Styrenhet till pellets/flis brännare

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
g6958133
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 jul, 2015 16:45

Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av g6958133 »

Hej

Jag håller på med ett hobbyprojekt där jag bygger en styrenhet till en brännare. Den bygger på en Raspberry pi samt ett extra reläkort med analoga in och utgångar. För mer info besök https://github.com/sedevc/openBC

Allt är givetvis open source. har du något att bidra med är det bara att forka och commita :D

Lite bilder:

Styrenhet med givare
Styrenhet med givare
1.JPG (61.06 KiB) Visad 9443 gånger
Fronten med display och knappar
Fronten med display och knappar
2.JPG (50.29 KiB) Visad 9443 gånger
Raspberry pi med reläkort
Raspberry pi med reläkort
3.JPG (60.94 KiB) Visad 9443 gånger
Bild
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av msh16 »

Verkar invecklat men kanske blir det billigare än att köpa en färdig styrning om det är flis du ska elda. Vad ska du ha för brännare, En Veto?
Fördelen är att du kan välja en billig standardlösning med t.ex. PT1000 för temperaturmätning och slipper dyra ostandard specialgrejor.
Ska den styra vispen i pelletsförrådet också?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av psau »

Snyggt, kul project och extra kul att du delar med dig.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av rod02 »

Den snåle bygger med överbliven surfplatta och billigaste arduinon typ pro mini eller dyl.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av psau »

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag köra en arduino för brännarstyrningen, den är driftsäkrare och batter I ett realtidssystem som brännarstyrningen ärtill denna en tvåraders display som visar minimalt med info. Som interface utåt skulle jag nog sätta en raspberry med webbgui där du kan hämta all drift info förbrukning grafer etc.
Detta har inget med ekonomin att göra utan enbart tillförlitligheten,

Men jag tycker att alla sådana här project är mycket intressanta :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av Honda »

Kul projekt! Måste hålla koll på det här... Mitt favoritspråk och allt.

Psau kan du backa upp på något sätt att arduino är tillförlitligare än raspberry? Menar du hw eller sw? All elektronik kan gå sönder så jag tycker att oberoende av vilken hw man baserar sig på eller om man gör allt från scratch så bör man ha en helt oberoende watchdog-funktion som sätter alla utgångar i failsafe läge om något krånglar.

Raspberryn är så snabb så att den kan mer än nog betraktas som 'realtid' i sammanhanget brännarstyrning, däremot så kan jag hålla med om att brännarstyrningen gärna får vara helt separerad från en ev. internetkoppling bara för säkerhets skull.

Vilken licens har du tänkt dig annars? Rent tekniskt sätt så är inte din kod open source om du inte skriver ut licensvillkoren. Evok är under apache2 så det skulle väl passa bra då.

___________________

Förstår annars inte vitsen med att skriva en kommentar bara för att berätta att "OM jag skulle ha gjort något så skulle jag nog ha gjort något helt annat"
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av psau »

Tjena,
Den fundamentala skillnaden är att PI är en dator och Arduinon är en microcontroller.

Ja allt kan gå sönder men medan PIn kan köra multitasking och hänga i någon annan process som gör att hela PIn hänger något du kan lösa iof med en watchdog men Arduinon kör bara det du kodat.

Om jag refererar till mig själv skulle jag aldrig bygga styrningen i Python och köra den på PIn utan jag skulle kodat den i C på Arduinon inte för att jag kan C bättre men att köra en brännarstyrning på en dator känns inte helt säkert.

Man alla gör självklart som man själv önskar och känner sig trygg med, men testa att söka på tex " real time app raspberry vs arduino" så känns det som jag får iaf lite medhåll.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av rod02 »

Berätta gärna om säkerhetssystemen. De bör nog vara "mekaniska" utan mjukvara.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av Honda »

Ok, det är alltså sw och inte hw du menar. Jag är annars mer misstänksam mot raspberryns HW, men där är jag nog lika misstänksam mot en arduino faktiskt. Speciellt om man tar någon billig kinamodell.

Hård realtid är omöjligt i userspace med en standardlinuxkärna, men när menar du att det behövs för en brännarstyrning? Och klarar du det med en arduino ens? Är inte interrupthanteringen mer eller mindre 'bortgömd' i arduinos promgrammiljö? Har för mig att arduinoprogrammering mycket bygger på att 'klippa och klistra' anrop i ett c-liknande högnivåspråk till färdiga programbibliotek. Microkontrollerfolket brukar säga ungefär samma sak om arduino, använd en riktig mikrocontroller istället så kör du bara den kod du själv skrivit... Min point är att en raspberry är i alla händelser tillräckligt snabb för att styra en pelletbrännare och hård realtid är något helt annat som faktiskt ganska sällan behövs.

Jag tycker också att det skulle vara helt vettigt att göra styrningen av matning, fläkt och tändning i en mikrocontroller som klarar uppstart och eldning och nedeldning självständigt, men absolut inte för att raspberryn inte skulle vara tillräckligt realtid.

Skulle jag göra en egen brännarstyrning så skulle jag oberoende om det är en raspberry eller en mikrokontroller som styr göra en separat watchdogkrets som bryter strömmen till extern bränslematning och lägger full spänning till fläkten om maxtid överskrids från senaste puls från en sw-kontrollerad utgång.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av Fuskbyggaren »

Jag har en prototyp till styrning liggande på en Arduino. Den ska sköta brännare, laddning, urladdning och ha vedläge och bortrest-läge. Tankarna har inga slingor eller beredare så varmvatten görs i slinga i pannan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av rod02 »

Jag hoppas du behåller tex överhettningsskyddet i fallröret. Och några fler säkerhets skydd. Jag är nyfiken på vilka. Utanför mikrokontrollern.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Styrenhet till pellets/flis brännare

Inlägg av Fuskbyggaren »

Den gamla hederliga termostaten som styr brännaren normalt ska i alla fall inte jag plocka bort. Den ska gå i serie med den mjukvarustyrda. Dock ställd på några grader mer än mjukvaran men det spelar ingen roll.
Skriv svar