Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Jag har en Värmebaronen 40 UB sen ett år tillbaka, eldar bara med ved tycker att den fungerar bra men har en känsla att man inte riktigt vet om jag eldar den optimalt, har liksom inga värden att gå efter för att justera för max effektivitet, har inga turbulatorer.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Har du en rökgastermometer?? Om rökgastemperaturen är för hög så är tubolatorer bra. Om draget är dåligt så kan du få problem med en skälvdragspanna. Har du ett väldigt bra drag kan en motdragslucka i kombination med turbolatorer ge pannan ett jämt drag och en bättre verkningsgrad. Sen får du kolla färgen på sotet i tuberna.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Jag har rökgastemp. på 125, panntemp 70 när det har brunnit över 20 min och nysotad panna.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Glömde skriva att jag inte har motdragslucka, det är askgrått sot, men det finns lite blanksot på en del ställen i tuberna som inte går bort med sotviskan.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar inte som du får upp temperaturen i fyren, därav blanksot.
Hur är dragregulatorn inställd? Den ligger väl inte och stryper primärluften.
Vid eldning mot ackumulator ska primärluftspjället vara helt öppet.
Är sekundärspjället tillräckligt öppet så det inte kommer någon rök ur skorstenen när pannan är uppe i temperatur?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Rent spontant tycker jag att rökgastemperaturen verkar väldigt låg . Om termometern är kass eller om pannan går på för låg effekt kan jag bara sia om . Men de känns som nått är fel ..
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Ska kolla rökgastermometern, jag har nog inte primärluftspjället helt öppet, ska åtgärda detta och kolla röken när jag eldar i morgon.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av danei »

Stegatorparn skrev: Vid eldning mot ackumulator ska primärluftspjället vara helt öppet.
Är sekundärspjället tillräckligt öppet så det inte kommer någon rök ur skorstenen när pannan är uppe i temperatur?
Hur skulle det gå till? Med fullt öppet primärspjäll finns det inte en möjlighet att få in tillräckligt mycket sekundärluft för fullständig förbränning. Nu är inte min panna särskilt bra, men det är nog inte en ovanlig situation.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Kollade rökgastermometern i kokande vatten, visade rätt men när jag satte tillbaka den såg jag att den inte varit monterad i mitten av rökröret, när jag nu satte den i mitten visade den 25 grader mer, röken verkar bra.
Skulle vara bra med en kamera som filmade röken så att man i realtid kunde se i pannrummet vad som händer med röken när man justerar primär och sekundärspjället.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Om inte jag är helt ute och cyklar så tar man in både primär och sekundär luft ur samma lucka. De är lite olika gjort mellan modellerna. På dom senare sitter de en glasskiva så man ser lågan. Ett alternativ är att göra ett hål i luckan ock montera ett titthål där man sätter ett glas som sitter på vissa olje och pelletspannor. Så man ser lite utav lågan. Draget har stor betydelse . Liksom storlek på ved .
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av eco »

Det är glaslucka till sekundärluften, men för mig är det inte lätt att avgöra hur bra förbränningen är. Skulle nog skaffa en motdragslucka så att draget hölls på rätt nivå.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer eller inte Turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Du kan i varje fall se färgen på lågan och formen .Om du gör lite olika åtgärder så kommer du se skillnad. På så vis lär du dig hur lågan ska se ut.
Skriv svar