Efterlyser tips och råd

Här diskuteras allt kring vedeldning
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Efterlyser tips och råd

Inlägg av GunnarM »

Nu ska gammelpannan och pelletskatastrofen ut. Förmodligen satsar vi på ved, och behöver lite goda råd. Förutsättningarna är dessa:
-litet pannrum
-gott om plats för ack-tankar i angränsande rum, men trångt i dörröppningarna

-Huset: 110 kvm boyta, 70 kvm källare. Ganska dålig isolering, en vinterdag har vi gjort av med 2 säckar pellets om dagen, ibland mer (i gammal panna som nog inte är så effektiv).

Frågorna:
-hur små tankar kan vi klara oss med för att inte behöva elda mer än en gång per dygn?
-Finns det någon särskild nackdel med att ha flera små tankar i stället för färre stora?
-ca 8 meter skorsten med 125 mm insatsrör, kan det vara ok?
-jag funderar på att ha en mindre tekniktank för vv och ev. solslinga för framtida bruk. Bra om denna går att köra bara på elpatron ibland. Vad kan lämplig storlek vara för ett hushåll på 4 p.?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Flera små tankar lär väl ha större förluster än en stor men annars finns det nog inga nackdelar med det.

125mm rör borde räcka till fint så länge du inte ska ta ut några våldsamma effekter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Jag lurar också lite på hur det fungerar med laddningen när man har flera tankar: laddas en i taget eller alla på en gång? Och om man sätter elpatron i bara den första, kommer den patronen värma alla tankarna då eller kommer bara en tank att bli varm?

Ni som har koll: kan 2 kbm räcka, eller borde man ha mer? Jag har nån slags idé om att vi borde kunna knöka in 3 st 750-literstankar ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

2 kubik ackvatten räcker nog knappt till dygns eldning när det är som kallast,-15c snöblåst? Här kan man måttbeställa en stor acktank om det passar.www.huskvarnatanksvets.se
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Matab: det är just såna synpunkter jag efterlyser, tack! Jag har sett nån standardsiffra på att man behöver 8-10 liter vatten/kvm uppvärmd yta. Nu är det sällan mer än fem minusgrader i Visby, men å andra sidan kan det blåsa av satan. Jag hoppades att "2 säckar pellets" skulle vara en fingervisning om energibehovet.

Kruxet med tankarna är alltså att det är svårt att få ner en stor tank i källaren, samt att det knappast blir aktuellt att importera från fastlandet.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan ju platsbygga en acktank å ha den "trycklös"
finns en tråd om det på byggahus
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Bäst är en rejält stor och hög tank med enormt mycket isolering, men nu över till verkligheten... dvs lågt i tak och trånga dörröppningar...

Följande är min egen plan som jag ska påbörja nu i sommar. Jag har lågt i tak och trånga dörröppningar i källaren så jag har köpt fem måttanpassade tankar, de är på 850 liter/st. En av dom är tekniktank och den har två kopparslingor för framtida utökningar samt så har den 3-anslutningar för elpatroner. Skall koppla alla fem tankarna i serie, kommer att köra med en tappvattenautomat/växlare så att jag kan nyttja alla tankarna för vv på sommaren. Men jag kommer ändå att göra så att jag kan "krana om" för att bara köra flöde genom tekniktanken vid behov.


När det gäller volym på tank/tankar så har jag letat här på forumet efter hur man teoretiskt räknar ut husets behov av energi, sedan utifrån det har jag letat efter hur mycket vatten som behövs för att lagra denna energi, utifrån det har jag sedan kommit fram till att jag vill ha drygt 4000 liter för huset (+1000 liter för garaget) och utifrån det har jag sedan kollat på lämplig vedpanna. Min förhoppning är att det ska räcka att elda varannan dag under vinterns normala dagar, dvs när det inte är under -10 grader. Sommartid så hoppas jag att det ska räcka att elda mindre än en gång/vecka. Men, detta är alltså bara teorier, återstår att se vad verkligheten blir...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Hm. Jag har ju begränsningar int ebara i dörröppningen utan också eftersom pannrummet är mycket trångt. det bli r m.o.a. svårt att få in en större panna, om man ska kunna sota och sköta den på ett vettigt sätt, och sotaren ska komma åt sotluckan därtill. Jag får försöka räkna från båda hållen samtidigt: husets värmebehov å ena sidan, praktiskt möjlig pann från andra. kanske hittar jag nåt i mitten.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

10 liter per m² ger ett rimligt värde, om man kan acceptera att elda någon gång extra på dagen när det är -20°C eller ännu värre. För det mesta behöver man då inte elda mer än en gång per dag.
På sommaren handlar det enbart om hur effektiv isolering man har. Det mesta av det man värmer upp med att elda på sommaren svalnar ändå bort.

När man bestämt sig för hur mycket vatten man vill ha, tar man en panna med ungefär 15-18 gånger mindre eldstadsvolym än vad man har vattenvolym. Får den kombinationen inte plats kommer man inte att bli nöjd med sin anläggning, men om man ändå väljer att minska ner den ska man göra det proportionellt för både tankar och panna.

Jag laddar och laddar ur mina tankar (har tre) parallellt. På sommaren kör jag bara med tekniktanken, som solen värmer. Jag har elpatron i den också, men patronen har jag aldrig använt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Med en skorstenspipa som bara är 125mm i diameter så välj helst en panna med en sugande fläkt. Kom ihåg att de flesta som installerat en vedanläggning oftas ångrar att man inte satt in större panna och mer ackumulatorvolym när man ändå gjorde det. Än hur du gör är mitt råd att läsa runt lite på forumet om vedeldning så du själv får en uppfattning om hur en bra dimensionerad anläggning ska kopplas och se ut. För du ska inte inbilla dig att många rörmockare gör det.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

När man har små ytor att jobba med kan det kanske vara läge att ha en kombinationspanna med både ved och pellets. Idag finns det ju rediga vedpannor med uttag för pellets på sidan (effecta m fl). Många gånger spelar det ju roll hur ens vardag ser ut man kanske inte har tid att vara hemma och elda hela tiden men när man har det så ska det gå¨att göra på riktigt vedeldar vis och inte inte i nån gammal oljekombipanna.
Satsa på en på panna på 20-30kW med kombinationen av pellets o ved, lägg till 2000l ack & 750l tekniktank. Räkna med att du kan komma att behöva en rökgasfläkt eftersom din kanal är så liten men prova först och se om det funkar utan. Med den här sizen klara du det mesta av vintern och du får en tank för sol som passar bra till 4 pers.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Tack för alla svar! Men nu är det lite olika bud om hur många kubikmeter som kan tänkas behövas ... Om jag hade haft måtten på pannrummet hade jag plitat ner dem, men för tillfället sitter jag utomlands. Det rä alltså ett mycket litet pannrum, så smalt att bara ett fåtal pannor överhuvudtaget går att baxa in. Det är lite därför jag söker råd, för att höra om vilka erfarenheter som finns. Alltså, visst kan man räkna ut att vi skulle vilja elda varannan dag och måste ha si eller så tankar och en riktig fetpanna, men i praktiken är det inte möjligt att göra så. Då är frågan om det alls är möjligt att värma huset på ett acceptabelt sätt med nån liten panna typ vedex 3300, och ett par tankar som passar den pannan. apersson tycks ju tro det.

Hm, funderar vidare och ber frugan hemma i Sverige ta ett snack med vvs-firman, så får vi kolla vidare när jag är hemma i påsk.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Med 2000 liter tank så bör du klara ett dygn även på vintern, det gör vi.

Sätter du in en elpatron i tanken med varmvattenberedare så kan du ju sätta dit en vanlig kran till dom andra tankarna.
Så är det i vårat pannrum, vi kan köra med 1 eller 2 eller alla 3 tankarna.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej det går inte att ta bort någon dörr karm för att få den extra dm det ger?
När det gäller tankarna så är en stor att föredra.
Tanken behöver inte nödvändigtvis vara i källaren utan den kan tex stå i ett garage eller kanske rent av i en lite bod utanför huset.
Så stor panna och så stor tank det går är mitt råd för det är värdelöst att sitta med för små saker villket jag vet av egen erfarenhet.
Dom som bodde hör var dum snåla.
Värmer närmare 200kvm med en 25kw vedpannan med ett ved magasin på 55liter och har 1000liter tank.
Ganska drygt att elda från man kommer hem från jobbet tills man lägger sig och tända pannan direkt när man vaknar på morgonen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

been there done that

satsa rejält
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar