Vattentankar svåra att få upp i temp...

Här diskuteras allt kring vedeldning
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Hallå!
Jag vill börja med att säga att jag är HELT grön inom området, total rookie och helt ny inom vedeldning.
Har bott ca en vecka i huset bara, och har inte så stor koll på alla prylar än, så mina frågor kanske verkar knasiga för er, och vissa av era frågor kommer jag säkert inte kunna svara på direkt :P
Men jag börjar här, så får vi se vart det bär av :)

Jag har som sagt bott här i en vecka, och som läget är nu så är det ju knappt minusgrader ute, vissa dagar osv....

Och jag upplever det svårt att få upp vattentempen i tankarna.
Och undrar nu hur jag kan göra eller om något är fel osv....

Mitt system är en panna från 89 typ, en CTC Regent kombipanna (Endast vedeldning sker, ingen el eller olja)

På faktabladet kan man läsa:
Vedmagasin: 45 L
Vattenvolym Panna: 155 L
Vattenvolym beredare: 90 L
Effekt ved: 20 kW
Max drifttemperatur: 100 Grader

Till det finns en laddomat 4030, och dess mojäng (Laddomat 3000) där man ställer in temp.
2 st vattentankar på 500 liter var.
Och ett expansionskärl 150 liter.

Cirkulationspumpen är inställd på läge 3 av 3.
Cirkulationspumpen på påfyllningspumpen är inställd på läge 4 av 4.
Cirkulationspumpen på urtappningspumpen är inställd på läge 4 av 4.

Ytan är ca 80 kvm som jag bor i, och innertemperaturen är det inga som helst fel på, kan shunta på så det blir bastu här inne om jag så vill, och elementen är vad jag förstår luftade och fungerar felfritt?

Igår när jag testade lite, så för det första så kommer jag upp i en temp runt 90 grader, den tempen läser jag av på pannan, mera än så kunde jag inte uppnå. Laddomaten kunde jag vid ett tillfälle ställa in så den matar på med 80 grader varmt vatten till tankarna en enda gång, resten av gångerna uppnådde jag endast 75 grader varmt vatten enligt laddomaten 3000.

Tankarna fylldes på med värme allt eftersom och timmarna gick...
På natten när jag slutade elda så var tempen på vattnet upptill i tankarna på ca 72 grader, och nertill var dom ca 40 grader....

Det känns lite lite???
Borde jag inte kunna uppnå iaf 80 grader i tankarna upptill om inte mera, och bra mycket varmare än de 40 grader nertill i tankarna?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av danei »

Ett snabbt överslag ger att går åt två fulla ilägg för att värma tankarna från 20°C till 90°C. Det förutsätter att pannan redan är varm och att inget värmeuttag finns.
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Det betyder att det är något som inte är riktigt här hos mig då?
För något 90 grader varmt vatten har jag aldrig uppnått :shock:

Fick ju knappt upp panntempen på det igår när jag eldade halva dagen och långt in på natten. Och den enda gång som jag peakade vid 90 grader på pannan så kunde jag bara fylla på med ca 78-80 grader varmt vatten i tankarna ändå.

Känns verkligen vekt :?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur?
Är direktspjället helt stängt när elden tagit sig?

Här finns en manual med pannans funktioner och diverse tips http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_Rege ... 561001.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Vet ej om jag kan kolla några rökgastemps :/
Har inget att läsa av där iaf.

Direktspjället är stängt iaf under eldning, och den där manualen har jag redan kikat igenom ett par vändor :)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Uppdatering: Jag upplever att systemet är någorlunda stabilt, med värme i tankarna och laddningen till dom fungerar okej.

Det som krävdes var en låååååååång dags eldning, tålamod, och hård körning på pannan. Efter det så behöver jag elda en gång om dagen, till två gånger om dagen för att behålla värmen i tankar och system.

Jag provade att inte elda på en hel dag, och dagen efter så fanns det både värme i huset, tankarna och det räckte till 2 duschar och varmvatten även dag 2. Men sen var det slut, och jag var tvungen att elda lite igen.

Lite småsaker som jag undrar över, men de tänkte jag ta lite som det kommer här inne i olika trådar på "rätt" ställe, som luft i systemet, att det kommer luft från ventilen ovan tankarna varje dag, vattenmängden, och att det skiljer ca 10 grader mellan laddomat tempen och tempen på pannan.
Tex för att jag ska få ut 80 grader varmt vatten till tankarna så måste pannan eldas i ca 90 grader och uppåt.

En annan fråga som kommer upp är motordriven shunt, där jag ställer in en temp i huset, så shuntar den ut efter det, idag måste jag stänga av shunten när jag eldar, annars blir det över 30 grader i huset, och när den är avstängd så är det iaf 23 grader i huset. Och jag kan inte gå och lägga mig före elden har slocknat, för shuntar jag inte på, så är det kallt när jag vaknar, och shuntar jag på medan jag eldar så blir det tokvarmt ju. Är det värt med en motordriven shunt då? Eller är nått annat att rekomendera, eller är nått fel på systemet kanske? :)

Annars är det nog bara kunskap kvar nu för mig, ta till mig av andra och vara nyfiken, då jag är helt ny på detta, och bott i lgh hela livet, så det är en ny värld detta för mig :)

Tackar för er tid och svar på denna tråd iaf :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Stegatorparn »

Har du rätt inställda och fungerande termostatventiler på elementen borde dom förhindra övertemperatur inne. Om du kan tala om vad du har för termostater, kan vi nog säga en lämplig inställning.
Annars kan det vara en idé att montera en shuntstyrning som ger en jämn innetemperatur och hushåller med värmen.

Jag har samma erfarenhet av temperaturdifferensen panna-acktank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av danei »

Radiatortermostater är att prioritera innan motorshunt. Men en shuntmotor är ju lättare att installera. I alla fall om man inte har ventiler som det finns termostater till.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av lennart wiklund »

Hej! Det första du ska göra är att ställa urladdningspumpen på 1. Sedan ställer du ner din laddomat 3000 så den börjar ladda på 60-70 grader. För att få lite hetare vatten in i tankarna kan du även ställa ner iladdningspumpen på två eller tre. Hur högt får du upp panntempen? Når du upp i 90 c på pannan? Personligen tycker jag du skall satsa på en enklare motorchunt typ thermomatic. Finns på termoventiler.se
Har själv deras chuntstyrning samt helt öppna ventiler på radiatorerna. Har även precis lika tankladdning som dej. Hos mej har jag oxå märkt att det börjar ta längre tid att ladda tankarna,förr orkade aldrig pannan med att ta undan det heta vattnet med full fart på laddpumpen,nu måste den stå på fullt för att inte pannan skall koka. Detta tyder antagligen på att impellern är sliten i laddpumpen
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Stegatorparn »

Längre laddtider och högre panntemperatur kan vara ett tecken på att termostaten i Laddomaten inte är riktigt frisk efter lång och trogen tjänst. Jag bytte min för ett par år sedan och det blev en jäkla skillnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

lennart wiklund skrev:Hej! Det första du ska göra är att ställa urladdningspumpen på 1. Sedan ställer du ner din laddomat 3000 så den börjar ladda på 60-70 grader. För att få lite hetare vatten in i tankarna kan du även ställa ner iladdningspumpen på två eller tre. Hur högt får du upp panntempen? Når du upp i 90 c på pannan? Personligen tycker jag du skall satsa på en enklare motorchunt typ thermomatic. Finns på termoventiler.se
Har själv deras chuntstyrning samt helt öppna ventiler på radiatorerna. Har även precis lika tankladdning som dej. Hos mej har jag oxå märkt att det börjar ta längre tid att ladda tankarna,förr orkade aldrig pannan med att ta undan det heta vattnet med full fart på laddpumpen,nu måste den stå på fullt för att inte pannan skall koka. Detta tyder antagligen på att impellern är sliten i laddpumpen

Jag kan maxa min panna runt 103 grader, att hålla den runt hundra kräver massa ved, och massa drag i pannan, bland annat vedinkastluckan måste vara uppe på glänt osv.

Men att hålla pannan mellan 80 och 95 är inga större problem.

Så om jag ställer min laddomat på låt oss säga 70 grader, får jag inte då tankarna med 70 grader bara, det kommer väl aldrig att överstiga dessa grader i tankarna då?

Jag ska testa att vrida ner urladdningspumpen på 1, och iladdning på 2, och se vad som händer. =)
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Stegatorparn skrev:Har du rätt inställda och fungerande termostatventiler på elementen borde dom förhindra övertemperatur inne. Om du kan tala om vad du har för termostater, kan vi nog säga en lämplig inställning.
Annars kan det vara en idé att montera en shuntstyrning som ger en jämn innetemperatur och hushåller med värmen.

Jag har samma erfarenhet av temperaturdifferensen panna-acktank.
Mina termostater står utvridna för fullt, endel kan man inte stänga, utan de vrider upp av sig självt, och det är rätt gamla historier som sitter på dessa radiatorer, har haft tanke på att byta ut dom.

Men tänkte ifall man har en motordriven shunt, och ställer in att man vill ha 21 grader i huset, så borde väl motorshunten fixa resten?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av danei »

Ja, iallafall fall där termostaten sitter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Stegatorparn »

En shuntautomatik med en lämpligt placerad innegivare håller temperaturen konstant på inställd temperatur och man undviker övertemperatur. Thermomatic har en prisvärd styrning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av lennart wiklund »

Jo det jag menar är om du ställer ner så den laddar på lägre temp är,att då kan du nästan köra ett varv till. Dvs du startar laddningen tidigare,under denna tid så bör ju pannan stiga i temp om den brinner bra. Fördelen är att du får in varmt vatten fortare i pannan från nedre delen av tankarn. Om du sedan kört ett varv och låt säga tankarna håller 70-80 grader,då kör jag ett halvt eller helt ilägg igen och stryperner draget på fyren. Frågan är om du harsotat ur tuberna rejält? Inget gammalt lager som sitter fast, tycker du ska få upp laddtempen utan problem till 100c. Detta har jag inget problem med. Jag börjar jämt att ladda på runt 65c vart eftersom pannan stiger i temp så skruvar jag till sist laddningstempen på fullt,dvs 90c. Men garanterat att du får upp laddtempen om du minskar flödet på laddpumpen
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar