Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux 30

Här diskuteras allt kring vedeldning
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux 30

Inlägg av pigan »

Har sedan ca en månad en vedolux 30 pga att den gamla pannan hastigt gick sönder. Det tar jättelång tid 6-8 h att få ordentlig värme på tankarna. Har en laddomat 21 kopplad till, I instruktionerna står att den ska gå på 3an men min rörmokare säger att den ska gå på ettan... En full panna med ved räcker ju nästan 3 h innan det brunnit ut. Känns väldigt drygt att hålla på på detta viset. Trodde det skulle gå snabbare med en ny panna. Var otroligt tvekam till fläktpanna från början men lät oss övertalas och det går ju inte gärna att lämna tillbaka nu. :(
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Roli »

Det är väl bara att prova. Ta tiden vid laddning med pumpen i läge 1 och vid nästa eldning ställer du pumpen i läge 2 eller 3 och ser vilket läge som laddar acken bäst.

Kör man pumpen på för högt läge finns det risk att det kan försämra skiktningen i tanken men det är inget som går sönder. Så fram med tidtagaruret och prova......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

Med den pannan borde du utan problem ladda tanken fullt på ett inlägg, även med lite uttag till värme för huset. Skulle vara mer orolig för att det blir för varmt i tanken om inget uttag är....

Och kör laddomaten på 2:an, 1:an är för långsam, risk för överhettning av pannan, och då stänger den nog av fläkten eller nåt.
Dessutom förs inte nog värme över till tankarna så att dem blir nog varm. Något av ett moment 22, men e kompis upplevde just det.

Jag själv har en Vedex 1000, laddar upp 1250 liter från 35-80grader på ca 5-6h, då med bara lite uttag till huset o garaget. Kör laddomaten på 2:an. Beräknad medeleffekt brukar ligga på ca 19-20kW under eldningen, och din panna ska ligga på strax över 30kW.

Funderar då oxå lite på hur du eldar din panna, kan vara ett steg på felsökningen.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Jonas O »

Och framför allt veden, är den torr och fin?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av User81 »

Pumpen på laddomat 21 ska alltid köras på 3an, för att ändra temperatur finns det olika termostatpatroner och har inget med skiktningen att göra.. funkar inte skiktningen har du troligtvis felkopplat.

Har själv en Vedolux30 + 1500l och värmer från ca 30 till 90 grader på en startbrasa + ett fullt ilägg med grov björkved, startbrasan tar ca 30 min och ett fullt ilägg brinner ca 2,5-3 timmar..


Som Jonas sa... Hur ser veden ut? är det 50cm ved?, är den torr? du kör och inte små 30cm bitar?
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av pigan »

veden är torr och fin, ca 30 % barr och resten löv, 50 cm. Men då är det normalt att ett ilägg varar i 3 h då, vedåtgången är ju ca 2,5 ilägg för värme i hus och tankar. Funderar på att byta insatsen i laddomaten så den öppnar vid 63 grader istället. Går ju åt väldigt lite ved mot förut.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

2,5 inlägg?? Hur mycket har ni att värma upp? Verkar ju gå större delen av pannans effekt bara till att värma huset. Sen kan inte acktankarna räcker mer än några timmar.

Finns ingen direkt anledning att byta till en lägre termostat i laddomaten, blir bara så att du ladda tanken med lägre temp.
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av pigan »

Vi har inte mer än ca 125 kvadrat att värma upp. Men hela skiten är felkopplad, trodde ju att man anlitade fackman för att slippa veta själv hur man ska göra. Han har kopplat "shunten" och uttaget till varmvattnet (plattvärmeväxlare) innan ackumulatortankarna. Precis som det står i instruktionsboken att man inte ska göra. Han ska komma och göra om för jag spenderade hela julhelgen med att läsa om detta resp kolla på pannan.Rörmokaren har sagt i två veckor nu att han ska göra om det men inget har hänt. Men menar ni att med rätt kopplade tankar ska de värmas upp på ett ilägg? Jag har även provat att elda helt utan uttag av både värme aller varmvatten men det tar jättelång tid ändå. Och acktankarna kyls ner mycket fortare nu än med den gamla pannan så det är ju något som är helt galet samt att pannan alltid är minst 10 grader högre än acktankarna. Jag har pratat med de på värmebaronen och de säger att pannan ska kylas ner snabbt. Jag tror värmen går bakåt på något vis.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av P-sson »

Ja har ej erfarenhet av din panna men den bör arbeta på 80-85 ggr för å få en bra förbrening å ej tjära.
(har varit vedeldare i 25 år nu pellets en dröm)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

Hmm, klurigt värre det här. Med alla turbolatorer i borde du ha närmare 200grader i rökgastemp, inte så lågt som 120.
Gällande värmeväxlaren kan den bidra, läst flera som haft stora förluster pga att värmen cirkulerat genom den istället för in i tankarna, och även tömt tankarna genom självcirkulation. Har ni nån ventil så ni kan testa stänga av värmen till växlaren?
Okalibrerade tempmätare kan vara orsak att pannan ser ut att vara varmare än tankarna, men helt klart skall pannan kallna innan tankarna.

Laddomat 21 ska se till att värme inte cirkulerar från tankarna till pannan efter eldningens slut, kan vara så att nån av pumparna till värmen eller varmvattnet gör en cirkulation som håller backventilen i laddomaten öppen så värme går över "fel" väg till pannan.

Skulle vara intressant med några bilder på hur ditt system ser ut just nu.

hmm, kom just på att låg rökgastemp kan oxå vara orsakad av att du får in för låg vattentemp från laddomaten. Kan endast orsakas av en annan pump, exvis cirkpumpen till värmen, som trycker in kallare vatten genom backventilen. Lite långsökt kanske, men ändå..
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av pigan »

Ok, här kommer lite bilder som jag tagit innan. Varmvattenuttaget är ändrat nu. Egentligen tror jag väl inte det är något stort fel med Vedolux 30 bara den vore rätt kopplad....


Bild

shunten eller blandningsventilen som det heter eg.Nu är varmvattenuttaget ändrat och sitter innan shunten. Men ibland måste jag stänga värmen ut helt för att få varmvatten. Är lite olika. Suck.

Bild

en bild till, kolla returen från systemet som går ner strax innan shunten.

Bild

returen från plattvärmeväxlaren vid kranen kopplad in i tankens övre termometer.
Och returen från systemet som går in precis innan laddomaten, ska ju enligt alla ritningar sitta långt ner i en tank.

Bild
"vy" uppifrån pannan
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av fastmoving600 »

Hmm, vad jag förstått så ska värmeväxlaren kopplas mellan topp o botten på acktanken, inte matarledning och nästan högst upp i tanken....

Blir nyfiken på de där gröna rören, de 2 övre verkar ju vara tilllopp o retur från värmesystemet, men de två nedre, med kranar på, var kommer de ifrån?

Förstår på ett sätt varför rörisen satte allt kring pannan, mindre rördragning, men han har ju helt klart inte fått till funktionen..

Står acktanken i ett annat rum eller?
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Doc »

Det ser minst sagt rörigt ut. Ja får inte ihop det ifrån bilderna. Kan du tar en översiktsbild från höger sidan panna lite längre bort som visar hela systemet? Som bild 2 men med hela panna i bilden. Är tanken bakom väggen?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av pigan »

Visst är det rörigt :wink: Tankarna sitter bakom isoleringen fast nu har jag klätt av dem är Trarydstankar årsmodell 82 men det lär gå att använda såna fortfarande. Kranarna vid golvet är till acktankarna och de gröna rören är helt riktigt upp till radiatorsystemet. Ska naturligtvis isolera tankarna igen när han kopplat om. Rörisen sa att han kommer imorgon så jag hoppas han kopplar rätt nu. Men med hantverkare vet man ju aldrig om de kommer när de sagt. Det enda som är rättkopplat är expansionskärlet tror jag. Det känns lite som om han kopplat där det var lättast, kanske har han bara installerat nyare tankar med färdiga uttag för radiatorsyatem och varmvatten osv. Men ni fattar att jag varit på gränsen till nervsammanbrott. Hoppas, hoppas det kommer att funka som det ska snart.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Jonas O »

Svårt att få en helhetsbild på installationen men tycker nog det verkar vara lite knepig rördragning?!

Skulle gärna ha en bild där man ser hela pannrummet om det går, med laddomat/tankar osv
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar