Äntligen!! Nya pannan på plats.

Här diskuteras allt kring vedeldning
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

Så äntligen har jag kommit till skott :D Nu sitter den nya pannan monterad,vart en Värmebaronen Vedolux Cu. Hittade pannan 10 tusen billigare söderut mot för att köpa den häruppe i Jämtland. Fick hjälp av en lokal rörkrökare/kompis att montera in den. Har eldat tre brasor nu samt fått ut mesta delen av luften. Det är ju lite annat att lära sig elda en sådan här keramikpanna med omvänd förbränning! Dock tycker jag denna tar lite längre tid på sig att komma upp i fulltemp mot för min gamla Diompanna. Men märker redan nu en enorm skillnad i vedförbrukning :D Diomen hade betydligt större vedförråd,där gick ca två fulla ilägg för att ladda mina 1000liter vatten. I denna nya vedoluxen kör jag igång startbrasan med väldigt finhuggen ved,kan växla till omvänd förbränning efter ca 7-8minuter,låter det bli en rejäl glödbädd,samt fyller sedan upp vedutrymmet en gång.detta räcker för att ladda fullt,körde då ut ungefär 30-34c på radiatorerna samtidigt. Så jag räknar kallt med ca 35-40% mindre vedåtgång,kan detta vara möjligt?? Märker även att pannan är otroligt bra isolerad,nu är det nästan för kallt pannrummet. Pannan blir inte ens varm utanpå! När pannan brinner på full effekt och allt är injusterat med sekundärluft och drag,då ligger rökgastempen på 2-220c. Detta får väl anses som helt ok tycker jag. Kör utan turbulatorer ännu,tänkte ev prova att montera i några från min gamla Diom och se om draget räcker till. Känns skönt inför kommande vinter att pannan äntligen är bytt. Har ju kört min gamla på övertid i fem år. Dilemmat är nu att hitta en passande bra enkel pelletsbrännare till rätt pris!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Roli »

Riktigt kul att det blev bra. Byta panna är ju en sådan grej som man inte vill att det skall bli sämre eller i alla fall lika bra/dåligt..... utan bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

Värmebaronen har faktiskt rätt i sin reklam,pannan är förbaskat lättsotad! Drar tuberna innan varje eldning med glädje! Och ingen beläggning just blir det heller inte i tubrören. Tyder ju på att man eldar pjäsen någorlunda rätt. Dock är undre förbränningskammaren lite trång att få ut askan ur,men det kan jag ha överseende med. Men tror faktiskt jag har lite för dåligt drag i min skorsten för denna panna. En nackdel är ju vad jag läst mej till följande. Pannan som ursprungligen monterades i kåken hade utblåset längst ner på skorstensmuren,min gamla Diom och även denna har utloppet ca en meter upp på muren,under detta är ju nu ett tomt utrymme,detta förtar draget som det står i värmebaronens manual till pannan. Frågan är om jag skall flytta på sotluckan som sitter på muren,flytta upp den samt mura upp det tomma utrymmen under pannans utlopp,blir ca en meter att fylla upp till stosen invändigt i murstocken. Vad tror ni kära forummedlemmar om detta? Finns chansen att draget ökar väsentligt eller är det en röggasfläkt man skall prova satsa på??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Eldvin »

Tjena Lennart! Jag skulle om de va möjligt bilat upp ett hål i jämnhöjd med stosen och stoppat i ett par tegelstenar och mura fast så de blir tätt neråt. Gjort en slänt så röken får en mjuk böj uppåt. Sen skulle jag kollat på en ejektorfläkt som monteras på skorsten. Så slipper man vänta på att draget kommer igång. Till din panna behöver du ca 20 hPa för att den ska funka nått så när.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Stegatorparn »

Nu blev det allt lite fel Eldvin.
20 hPa = 2 000 Pa.
Det är fullt tillräckligt med 20 Pa.

Lennart
Hur hög är din skorsten och vad har den för tvärsnitt, halvsten x halvsten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Eldvin »

Ja jag servade nu ! Inte lite fel heller! Va lite väl trött tror jag. Höjden på skorsten är inte alltid avgörande . En hög skorsten. Som är för smal eller för bred ställer även till problem.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

Jadu Eldvin,skorstenen går ju från källaren och två våningar samt vinden,skulle tro runt 9-10 meter ungefär. Sedan hur stor pipen är vet jag inte riktigt,ska ev prova ta mej upp på taket och mäta i skorstenshålet. Effekten som pannan ger nu är faktiskt sämre mot för min gamla Diompanna,och så ska det ju inte vara! Dock så går det helt klart mindre ved,men kan inte ladda tankarna i tvåans pumpläge på laddomaten,eller kan kan jag väl om jag kör ett varv till.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av FRS05 »

Har du inga bilder? Det är alltid skoj att se :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

Hade gärna lagt in några bilder,men faan vet hur man gör :evil:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av CPMS »

Jupp, det gör han.
Tryck på fliken "ladda upp en bilaga" som finns under rutan du skriver inlägget i.
Välj bild (max storlek 250kb) och bifoga.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Eldvin »

Sen är de så Lennart att effekt kan vara lägre men verkningsgraden högre. Sen är det även så att flertalet skälvdragspannor igentligen är fläktpannor utan fläkt. Det finns turbolatorer som tillbehör till din panna men då måste draget tillåta detta. En uppsättning skulle sänka rökgastempen en del . Om man råkar säga bland pelletseldarna att man kör utan turbolatorer blir de ju ramaskri. Och vad jag kan förstå bottnar detta i att en del vägrar ha fläkt på pannan för att de inte går att elda vid strömavbrott och liknande och därför är tillverkarna tvungen att tillhanda hålla dessa pannor.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

Helt rätt Eldvin,tänkte prova stoppa i skruvarna från diomen,men tror inte det räcker med draget. Det jag däremot gjorde idag var att borra på tre hål till på innre askluckan,denna är ju en enkel plåt med synglas monterat. Sitter ju tre rätt små hål i denna där primärluften går in,tycker dessa var för små, Och draget i pannan vart betydligt bättre samt bättre effekt på laddningen. Rökgastemp ligger på runt 220-230 efter denna upptagning av nya hål. Så frågan är om det går att stoppa i några turbulatorer,men prova går ju. Mindre ved går det helt klart,och askan jag rakar ut är grå,så förbränningen är ju bra. Syns även på röken ur skorstenen. När pannan är fullhet och förbränningen igång riktigt så ser man bara dallret ur pipan,nära nog ingen rök. Sedan är ju pannan gjord för halvmetersved,min ved ligger på runt 35-40cm. Vet ej hur detta spelar in riktigt...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Eldvin »

Vedlängden har stor betydelse ! Du kan få två versioner, antingen så brinner för stor del av veden vilket gör att för stor mängd vedgas bildas vilket medför för hög rökgastemperatur och luften inte räcker . Alternativ två att luften tar fel väg genom fyren så luften kyler ner fyren med dålig förbränning till följd och ger för dålig effekt. Du kan även få veden att hänga sig alternativt täppa till hålet i keramiken. Så försök att lägga in veden så tätt de går så att veden ligger så kompakt som möjligt.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av lennart wiklund »

NU JÄVLAR BÖRJAR DET HÄNDA GREJJOR :D

Stoppade in tre kapade turbulatorer från min gamla Diompanna i eftermiddag,innan kvällens brasa :lol:
Vilken skillnad,pannan varm på en halvtimma och börjar ladda,draget räcker till och rökgastempen sjönk till 180c när pannan laddar för fullt. Dock så är dessa skruvar lite för stora i diameter,så jag kommer beställa från värmebaronen tre stycken som passar i pannan. Trodde inte att det skulle göra sån stor skillnad,glatt överaskad måste jag säga! Kvällens andra glada nyhet är att jag hittat en sprillans ny Bio Viking 20 pelletsbrännare,ny i kartong! Detta tillsammans med en ny matarskruv samt ett mafa pelletsförråd,allt detta fick jag ner till fantastiska 8tusen kronor!!!! Säljaren begärde 12tkr först,sedan kunde han tänka sig sälja för 10,men kemin stämde så himla bra mellan oss,samma jobb,samma intressen och så vidare! Så summan slutade på 8tkr :D Åker och hämtar brännaren,skruv och förråd om 14dagar! Frågan är vad skall jag köpa för termostat till pannan/brännaren?? Lite dåligt av värmebaronen att inte montera en termostat i en ny vedpanna,det satt ju en original i min gamla Diom,dock med liten hysteros.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Äntligen!! Nya pannan på plats.

Inlägg av Eldvin »

Om du kör med 4030 laddomaten så är de inte så lyckat att sätta termostater på pannan . Pannan ock tanken blir varm men laddar inte tillbaka. Om du kollar E kontroll så har dom lite olika sorter. Eller så tar du tempgivaren från brännaren och placerar i tanken och bara har överhättningsskyddet i pannan . Eller så köper du en programmerbar termostat på conrads , går även ha till andra brännare ,,,,
Skriv svar