Hjälp med att få till mätning på Bulkförråd

Skriv svar
oXydex
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland

Hjälp med att få till mätning på Bulkförråd

Inlägg av oXydex »

Jag har läst lite på tipsen om hur folk har gjort med sina utrustningar men tyvärr så har jag för lite dålig koll på hur det genomförts så jag tänkte istället vända på steken och se om någon redan har gjort en lösning för mitt system eller väldigt likt mitt system så man kan få stöd med att få ordning på min bulkåtgång

Jag har ett bulkförråd på ca 3ton som jag vill få klarhet i hur mycket det går åt ifrån. Det går en matarskruv upp och en del har skrivit att de har satt på en cykeldator eller liknande på skruven men i mitt fall är allting helt inkapslat (en tekniker bad mig kolla på matarskruven en gång för att se hur stort varv den tog vid matning men fanns inte ens en sådan på den)

Ni får ursäkta den dåliga bilden men kan fixa en bättre senare. Jag har iaf en matarskruv som är ifrån PellX (modellnummret kan jag komplettera med hemma ikväll) http://db.tt/VnqziH8

Sen så går det en strömmatning ner till pannan. Tanken va om man kunde koppla på något typ av färdigt instrument som mäter hur doseringen blir där. Jag vet hur stor doseringen är och behöver bara mäta tiden som skruven går på något vis antar jag ?

http://db.tt/FIPpGSf

Enkel loggning till en laptop som jag kan ställa brevid fungerar bra för min del och det jag vill få ut är antalet kg per dag i stort sett utan att det behöver vara exakt på grammet.

Genomförbart för en novis som mig?

MVH Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Lumamannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 dec, 2011 15:19

Re: Hjälp med att få till mätning på Bulkförråd

Inlägg av Lumamannen »

Ett enkelt sätt borde var med t.ex en: EL-USB-5 Datalogger

Sätt ett enkelt relä med slutande kontakt som aktiveras av strömkabeln till skruven, och låt loggern kolla tidne och sedan gör ett enkelt script som multiplicerar tiden med mängden och presentera det på en enkelt html-sida som du visar på laptopen. Ett enkelt script borde gå att göra i java utan problem, och inte funktionen redan finns i loggern.

Du kan även kika på några usb-kort, t.ex. Velleman:s k8055 (har ett sånt själv som jag testbygger lite loggar med hemma.)

// Christer
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: Hjälp med att få till mätning på Bulkförråd

Inlägg av subaru95 »

Hej Lumamannen
Har du sett den här tråden.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=41&t=11810

//Hasse
Lumamannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 dec, 2011 15:19

Re: Hjälp med att få till mätning på Bulkförråd

Inlägg av Lumamannen »

Verkar vara ett enkelt sätt att mäta det som oxydex ville ha, hoppas han får ihop det :-)

// Christer

Direktcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citering vid svar rakt under det inlägg som vi svarar på. / Roli moderator
Skriv svar