Vattentankar svåra att få upp i temp...

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av André »

kiptanoi skrev:Men tänkte ifall man har en motordriven shunt, och ställer in att man vill ha 21 grader i huset, så borde väl motorshunten fixa resten?
Skaffa en shuntstyrning med innegivare som placeras i rum/hall i norrläge, radiatortermostater är nått du kan vänta med.. Kör själv med en termomatic cbj och har plockat bort alla radiatortermostater sen strypt radiatorerna i rum som blev för varma, ingen strypning på radiatorerna i hallen där innegivaren sitter.. Är glad att jag inte kostade på flera tusen i radiatortermostater som inte behövs :D

Citering redigerad. / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Eldvin »

Den där pannan är ju inte mycket att hurra för.Om den nu ger 15kW, huset drar 5kW så återstår 10k[b]W[/b] att värma tankarna med.Om man har två 500L tankar så rymmer dom 60 kW som ska laddas me 10 kW vilket tar 6 h och på den tiden har huset tagit en hel del.
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

lennart wiklund skrev:Jo det jag menar är om du ställer ner så den laddar på lägre temp är,att då kan du nästan köra ett varv till. Dvs du startar laddningen tidigare,under denna tid så bör ju pannan stiga i temp om den brinner bra. Fördelen är att du får in varmt vatten fortare i pannan från nedre delen av tankarn. Om du sedan kört ett varv och låt säga tankarna håller 70-80 grader,då kör jag ett halvt eller helt ilägg igen och stryperner draget på fyren. Frågan är om du harsotat ur tuberna rejält? Inget gammalt lager som sitter fast, tycker du ska få upp laddtempen utan problem till 100c. Detta har jag inget problem med. Jag börjar jämt att ladda på runt 65c vart eftersom pannan stiger i temp så skruvar jag till sist laddningstempen på fullt,dvs 90c. Men garanterat att du får upp laddtempen om du minskar flödet på laddpumpen

Nyfiken på detta: Frågan är om du har sotat ur tuberna rejält?

För jag har säkert missat något när jag själv sotar ur.
Kan du beskriva mera i detalj vart dessa sitter och hur jag sotar ur dessa?
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

André skrev:Skaffa en shuntstyrning med innegivare som placeras i rum/hall i norrläge, radiatortermostater är nått du kan vänta med..
Det är inskaffat nu, och pannan och tankarna blev MYCKET bättre nu. Och systemet upplevs som ett helt nytt system nu =)

Försök att få citeringen mindre än det egna inlägget. Annars blir forumer svårläst och oöverskådligt. Citering redigerad. / Roli moderator
kiptanoi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 02 dec, 2015 12:14

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av kiptanoi »

Eldvin skrev:Den där pannan är ju inte mycket att hurra för.Om den nu ger 15kW, huset drar 5kW så återstår 10kw att värma tankarna med.Om man har två 500L tankar så rymmer dom 60 kW som ska laddas me 10 kW vilket tar 6 h och på den tiden har huset tagit en hel del.
Tog upp till 12 timmar att värma panna och tankar till max (80 grader)
Efter att jag skaffat en motordriven shunt så har systemet blivit ett helt nytt system.
Och det tar ca 4 timmar att elda upp pannar och tankar nu, och jag har inte haft problem med varken värme i huset och kalla tankar sedan dess, utan det är ett jämt flöde nu hela tiden, och jag klarar mig med att elda en gång per dag nu även när det var som kallas -25 grader. Så det är jag jättenöjd med. Mot hur jag hade det förut utan motordriven shunt =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av André »

Fint att det blev bra, har samma erfarenhet av vedeldning utan shuntstyrning :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av Jonas O »

Motordriven shuntstyrning är ett måste!! :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vattentankar svåra att få upp i temp...

Inlägg av danei »

Med termostater på elementen funkar det rätt bra utan också.
Skriv svar