Laddomat 3000 - Laddning lyser jämt och pumpen går

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Hennnk
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 31 aug, 2015 22:04

Laddomat 3000 - Laddning lyser jämt och pumpen går

Inlägg av Hennnk »

Hej,

Jag har en gammal Albin-panna som jag eldar med ved. På den har jag en Laddomat 3000 som har fungerat klockrent men efter jag kom tillbaka från semestern är det något som inte stämmer. Lampan för laddning lyser konstant och pumpen går, så vatten pumpas över till ackumulatortanken hela tiden.

Det spelar ingen roll vilken temperatur jag ställer in utan den pumpar vatten konstant. Jag har en brytare som jag kan stoppa pumpen med så den behöver av den anledningen inte stå och gå hela dagarna men vill förstås ändå att det ska fungera som det ska.

Någon som känner igen detta fenomen och kan förklara vad det beror på? I min värld känns det som att det är något som inte fungerar som det ska och måste bytas. Byta delar är som säkert många av er vet inte gratis så det vore bra om man lyckas träffa på rätt del på en gång ;)

Tacksam för svar!

MVH Henrik
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Laddomat 3000 - Laddning lyser jämt och pumpen går

Inlägg av Kelvin »

Låter som det kan vara fel på panngivaren så den tror att pannan är varm hela tiden?
Har du tillgång till mätinstrument så kan du kolla motståndet på givaren enligt tabellen på Termoventilers hemsida: http://www.termoventiler.se/media/upload/Ohm-table.pdf
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Laddomat 3000 - Laddning lyser jämt och pumpen går

Inlägg av lennart wiklund »

Hittade du felet? Måste ju nästan vara panngivaren
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar