Dykrör i en Eryl DP

Skriv svar
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Dykrör i en Eryl DP

Inlägg av Overgaard »

Tänkte börja logga lite temperaturer på pannan och lite senare fixa lite styrning, m.m.

Jag behöver få in temperatursensorn någonstans utan att ta bort termostaten till brännaren.

Har som sagt en Eryl DP (tillverkad -92???) Se bild på skylt.

Bild
BILDLÄNK

Har inte tagit någon bild på själva pannan än, men troligtvis vet ni hur den ser ut.
På ena sidan sitter termostaten som styr pelletsbrännaren och till höger sitter en ESBE regulator för draglucka vid vedeldning(vilket jag inte gör/använder).

Till min fråga. Hur ser det ut på "insidan" dessa termiostater/regulator? Är det ett dykrör innanför eller kommer vattnet spruta ut ifall jag tar bort ESBE regulatorn?
Har ingen lust att chansa :mrgreen:

Sensorerna jag har är DS18B20, liknande de på Kjell.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... ino-p87893

Har provat montera en emot metallen på ESBE regulatorn och även mot röret till termomtern på pannan men då kommer jag bara upp i kanske 55 grader (pannan håller omkring 80). Så måste in närmare tanken för att få ett korrekt värde.

Mvh // Jörgen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dykrör i en Eryl DP

Inlägg av Stegatorparn »

Esbe dragregulator är sannolikt monterad direkt i en av pannans muffar.
Regulatorns dykrör är en del av dess funktion som håller termostaten på plats.
Det skall gå att dela regulatorn vid dykrörets sexkant för byte av termostat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Overgaard
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 dec, 2015 15:44

Re: Dykrör i en Eryl DP

Inlägg av Overgaard »

Det stämde bra Stegatorparn! :)

Jag hittade en "sprängskiss" på en sådan och konstaterade att det gick att dela på den. Så nu har jag
stoppat in temp.sensorn och får fina mätvärden.
Nu kan jag logga pannans temp samt framledningstemp och retur.
Blir intressant att se hur många starter den gör på ett dygn. Troligtvis på tok för många.

Tack för info! :)

// Jörgen
Skriv svar