Projektet snart färdigt.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Projektet snart färdigt.

Inlägg av Fabibo »

Har under sommaren roat mig med att byta panna.

Ut åkte den gamla Passat 31kW pannan och tillhörande 500l thermia tanken. Hör till saken att den innehöll en 200l VVB. Har alltså kört huset på drygt 200kvm på 300l ack tank, blev lite kyligt om mornarna.

Införskaffade lite nytt godis:
Calmarpanna V65
3x750l acktankar.
Laddomat 21-100
400l expansionskärl.
Spirovent Air.
Thermomatic ERA K.

Blev ju som vanligt jobbigare att bygga allt runtomkring än man räknat med. Skorstenen är en 4x250mm ståltub och pannan fick flyttas ut så ett custom rökrör fick byggas.
Gjöt socklar till både panna och tankar så fukten ej blir bekymmer.

Nu är det mesta på plats och pannan är besiktigad o klar.
Har eldat kanske 10ggr och det är bra ös i pannan. Verkar dock som den är lite för bra, rökgastempen överstiger sällan 120grader vid full effekt. Blir väl till o kapa retarder.

http://e-logger.se/pub?Fabib&p=2

Här kommer lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Fabibo den lör 04 sep, 2010 21:10, redigerad totalt 2 gång.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Bilder vill vi se.. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Skall du inte ha en dragbegränsare,så att du får ett jämnare drag genom skorstenen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Inlägg av Fabibo »

Vet inte riktigt. just nu händer inget i skorstenen. Blir bara fesljummet när man kör på full effekt. Men lyssnar man på pannan så känns det som att primärluftsintaget reglerar draget en del iaf. Den står ju o öppnar o stänger hela tiden.
dangu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 aug, 2010 21:09

Inlägg av dangu »

Vad är den där prylen som sitter på stigarledningen på pannan, i mässing? Är det avluftning?
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Själv så hade jag ju flyttat det nedre röret mellan tankar o pannan så det
hamnat borta mot trappen, finns ju viss snubbelrisk när man ska ner o kolla
till pannan när man är lite småfull en fredagkväll :wink:

I övrigt ser det förbannat bra ut!! :thumleft:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Inlägg av Fabibo »

Mässingsprylen är en speciell avluftare som ska ta bort mikrobubblor.
Rörläggaren och panntillverkaren var överens om att en sån skulle man ju ha :). http://www.retherm.se/html/spirovent_air.html

Angående röret vid golvet så är en förlängd trappa på gång. Råder spritförbud i källaren tills dess.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag kanske tänker heltokigt här men fungerar laddningen av tankarna som den ska?
Normalt sett ska väl in och ut från tanken (dina 3st) ske diagonalt. För mig ser det ut som att minsta motstånd för vattnet blir att ta vägen genom den första tanken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Inlägg av Fabibo »

Är bara en synvilla :)
Ut från tanken sitter kopplad mellan 2:an och 3:an så det fungerar som det ska. Annars hade den nog laddat fel ja.
dangu
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 aug, 2010 21:09

Inlägg av dangu »

Ok, Spirovent. Intressant.

Jag håller på att installera en Calmar V33 just nu och suger åt mig alla tips. Jag gillar din lösning med "kabelstegen" till elanslutningen på pannan. En sån lösning blir det nog för mig också. Ser snyggt ut för övrigt också tycker jag! :D
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

dangu skrev:Jag gillar din lösning med "kabelstegen" till elanslutningen på pannan. En sån lösning blir det nog för mig också. Ser snyggt ut för övrigt också tycker jag! :D
Har inte alla "kabelstege" till pannan för elen? ;)
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fabibo skrev:Vet inte riktigt. just nu händer inget i skorstenen. Blir bara fesljummet när man kör på full effekt. Men lyssnar man på pannan så känns det som att primärluftsintaget reglerar draget en del iaf. Den står ju o öppnar o stänger hela tiden.
Att den öppnar o stänger hela tiden beror på att du inte har dragbegränsare, Köp en dragbegränsare kommer pannan jobba bättre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Röret som går ner till Syrventilen ser väldigt välisolerat ut. Är inte det ett kallvattenrör? Finns det någon fördel med att isolera det? Frågar då jag håller på att installera en Calamar v33 som bäst. Har inte beställt någon seyrventil än med ska nog göra det.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Fabibo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 sep, 2010 21:43

Inlägg av Fabibo »

Är väl mest så det inte droppar i nacken på mig under sommaren.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Fabibo o alla
Info i ämnet kondens.

"Fabibo skriver"
Just nu händer inget i skorstenen. Blir bara fesljummet när man kör på full effekt. Men lyssnar man på pannan så känns det som att primärluftsintaget reglerar draget en del iaf. Den står ju o öppnar o stänger hela tiden.


Svar till Fabibo
Mät skorstens temperaturen 50 cm ner i från skorstenstoppen
den temperaturen får inte understiga 60°C.....
Vid lägre temperatur kondenserar rökgaserna fukt innehåll emot skorstenens väggar och rinner ner till skorsenens botten....
(Kan bli mycket vatten) Om nu inte röret är av rostfri kvalité kommer det att rosta! Även Corten rostar men inte lika snabbt som vanligt järn
--------
Om det inte går att få upp temperaturen till minst 60°C
50 cm ner i skorstenen!
Är en dragbegränsare en lösning, men denna jobbar inte utan det finns ett drag som sätter denna lucka i arbete....
Lågt drag i Pa ställer krav att det är en lätt driven dragbegränsare
som verkligen kan öppna och vädra ut de fuktiga rökgaserna innan de hinner att kondensera i skorstenen.
----------
Rekommenderade under tryck för olika bränslen
Ved ....15 till 20 Pa
Pellets 10 till 15 Pa
Olja ....10 Pa

1 mmVp motsvarar i Sverige 9,80665 Pa. mmVp
förses aldrig med prefix som kilo
eller hekto, men enheten mVp (meter vattenpelare) är exakt 1000 gånger större.
------------------
Info om skostens drag....
OBS skorstens drag är under dragbegränsarens
öppnings undertryck tex 10 Pa = ingen utvädring av fukt = det kan bli kondens problem även med dragbegränsare.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar