RRDbuddy

Skriv svar
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Skapar en ny tråd för RRDbuddy
ett perfekt program loggning utan Pellets
har fått igång loggningen allt funkade perfekt i i 15 sec sedan försvann visningen av temperaturen på systembilden och jag fick ett fel 2015-07-27 11:35:29,795 - INFO - rrdtool update failed, out: err:None
se bild.
Grafen fungerar
Har testat att starta om pi utan resultat
rrdfel.jpg
rrdfel.jpg (101.35 KiB) Visad 6634 gånger
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Kul du gillar RRDbuddy. Programmet kommer med öppen källkod under GPL licensen och koden finns här: https://github.com/motoz/rrdbuddy om någon är intresserad.

edit: RRDBuddy projektet är nedlagt, använd https://github.com/motoz/PellMon i stället!

Till att börja med så fungerar både avläsningen av onewiresensorerna och uppdateringen av databasen eftersom du har en graf med korrekt data från 10:40 till 11:42. Felet i loggen 11:35 är alltså ett tillfälligt fel, troligen misslyckades avläsningen av en sensor då och därför kunde databasen inte uppdateras. Eftersom felen inte återkommer så var det alltså bara tillfälligt och som rrddatabasen är definierad så filtreras tillfälliga avbrott upp till 3x normalt intervall (om jag minns rätt) bort helt ur graferna.

En annan sak är då varför data försvinner från systembilden. Ett tänkbart problem är webbläsarkompabilitet, vad har du för webbläsare och har du provat med någon annan?

En annan möjlighet, standardkonfigurationsfilen definierar två testdata: 'indoor_temp' och 'outside_temp' via 'testplugin' för att graferna ska visa nånting direkt då man installerat. (Testplugin ska man sen ta bort, det gör inget vettigt)

[plugin_TestPlugin]
# Items in sections named as "plugin_xxx" are passed to a plugin named "xxx"
# This plugin adds the items listed as dummy parameters
indoor_temp = 21.3
outside_temp = -8.7

,och standardsystembilden har två textobjekt som hämtar data med just de namnen. Om du har döpt dina owfs data till något annat än indoor_temp och outside_temp så måste du redigera systembilden också så att data hittas från databasen med de namn du valt. Det kan göras grafiskt med ett bildredigeringsprogram som klarar svg format, tex inkscape https://inkscape.org, eller genom att ändra i svg-filen med ett textredigeringsprogram. Info om hur du redigerar bilden med inkscape finns i PellMon wikin https://github.com/motoz/PellMon/wiki/C ... stem-image

För att förtydliga, om din owfs sektion ser ut (ungefär) såhär så borde det fungera, om du har döpt indoor_temp och outside_temp till något annat så måste samma namn finna med i systembilden för att rätt data ska hittas.
[plugin_OWFS]
owfs1_item = indoor_temp
owfs1_path = 10.67C6697351FF/temperature
owfs2_item = outside_temp
owfs2_path = 10.87C6697351FF/temperature

Hoppas det här räcker för att du ska komma vidare, fråga på bara om det behövs.
Senast redigerad av Honda den tis 05 apr, 2016 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro_66
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 sep, 2014 15:23

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro_66 »

Hej och tack för svaret jag förstår att supporten kan halta lite nu i sommar tider och det är inga problem.
System bilden fungerade ju ett tag och visade rätt värden för att sedan bara försvinna
har testa att starta om pien utan framgång värdena för blir borta
jag har kommenterat bort testvärdena+ pluginet i conf filen
och ändrat id: namnet på systembilden enl. wikin
Har provat chrome och Explorer+ chrome på android platta.
Har även gjort en ny systembild för min värmepump
är det någon som vill ha svg-filen så är det bara att hojta till. :mrgreen: :mrgreen:
system3.png
system3.png (84.7 KiB) Visad 6614 gånger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av bosse123 »

Riktigt snygg systembild! :thumleft:
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Ja det var inte illa ritat!

Du verkar ha full koll, det är inte alltid lätt att veta på vilken nivå man ska lägga svaret så jag brukar försöka ta det grundligt för säkerhets skull. Har du lite koll på developer tools i firefox eller chrome så kan du kolla nätverkstrafiken där, och se vilka data den försöker läsa och om rrdbuddy svarar och hur. Jag sitter med en mobil nu så det är lite begränsat med hjälp jag kan ge för tillfället. En javascriptsnutt i webbläsaren skannar genom svgbilden för taggade texter och öppnar en webbsocket för att få uppdaterade värden. Nånting går tydligen snett där. Har du ws4py installerat förresten?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro_66
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 sep, 2014 15:23

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro_66 »

Nja ritat å ritat snodd från Google om gjord till svg bara.
Ja ws4py är installerat och nej jag har ingen koll på developer tools
kan det vara något med java som spökar tro.
Själv så sitter jag på jobbet och kan inte felsöka något just nu.
Får jag tid över inatt så ska jag läsa på om developer tools :shock: :shock:
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Det är ju helt klart möjligt att du har stött på någon bugg. Som alltid är det första man gör att försöka upprepa problemet sen brukar det vara lätt att hitta felet. Tyvärr fungerar det fint här... Jag ska försöka kika på det då jag hittar lite tid.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro_66
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 sep, 2014 15:23

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro_66 »

De blir bra det
jag ska försöka söka lite själv också jobbar nätter just nu så det blir inte så mycket tid över här heller
får bli i slutet av vecka jag återkommer om jag hittar något :D :D
Passade på att göra en skylt till min nya älskling :cyclopsani:
rrdbuddy.jpg
rrdbuddy.jpg (79.54 KiB) Visad 6599 gånger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Testade nu sudo service rrdbuddysrv restart + sudo service rrdbuddyweb restart
och då hoppade det igång igen när jag testade det igår så funkade det inte??????
Här är resultatet från developer tools när det inte funkar
error500.jpg
error500.jpg (178.04 KiB) Visad 6590 gånger
och så här ser det ut när det funkar
error500ok.jpg
error500ok.jpg (161.65 KiB) Visad 6590 gånger
men jag får fel i rrdbuddy loggen
2015-07-28 12:14:28,551 - INFO - rrdtool update failed, out: err:None
2015-07-28 12:14:26,342 - INFO - activated plugin OWFS
2015-07-28 12:14:25,324 - INFO - starting RRDbuddy
2015-07-28 12:14:22,972 - INFO - deactivated OWFS
2015-07-28 12:14:22,966 - INFO - stop OBS Här startade jag om
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Uppdatering nu har RRDBuddy rullat ok i 45 min
Lite projekt bilder brukar vara roligt att se
snickrade ihop en liten låda för att ansluta mina givare
DSC_5519.JPG
DSC_5519.JPG (95.46 KiB) Visad 6588 gånger
givarna är köpta på tradera 27:- st har köpt 40 st få se om RRDBuddy klarar det :mrgreen: :mrgreen:
DSC_5518.JPG
DSC_5518.JPG (230.02 KiB) Visad 6588 gånger
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Snygg skylt och låda!
Utmärkt, response code 500 internal server error betyder antagligen att du har fått nån exception i rrdbuddyweb då websocketen ska öppnas. Troligen kan du få fram mera info med att stänga webbservern

Kod: Markera allt

sudo service rrdbuddyweb stop
och starta den i debugläge:

Kod: Markera allt

cd rrdbuddy
cd src
sudo ./debugweb.sh

Tex nåt sånt här (om rrdbuddysrv är avstängd)
127.0.0.1 - - [28/Jul/2015:18:51:16] "GET /websocket/ws/?parameters=indoor_temp,outside_temp&events=yes HTTP/1.1" 500 1436 "" "Mozilla/5.0 (X11; Linux i686) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Ubuntu Chromium/43.0.2357.130 Chrome/43.0.2357.130 Safari/537.36"
[28/Jul/2015:18:51:16] ENGINE AttributeError("'NoneType' object has no attribute 'recv'",)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 1292, in communicate
req.parse_request()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 580, in parse_request
success = self.read_request_line()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 611, in read_request_line
request_line = self.rfile.readline()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 274, in readline
data = self.rfile.readline(256)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 1114, in readline
data = self.recv(self._rbufsize)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/wsgiserver/wsgiserver2.py", line 990, in recv
data = self._sock.recv(size)
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'recv'


Förutsatt att det inte bara fungerar då förstås...

(zorro och zorro_66 är väl samma person antar jag?)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro_66
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 sep, 2014 15:23

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro_66 »

Ja vi är samma person har visst 2 konton ska försöka komma ihåg och använda samma
ok får testa det om det strular igen när jag gick till jobbet så hade det fungerat i 3 timmar
och nu så kommer jag inte hem fören kl 06.00 imorron.
va tror du om antalet givare pallar en rpi2+RRDBuddy 40 st givare :mrgreen: :mrgreen:
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: RRDbuddy

Inlägg av mrxswe »

Det beror på hur långt nät du får. Ca Max längd är 300 m. Om du tittar in på www.m.nu så kan du hitta mycket godis 8)
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Jo själva nätet har jag koll på har använt 1-wire i snart 5 år
men inte om RPi2 och RDDBuddy klarar av det :mrgreen: :mrgreen:
Har handlat alla mina grejor av M kanon firma de där
har precis börjat att byta ut alla mina icke godkända Fibaro pucka

Honda
Kan man skapa undersidor från huvudsidan
Tänkte om jag kunde ha värmepumpen på förstasidan och sedan därifrån länka ner till andra sidor typ pannsida, golvvärmesida, ja du fattar
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Skulle nog tro att RRDBuddy på rpi2 klarar 40 givare, vet inte riktigt vad som inte skulle funka... Om det sedan är skoj att ha 40 st kurvor i samma graf är ju en annan sak (fast alla givare måste ju inte vara med i grafen förstås, tex kör jag med två utegivare, norr och söder, och loggar minimivärdet av dem som exempel), du kan alltså inte i nuläget ha flera grafer och nä du kan inte inte skapa undersidor. Eller ja du kan förstås göra vad som helst, du har ju källkoden... men inte via konfigurationsfilen.

Men om du moddar din egen version mycket utan att få med ändringarna 'upstream' så blir det ju knepigt att synka dina ändringar med framtida versioner. Jag är klart intresserad av att öka flexibiliteten så länge det kan göras utan att krångla till det för användaren, får se sen då vädret blir sämre kanske det blir intressant att programmera igen.

Fungerar det nu alltså nu också då du startar om raspberryn eller är det lite slumpmässigt om det funkar eller inte? Avskyr slumpmässiga fel... Och PellMon går klockrent så om det är nåt sånt knas i rrdbuddy så borde det ju hittas och fixas.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar