PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Nu börjar pannan gå igen och olika ider börja snurra i huvudet :D
jag tänkte försöka få till så jag får en pusch notis när pellets förådet behöver fyllas på tittade på denna instruktionen https://github.com/motoz/PellMon/wiki/M ... et-example men går snabbt bet ska man fylla i allt detta via din fina sida IP .8083? förstår inte riktigt iså fall vad som ska stå var är inte hemma i detta mer "programering" .
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Den där länken är lite dokumentation för programmerare som vill utöka pellmon med ett eget plugin, dvs använda pellmons plugin-gränssnitt för att skapa nya funktioner som inte finns redan. Om du inte har programmerat tidigare så måste jag nog rekommendera att du söker någon enklare guide för att komma igång. 'Pushover' grejen där är inte heller huvudsaken, och inte speciellt användbar heller så långt som exemplet tar det.

Det du vill åt (alarm då förrådet börjar bli tomt) gör du dessutom enkelt med redan inbyggda funktioner, email vid alarm kombinerat med 'customalarms' plugin.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Silolevel spårade ur vid årsskiftet:

Kod: Markera allt

2019-01-01 00:33:53,600 - INFO - silolevel prediction error: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
Nu, ett halvt dygn senare ser det normalt ut, men årsförbrukningen ser ut enligt bifogad bild.

Dygnet innan hade jag ett driftstopp på 10 timmar och sedan konstant eldning i 8 timmar ifall det påverkar något.

Edit: Bilden syns inte. Jag har en stapel i juli på 3.5e+37 och sen inget mer.
last year: 3.517133338393568e+37 kg, average 2.930944448661307e+36 kg/month
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Ok, det var databasen som blivit korrupt. Jag dumpade, plockade bort fuldata för hand och sen restore så var det igång igen.
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av higgis »

Hade lite tid över 8)
Jag har vi några program gjort så att när PellMon skicka ett mail om start och stopp så får jag upp den tiden i en widget på telefon (kanske onödigt men rätt skoj) temperaturen hämta jag via remotstick.

Bild
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Quilding »

Quilding skrev: tis 15 jan, 2019 01:24 Ok, det var databasen som blivit korrupt. Jag dumpade, plockade bort fuldata för hand och sen restore så var det igång igen.
Äsch, nvrrd.db fick root som owner efter min laboration så pellmonsrv kunde inte skriva över den. Där tappade jag en dags loggning men nu rullar det.
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar