Effecta Lambda 60/65 eller Baxi Solo Innova 50?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Effecta Lambda 60/65 eller Baxi Solo Innova 50?

Inlägg av Vedfyrer »

Skal kjøpe meg ny vedkjele med om lag 50 kW kapasitet og 200 liter vedinnlegg (vedinnleggets størrelse er viktigere enn kW, men disse henger jo oftest sammen). Skal varme om lag 5 kubikkmeter akkumulatortank.
Jeg hadde nesten bestemt meg for Effecta Lambda 60, men er kommet i tvil fordi jeg fant noen innlegg på byggahus.se,
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... bra-4.html
hvor hvor i alle fall to stykker som hadde kjøpt Effecta var noe kritiske til material- og byggekvaliteten.
Effecta var foretrukket fordi den har lambdastyring og fordi den i følge effectas hjemmesider kan utstyres med spaksotning (mulig dette gjelder en ny panna som de kaller 65 - svensk tekst på hjemmesidene deres gir Effecta 60 mens engelsk tekst gir Effeta 65 - er dette to ulike kjeler?).
Men nå heller jeg altså mot Solo Innova 50. Noen som kan si noe om kvalitetsforskjellen på disse kjelene - hva bør jeg velge? Takknemlig for svar.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Nya Atmos GSX skulle ja kika på en gång till om ja böt panna imorrn.220l ved,känns mest gediget byggd utav dom 3 märkena. www.atmos.se
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Många verkar ha problem att elda med torr ved i atmos pannorna??
Nja någon Atmos skulle jag inte köpt.Runt vedmagasin? Är det verkligen bra om man skall stoppa in ved?

Baxin är nog bra,Stabil förbränning. Görs numera i Turkiet.Är kvalitén fortfarande bra?

Lamda verkar oxå vara en fin panna.Mer teknik för pengarna än om man köper en Baxi. Fast behöver man verkligen det? .
Spaksotning är ju bra.Att slippa öppna pannan när man sotar är ett stort plus

Svårt val men jag skulle nog tagit en Effecta Lambda 60
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Har ikke falt for Atmos før, blant annet har de vel hatt litt dårlig virkningsgrad. Men med GSE/GSX har de vel forbedret denne. En nabo har en 75 kW Atmos, får høre litt med ham og undersøke hvilken type han har.
Vet noen om andre pannor på ca. 50kW og 200 liter ved som har spaksotning? - har liksom hengt meg litt opp i dette ettersom jeg vet hvor vanskelig det er å få sotet den pannan som jeg har i dag i rett tid.
Tenker da ikke å investere i ETA eller Fröling, som har dette, på grunn av budsjettet.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Orlan Nordic 60kW 310 liter vedutrymme med spaksotning.
http://www.polimex.se/panna.html
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Funker det bra med trykkende vifte (fläkt)?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Helt ok dock beror det lite på hur mycket drag man har i skorsten. I värsta fall kan man ju alltid köpa en rökgasfläkt om man inte är nöjd
http://www.ventbutiken.se/?artnr=50004

Orlan är ju bland det billigaste på marknaden dock är dom verkligen robusta och har bra verkningsgrad skulle man komplettera Nordic med en sugfläkt så tycker jag att dom slår alla. Det enda dom saknar då är Lambda styrning vilket kan vara på gränsen till överkurs.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Vedfyrer
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 mar, 2009 11:24
Ort: Valdres, Norge

Inlägg av Vedfyrer »

Har vært og sett på Atmos DC 50 GSX. Virker veldig solid, og er veldig billig på kotly.com.
Er det noen som har denne pannan, og kan dele erfaringer.
Jeg fant bare to grove røykgasstuber under et lokk bak på pannan - er det bare to eller fant jeg ikke alle?
Skriv svar