Vedex 3000 slår ifrån

Här diskuteras allt kring vedeldning
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av Loyden »

Är det i sin ordning att pannvattnet är 90° när pumpen startar?
Att det skuttar upp jättefort?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av Eldvin »

Om du låter termostaten till laddpumpen starta lite tidigare så hinner den kanske med bättre.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av danei »

Stegatorparn: Jag vet inte varför du får för dig att jag inget kan lite nu och då. Men om vi för ett ögonblick förutsätter att jag är fullständigt inkompetent. Varför ska man inte göra som tillverkaren rekommenderar. Har du något bättre argument än att jag är okunnig?

Kolla gärna på demonstrations videon några gånger, det finns säkert fler på youtube om du vill titta mer. Sedan önskar jag en förklaring till varför det är fel att göra så.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har inte påstått att någon är okunnig eller att något är fel.
Vill bara hjälpa TS att förstå sin egen anläggnings funktion. Sedan är det upp till TS att ta beslut om ev förändringar.
Diskussion avslutad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av danei »

Men varför opponerar du dig när jag rekommenderar att göra som tillverkaren tänkt sig att man ska göra. Dessutom med en motivering till varför jag tycker att man ska göra så.
Stegatorparn skrev:Innan du ger några rekommendationer ska du nog sätta dig in i hur en Vedex 3000 och en Laddomat fungerar.
Du tycks inte ha koll på hur prylarna funkar om man tittar på dina rekommendationer, när du sedan menar att jag inte vet vad jag snackar om blir jag lite sur. Hur TS gör är upp till honom, men han bör ju i alla fall få vettig information.
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av hylsan »

Har precis samma grejer. Vedex och laddomat 21.
Dock är inte rökgastermostaten kopplad till laddomaten utan pumpen stannar när laddtermostaten på pannan går under inställt värde. Så har man laddtermostaten på 70 grader så fortsätter pumpen föra över vatten även efter att veden är slut, lite synd när man tankat med 90 grader och att den fyller på med 70 tradigt vatten.

Vet nån hur jag ska koppla om detta på vedexen?? Så att den går på både rökgastermostat och laddtermostat på pannan??
Tacksam för hjälp!!
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av jolun »

En liten annan teori på det hela. Då jag har en sån här panna själv dock konverterad till pellets numera. Vedex 3000 har väldigt trånga rökvägar och bör rengöras en gång i veckan eller varannan vecka då man eldar som mest. Noga längst in i askutrymmet, turbulatorerna ska rengöras.

Fläkten bör man ta lös och rengöra ett par gånger per år då det lägger sig endel aska även där som kan göra rökvägarna trängre.

Om nu rengöringen i sig inte är något problem kanske du får plocka ur en turbulator.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

hylsan skrev:. Så har man laddtermostaten på 70 grader så fortsätter pumpen föra över vatten även efter att veden är slut, lite synd när man tankat med 90 grader och att den fyller på med 70 tradigt vatten.
Är väl inget som hindrar att laddtermostaten ställs på 80-85°.
Det är ju laddtermostaten som bestämmer temperaturen på vattnet till tanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av danei »

Jag håller inte med dig här.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedex 3000 slår ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

hylsan skrev: Vet nån hur jag ska koppla om detta på vedexen?? Så att den går på både rökgastermostat och laddtermostat på pannan??
Som standard styr rökgastermostaten både rökgasfläkt och laddningspump.
Någon kan ju ha ändrat i din panna så kolla och jämför med elschemat i manualen.
http://www.nibe.se/nibedocuments/11691/011363-3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar