanna

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
AntonT
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov, 2018 13:18

Letar info om Kramforspanna

Inlägg av AntonT »

Tjena!

Nyss skaffat kåk och har en Kramforspanna typ 100 med vedeldning. Försöker hitta nå bruksanvisningar om den eller nån kunnig om dem. Vill höra va de bör ligga på å sånt med rökgaser, snabbt når till 80c samt tillbaka efter laddomat. Nå effektivt sätt att elda på om det finns.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag förstår eldar pannan mot en ackumulatortank via en Laddomat och det är bra.
Jag känner inte till hur rökgasvägarna går i den pannan.
Går rökgaserna ner från eldstaden till askutrymmet s.k. underförbränning eller försvinner dom upp i eldstadens övre del?
Några bilder kan kanske hjälpa till.

Vid vedeldning brukar rökgastemperaturen ligga mellan 200° - 350° beroende på pannans effektivitet.
När man eldar mot ackumulator, ska primärspjället vara öppen och får bara strypas av spjällregulatorn om pannan riskerar att börja koka när ackumulatorn börjar bli fulladdad. Vedinläggen anpassas så elden hinner brinna ut innan dess. Med öppet primärspjäll får elden tillräckligt med syre för bäst förbränning
Laddomaten ser till att pannan inte kokar under laddningen.

Sekundärspjället öppnar man när elden tagit sig och skorstenen är uppvärmd. Man öppnar lite tills röken ur skorstenen försvinner.

Vad som är primär- resp. sekundärspjäll i din panna avgörs av hur rökgasvägarna går.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AntonT
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov, 2018 13:18

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av AntonT »

Aa okej.

Kommer skicka upp nåra bilder till helgen. Jag hittar ingen laddomat däremot en RAVK termostat som sitter på kretsen som återgår till pannan samt nå ventil och cirkulationspump. Dilemmat som jag har nu är väl att jag får till en bra eld och allting stiger upp både rökgaser (till 300) osv men sen så blir det som att den laddar bara en stund innan pannan går ner till 65c eller 55c och ska börja om. Har ställt pannan att ladda på 80c och går upp på 95c och då kanske laddar den bara övre delen av (acktanken 750l) till 85c men sen så sjunker den snabbt som attan på pannan. Jag får kasta in nästan ett helt nytt ladd för att få nedre till att stiga något.

Det visar sig att suttit en förugn (KENJONUGNEN) på pannan men har det någon relevans? :cyclops:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av Stegatorparn »

RAVK är termostatdelen. Se om du kan läsa vilken ventil den sitter på och var termostatgivaren är placerad.

Kenjonugnen ger än bättre och renare förbränning i gamla pannor. Synd att den var borttagen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AntonT
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov, 2018 13:18

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av AntonT »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite stora bilder. Ej haft tid att ta bild på insidan! Men så här ser allting ut än så länge. 8)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av Stegatorparn »

Det var fina bilder! :D Nu vet jag hur det är kopplat.
Vad styr skjutspakarna i pannans luckor? Ett par bilder in i pannan vore bra så det går att avgöra om det är en överförbränningspanna där det brinner från toppen av vedtraven och lågorna går ur eldstaden genom en övre öppning eller underförbränning där lågorna går ut via askutrymmet.

Att det kräver två vedinlägg för att ladda ackumulatorn låter fullt normalt.

Sedan vore det intressant att veta returtemperaturen från laddningsventilen till pannan samt RAVK´ns inställning. Du kanske kan hänga på en anliggningstermometer temporärt.
Ser att laddningspumpen går på lägsta hastigheten och avstängningsventilen närmast pumpen är strypt till hälften. Då blir laddningsflödet väldigt lågt och det är därför panntemperaturen sticker iväg upp mot 95°. Öppna först ventilen helt så mejselspåret står i linje med rörriktningen. Sedan kan du testa med läge 2 på pumpen. Jag kör alltid med laddningspumpen på läge 3. Då hålls panntemperaturen inom ett rimligt temperaturområde av laddningspumpens termostat som startar och stoppar pumpen under hela laddningsförloppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AntonT
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov, 2018 13:18

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av AntonT »

Det är överförbränning.

Där du ser den svarta knoppen, spjället på är en direkt kanal upp till Röklådan. Den andra luckan så går kanalen längst in i magasinet sedan rätt ut mot luckan (Som är höger fram på pannan) och går kopplat sedan i kanalen bredvid (Luckan på vänster sida) som sedan leder ut till röklådan.

Det är jag som ställde om och strypt allt så att han ska ladda ackumulatorn mera. För jag fick den uppfattning att pannan ska bara stå och ladda tills ackumulator tanken är full, alltså 80+80. Men jag misstar mig kanske? Ska hitta en anliggningsgivare och prova på röret till returen till pannan. RAVK är fullt uppvriden på 65+ antar jag som är max värdet.

Returen från elementen diffar oftast -3. Ungefär har jag 40 så står returen på 37,5.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Letar info om Kramforspanna

Inlägg av Stegatorparn »

Det skall bli intressant att se vad det blir för returtemperatur till pannan från laddventilen. RAVK-termostaten finns nämligen i tre varianter.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VD52B307_RAVK.pdf
Vi får se vilken du har.
Funktionen på laddningen är:
När laddningspumpen startar vid 80°, cirkulerar det varma vattnet fram till T-röret över laddningsventilen och går ner mot dess öppna port och går sedan vidare mot pannbotten. När det 80-gradiga vattnet når termostatens givare, känner den att vattnet är varmare än den inställda temperaturen och öppnar ventilens port mot acktanken och blandar in kallt vatten tills givaren känner den inställda temperaturen som den sedan försöker hålla.
Man vill hålla minst 60° på pannreturen för att undvika kondens i på eldstadsväggarna.
Skulle det komma kallare vatten i returen när laddningspumpen startar, 55° som du nämnde tidigare, Kan det vara ventilen som kärvar.

Jag tycker det ser ut som radiatorpumpen går i läge 3. Föreslår att du provar läge 1 så ökar differenstemperaturen över radiatorerna och ackumulatorn utnyttjas effektivare. Såvida du inte har ett jättehus borde läge 1 räcka till.
Min Grundfospump går i läge 1 och driver 24 radiatorer i ett hus på 330 m2.

Fungerar inte shuntautomatiken?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar