Dimensionering av ny anläggning

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Dimensionering av ny anläggning

Inlägg av Mccoy »

Håller på och försöker beräkna en ny anläggning. Huset ska byggas ut ca 70kvm och den gamla anläggningen blir snart 30 år.

Ingredienser som jag har tittat på är:

Baxi Solo Innova 30kW (fortsätter med veden istället för pelletskonvertering)
2st Borö 2500L tankar, varav den ena med solslinga, kulvertslina, vvb mm.
Laddomat 21 från gamla anläggningen (rel. ny)
Befintliga Borö solpaneler 4 st ökas på till 8st el 12st (beror på plånboken)
2st exp.kärl á 300L
Skorstensdim 160mm

Pannan räcker säkert inte till att värma 5kbm acc. på ett inlägg, ska man gå upp på 50kW panneffekt? Hur lång brinntid är det normalt på ett inlägg i 30kW Innovan? Det är inga problem att gå en extra gång o slänga in mer ved. Är ute efter att slippa elda 2-3ggr/dag som i dagsläget när kylan kryper ner mot -10 / -15 grader.

Sommartid; en tank på 2,5kbm som laddas med 8 paneler borde ju orka laddas till 60 grader en solig dag i toppen? Räknar med att stödelda nån gång i veckan som jag gör nu.

Yta efter utbyggnad 270kvm boyta + 120kvm biyta. Mestadels golvvärme, 6kW vattenburen värmefläkt kommer installeras i garaget.

Är jag helt ute o cyklar? Ska jag kanske nöja mig med en 2,5kbm tank + en 500L tekniktank istället? Vad tycker ni? Det är en stor investering som man vill känna sig helnöjd med.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

30 kWs panna till 5 kubik går väl för sig men laddtiden förkortas avsevärt med 50 kW. Skulle jag börja om idag skulle jag satsa på minst 3000 liter (gärna ännu större) accvolym för att klara mig med eldning varanan dag även när de är svinkallt. Under den gångna vintern krävdes det eldning en gång per dag med nuvarande system 1500+hälften av 750 liters tanken. Utan desto mera jobb än att gå och ladda pannan full 3-4 timmar efter första tändningen skulle jag ha sparat en kvälls upptändning. När pannan brunnit 3-4 timmar funkar som oftast det mesta kring förbränningen perfekt.

Expansionsvolymen får gärna vara närmare 15-17 % av hela systemet. Jag hade i min första anläggning en expansionsvolym på 10% och det var inget vidare....fick alltid akta mig i slutet av eldningen så att inte säkerhetsventilerna utlöstes.

MEN för att komma till pudelns kärna är det verkligen vedeldning du skall ha? Har du hört talas om bergsvärme, billig drift och anläggningskostnaderna konkurrera med råge med den anläggning du nu planerar :)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Jo, det är sant. Men o andra sidan så föredrar jag vedeldning. I nuvarande planerad konfiguration ligger inköpskostnaden runt 150k, och jag kommer göra allt själv. Vet inte exakt vad bergvärme kostar men säkert inte lika mycket. Och hur bra klarar en bergvärmepump när det är -20 grader och man har närmare 390kvm att värma? Antar att elpatronen/rna får hjälpa till då? Vet att installationskostnaden blir dyr men driften blir billig med ved, speciellt när man har "egen" skog som ska skötas om.

Men åter till frågan: Är alltså en 50kW panna + 5kbm tankar att föredra eller klarar man behovet med 30kW + kanske 4kbm? Blir 5kbm för stort? Bidrar ju också till att man måste in med ganska många exp.kärl.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Funderar på om man kanske ska ta 2 st 1800 liters istället för att få plats med mer isolering runtom.

Hittade en artikel om isolering av ackumulatortankar:

Tänk på att vi har 400 mm isolering i
vindsbjälklaget för att stänga inne energin
när det är 20 grader kallt ute. 400 mm för att
klara en temperaturskillnad på 40 oC. Har vi
90oC i ackumulatortanken har vi en
temperaturskillnad på 70 oC och borde då ha
ändå tjockare isolering. 50 mm mineralull
som levereras på s k färdigisolerade tankar
är som att bygga en ny villa med 3 cm tjock
isolering!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle lätt gått upp till en 50kw.Skönt att kunna ladda mycket energi på ett ilägg.Man har ju inte alltid tid att lägga i ilägg nr 2

Jag hoppas du köper borös oisolerade tankar?
Deras isolerade är inte mycket att hänga i julgran.

Om du ska ha solvärme så skall du inte ha vvb.
Dubbla slingor är det som gäller.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Japp, oisolerade. Om det nu blir från Borö vet jag inte. Ser över alternativ. Ska försöka dimensionera pannrummet så det blir ca 400mm lösullsisolering runtom + ca 500-600 ovanpå.

Nä, fel av mig, vvs (eller varmvattenslinga). Menar du dubbla slingor till varmvattnet eller för solvärmen?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Definitivt minst 50kW gärna mer. Sen kan jag tycka att köra sol i en 2500l tank är lite för stort, lägg på en 500 eller 750l tekniktank med alla slingor . Själv har jag slutat att köra med dubbla slingor för solen. Är det sol så värmer mina 14m² upp 750l tanken på ett bra sätt utan topp slinga(toppslingan användes nästan aldrig). Blir det trångt med slingor så kan du ju alltid köra kulverten med en vvx.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

För att ännu klargöra mina funderingar kring bergsvärme kontra ved. Har man en rätt dimensionerad anläggning klarar du definitivt ner till -30 och mera utan stöd från elpatron.

Men jag är definitivt en mycket stor vän av vedeldning om den uppfyller vissa vilkor

1. din fru/sambo bör vara införstådd med att det är ett intresse (jmf med att renovera gamla bilar)

2. du bör ha möjlighet att få ved till nära på gratis (din kostnad är arbetstiden)

3. satsa på en rejäl och MODERN anläggning (jag antar enligt ditt första inlägg att du har provat på detta med underdimensionerad vedeldning och ja satsa på en ordentlig panna och stor accvolum)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Mccoy skrev:Japp, oisolerade. Om det nu blir från Borö vet jag inte. Ser över alternativ. Ska försöka dimensionera pannrummet så det blir ca 400mm lösullsisolering runtom + ca 500-600 ovanpå.

Nä, fel av mig, vvs (eller varmvattenslinga). Menar du dubbla slingor till varmvattnet eller för solvärmen?
För varmvattnet. En förvärmning och en topp slinga.
Man får mindre omrörning i tanken då. och solen får jobba mot kallare vatten
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar