Enkelt sätt att logga pellets?

Skriv svar
Janne.H
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 04 feb, 2012 20:29
Ort: Småland

Enkelt sätt att logga pellets?

Inlägg av Janne.H »

Nu har jag bestämt mej för att göra ett försök att logga förbrukningen på min anläggning. Har bulk förråd som fylldes med 3ton för två månader sen när vi flyttade in så jag har ingen aning om hur mycket pellets det går åt.
Tänkte använda en sån här https://www.m.nu/plugwise-home-start-p- ... ge9smsdup6 som kopplas mot externskruven och på så sätt få fram ett värde. Måste köra ut te.x. 10kg och sedan läsa av mätaren så man senare kan räkna ut kg per dygn.
Fördelen med detta är att jag behöver ingen burk i pannrummet, ingen kabeldragning, jag kan koppla upp mej te.x. en gång i veckan och stoppa in värdena i ett exel-blad . Kanske inte så automatiskt men lätt att koppla in då jag inte precis är nån el-ingenjör :)
Skriv gärna vad ni tror och om det kommer funka.
Effecta 220c-10
Tigex25
Janfire Flex-A-02
102kvm+102kvm källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Enkelt sätt att logga pellets?

Inlägg av micke_932 »

Funkar gör det säkert men räkna inte med att få ut så jättemycket av det, en elmotor drar duktigt med ström i startögonblicket för att sedan gå ner snabbt, jag har svårt att tro att du kan logga något direkt användbart med den vad det gäller en skruvmotor.

Nu vet jag inte om den kan mäta annat än förbrukning, bättre vore nog att logga drifttiden istället, det är nog lite mera användbart.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar