Vedolux 30 - Kokljud

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
jontemannen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 23:18
Ort: Perstorp

Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av jontemannen »

Hej gott folk!

Har nyligen köpt hus med sambon och vi eldar med en Vedolux 30, så vi är inte så erfarna. Därför tänkte jag kolla några grejer.

Precis när jag tänt fyr och stängt spjäll m.m, rökgaser runt 200 grader.. Kommer ett kraftigt kokljud inne i pannan. Detta har hänt en gång tidigare och då förstod jag inte riktigt vad det var.
Denna gången fyllde jag på ordentligt med vatten, först försvann det inte men efter ett tag gjorde det de.

Vad beror detta på? Sist jag fyllde på med vatten var för ett x antal dagar sen, men trycket är normalt (0,5 bar) Pannans temperatur var runt 60.
Kommer det vatten ut ur expansionskärlet när detta händer eller det är bara när pannan kokar på "riktigt".
Förstör det pannan när detta händer eller man ska bara se till att det slutar?

Ska jag fylla på med vatten oftare?

Pannan städas/sotas varje vecka ungefär.
Ska man sota oftare?

Pannan är insatt ny 2007.

Väldigt tacksam för svar.
Ha en fortsatt trevlig vecka!
/ Jonatan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Du ska inte fylla på vatten i värmesystemet om det inte är absolut nödvändigt.
Värmevattnet syresätts och invändig korrosion gynnas.

Det är normalt att lokal kokning kan förekomma utefter pannans värmeöverförande ytor.
Det du ska hålla ögonen på är panntemperaturen. Är den under 95° är det ingen risk för kokning.
Har du en Vedolux 30, har du säkert ett par ackumulatortankar som laddas med en termostatstyrd pump.
Det gäller bara att anpassa vedinläggen så att fyren brunnit ut när tankarna är fulladdade.

Har du ett öppet expansionskärl på vinden är 0,5 ett normalt tryck.
Sitter det ett slutet expansionskärl i pannrummet (brukar vara röda), kan 0,5 bar vara i minsta laget beroende på hur många våningar som finns över pannrummets nivå. Säkerhetsventilen löser ut vid 1,5 bar, så det är god marginal.

Försvinner det vatten hela tiden, måste du undersöka vart det tar vägen. Kan vara en läcka i systemet eller en läckande säkerhetsventil. Sätt en liten hink under utloppsröret för att kolla.

Kunde vara kul med några foton på din anläggning så är det lättare att besvara dina frågor.
Lägg upp bilder på t.ex. forumbilder.com och klistra in lämplig BBCode.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jontemannen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 23:18
Ort: Perstorp

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av jontemannen »

Hej igen!

Tack så mycket. :)

Okej så påfyllningen förebyggde alltså inte den lokala kokningen?
Har nog högst bara kommit upp emot 80 grader när jag eldat som mest.

Expansionskärlet är på vinden.
Den lokala kokningen har alltså inget med expansionskärlet att göra? Blev orolig för det så for upp på vinden och var orolig för att något hade hänt, nojig som man är..

Jag har 2 tankar, bilder nedanför på hela systemet.

Det jag gjorde när det lät så var att öppna vattenventilen till pannan fullt, då försvann ju ljudet till sist. (Då hamna trycket också under den stunden på 1.1 bar.)
Vatten läcker där ingenting vad jag vet, för jag vet inte ens om där försvinner något.. I så fall hade man väl sätt det rätt så tydligt?

Bilder:
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0021.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0022.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0023.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0024.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0025.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0026.jpg
http://81.233.86.74/upload/uploads/IMAG0027.jpg

Tack för all hjälp!
/ Jonatan
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av xdigger »

Du kommer vänja dig vid att koka pannan ibland, det är inte så farligt. Jag kom hem en gång när tanten eldade för fullt, halva systemet var fullt med vattenånga, det brakade och tjöt överallt, bara börja kyla systemet genom att vattenfylla det lite försiktigt. :) när det var -20 ute så lät jag alltid pannan och tankarna bli ca 110-115 grader varma, det räcker lite längre då, men det kräver lite känsla att köra på gränserna! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av lennart wiklund »

Precis! Samma här,men gäller att feala rätt om man vill elda upp till dom temperaturerna,gör så jag med då jag vet jag blir sen hem från jobbet. Värmen räcker lite längre
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Eldvin »

Hade ju kanske gått att sätta in en tank till Lennart 8)
jontemannen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 23:18
Ort: Perstorp

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av jontemannen »

Tack för alla svar!

Har lite andra frågor..
Ofta när jag fyllt pannan med ved och fått igång den.. Så kan det efter ett tag slå mot plåten, det gör bara såhär när jag fyllt pannan med mycket ved. Detta brukar sluta efter 10-15 minuter ungefär. Har det något med lufttillförseln att göra då det blir ett rätt bra drag i luften.. Är det onormalt? Har tyvärr inte hittat något bra svar på det hära.

Kokljuden är ofta nu också, läser man manualen står det att det beror på att trycket är för dåligt.. Trycket är ju 0,5 bar kan de verkligen bero på detta eller det är helt normalt att det är kokljud så ofta? Rökgaserna håller jag stabilt på 150-225 grader.

VAR ser jag när värmesystemet behöver fyllas på med vatten? En till grej som jag inte löst ännu....

Tack. :)
/ Jonatan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Stegatorparn »

Längst till höger på pannans panel sitter manometern.
Den röda visaren är ställbar och skall täcka över den svarta när systemet är fyllt.
Sjunker vattennivån i systemet betydligt ner till 0,4 bar är det dags att fylla på.
Beroende på om vattnet i panna och acktankar är varmt eller kallt kan nivån variera lite.
Man skall undvika att fylla på i onödan då syresatt vatten påskyndar korrosionen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av xdigger »

När är trycket 0,5 bar, varmt eller kallt?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
jontemannen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 dec, 2014 23:18
Ort: Perstorp

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av jontemannen »

Okej då förstår jag.

Trycket är 0.5 när pannan är igång, och sjunker lite när den är av.
/ Jonatan
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Göran.W »

Lokal kokning är normalt.
Min panna göra samma sak.
Det som slår är luftspäll som sitter under plåten som är ovanför ask luckan.
Att det slår beror på övertändning av veden.
Lägg i mindre åt gången eller grövre bitar.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av lennart wiklund »

Eldvin skrev:Hade ju kanske gått att sätta in en tank till Lennart 8)
Jodå,blir en tank till framåt sommaren. Har nu tänkt göra slag i pannbytet framåt vår/sommar
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Eldvin »

Va blire för panna då Lennart??
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av lennart wiklund »

Det blir nog iallafall en Värmebaronen vedolux cu,dvs med inbyggd beredare,ok lite dyr men enklaste montaget för mej. Och jag inbillar mej att det är en panna som håller i många år. Visst finns det effektivare pannor jag vet!! Men tror på denna. Enkel,robust och gedigen.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedolux 30 - Kokljud

Inlägg av Eldvin »

Om du har beredare i diomen så blire ju enkelt å bara skifta.Å så tokig e inte Vedoluxen .Så de blir grett de seru!
Skriv svar