Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux 30

Här diskuteras allt kring vedeldning
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Jonas O »

Håller med André, blir en jävla skillnad i värmekomfort :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av xdigger »

Håller med, man spar energi samt får fin komfort! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av apersson850 »

Jag begriper inte varför det skulle spela någon roll om man sätter shunten för radiatorledningen "före" eller "efter" tankarna. När man eldar är ju tanken att man ska ladda toppen av tankarna först (skiktning), vilket innebär att det blir ett abrupt omslag i vilken temperatur som finns att tillgå när man börjar ladda tankarna, även om shunten rent fysiskt sitter bortom dessa tankar.

Själv har jag shunten mitt för tankarna (har tre stycken, av inbyggnadsskäl), men den sitter ju ansluten till de rör som används både för uttag av värme från tankarna och för inladdning av värme till dessa tankar.

Menar ni att man med samma värmeväxlare både laddar in värme till tankarna och tar ut värme till radiatorkretsen? Eller är det olika? Jag har ingen värmeväxlare, så jag funderar på hur det fungerar och vari finessen ligger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av xdigger »

Apersson: jag tar också värmen på laddledningen och det fungerar klockrent.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av danei »

Har man ingen automatshunt så kan jag tänka mig att shunten påverkas märkbart när laddpumpen börjar pumpa vatten i rören. Men annars funkar det. Att köra utan automatshunt med vedpanna funkar också, det har jag lång erfarenhet av. Men då var det inte kopplar på laddningarna. Men varmvattnet var kopplat på laddledningen, i alla fall i toppen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av xdigger »

Inget vidare att köra en vedanläggning utan automatshunt pga den stora variationen på systemtemp, lättare på tex en pelletsanläggning där man har jämnare temp. Anledningen till att jag tar från framledningen är för att få värme snabbt samt att det påverkar skiktningen i tankarna minimalt!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av apersson850 »

Även om man skulle ta ut varmvatten till framledningen från ett eget uttag på tanken, eller rent av från en värmeväxlare ansluten till tanken, så blir omslaget ändå abrupt i och med skiktningen i tanken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av Ichgary »

Vad har skiktningen i tanken med uttaget av värme med varandra att göra??

Matningen till radiatorkretset ska med fördel monteras på Stigaren mellan Panna och tank för att snabbt få värme när man börjat elda, och vad det har med skiktningen att göra kan jag verkligen inte förstå..

Har jag missuppfattat hur du menar?
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av xdigger »

Helt rätt!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av apersson850 »

Någon skrev att med det uttaget på laddröret panna/tank stiger framledningstemperaturen abrupt när man eldar, och Laddomaten (eller motsvarande) öppnar. Jag lade till att även om man nu får för sig att ta ut framledningen i något annat hål på tanken, så stiger temperaturen rätt tvärt där också. Det har med skiktningen att göra.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Hur lång tid bör det ta att elda upp 1000 l med vedolux

Inlägg av KB-U »

Jag kör från panntopp direkt (via laddpumpens T-koppling) till sidan på tanken. Alltså ingen stigare tas från detta rör. Men på samma höjd som laddningen går in i tanken, förskjutet 90 grader, så tar jag ut till såväl TVAn som till stigarna för värmekretsarna. Jag kan lova att när väl pannan är varm och laddpumpen börjar släppa på hetvatten till tanken så är det inom några minuter hetvatten ut till TVA och fram till shuntarna för värmekretsarna.

Så, jag skulle kanske tjäna två-tre minuter om jag tog ut det på röret mellan pannan och tanken...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar