Installation av NIBE Pellux 100

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Stegatorparen: Jo, obalanserat är det nog. VVSaren som kopplade in de nya elementen och pannan slingrade sig ur och bortsåg från en uttalad önskan från min sida det skulle utföras injustering och balansering. Termostaterna är TA-Nordic som sitter på gamla AGA-koppel på de gamla elementen. Vet inte vilket koppel på de nya. Ventilerna är bytta, tror att det kan vara MMA, men osäker. Skall demontera och se om jag kan bringa klarhet.

Trasse: Din analys låter rimlig! Det är nog precis som du beskriver. Tack för förtydligande av styrningens funktion. Men vad händer om panntemperaturen är inställd på "Auto"? Vad jag ser så ändrar sig "bör" panntemperaturen efter hand. Vilket blir då den panntemperatur - pannhysteres som är den lägsta tempen innan pannan startar?
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Ta några foton på ventilerna så ska vi nog hitta på något.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Jag blir aldrig riktigt klok på vad som styr vad, men det klarnar mer o mer = många timmar i pannrummet.

Panntempens ''börvärde'' ändras i auto läge om tanken kallar på värme eller ej. Kallar inte tanken på värme så tror jag att du ser ''börvärdet'' på displayens förstasida. Minska den med pannhysteresen så tror jag du har tempen där brännaren startar om inte tanken har kallat på värme innan.

Det kan bli fel om man ökar pannhysteresen för mycket i förhållande till varmvattnets ladd differens och använder laddomat med termisk ventil.

Lättast att kolla när brännaren startar är dra ut tempgivaren ur pannan så ser man hur mycket tempen sjunker innan brännaren startar. Provar man att stänga av värmeprogrammet under värmeinställningar så tror jag inte att brännaren ska starta om inte tanken vill ha värme.
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Stegatorparen: Svårt att få till vettiga bilder på ventilerna. Men det står "MMA RNT 06-08-2013" på ventilerna på gammelelementen i källaren. De nya elementen står endast "12 28" på ventilerna. Båda typerna helt i mässing.

Trasse: Stänger man av värmeprogrammet, styr inte heller pannan motorshunten på framledningstemperaturen. Borde gå att stänga av start på panntemp på annat sätt! Mailade till NIBE och fick goddag yxskaft svar tillbaka "Skulle du koppla bort termostaten kan det i värsta fall, om det blir stopp i flödet, att panna i princip "flyger i luften". Tolkar det som att de inte förstår frågan och mailade igen, väntar på svar.

Vad är det som kan bli fel vid för hög pannhysteres mot laddifferensen vid anv. av laddomat med termisk ventil? Hur har du löst "problemet" hos dig?
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Ventilinsats RNT går att förinställa men fordrar ett specialverktyg.
Enklast för dig är att strypa på returventilen. Lossa locket och skruva in käglan i botten medan du räknar antalet varv, med en insexnyckel eller stor plattmejsel. Skruva sedan ut käglan 1/3-del av antalet varv du fick tidigare. Käglor i moderna ventiler har o-ringstätning och läcker normalt inte. Riktigt gamla ventiler saknar o-ring och kan läcka en del, så var beredd med papper eller trasa.
Försök att få samma temperaturfall över samtliga radiatorer. Skulle 1/3-del vara för mycket eller för lite så justera lite tills du är nöjd.

Det är för lite info om den andra ventilen, så ta returventilen där också.
Känner du dig osäker så lägg upp några bilder på ventilerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Jag har installerat en extern shuntstyrning. Jag har pratat med Nibe tidigare utan att få något vettigt svar.
Har provat många inställningar innan jag provade att stänga värmeprogrammet.

Har man ställt in varmvattentemp till 65 grader o ladd differens på 10 grader så blir panntempen i autoläge 75 grader när tanken vill ha värme. Ställer man pannhysteresen på 15 grader startar inte brännaren förrän panntempen sjunkit under 60 grader. Laddpumpen laddar ju bara över värme ner till 63 grader när den termiskaventilen stänger, den sista graderna får pannan svalna själv. det kan då ta ett tag innan brännaren startar. Under tiden så kan det ha gått åt rätt mycket värme från tanken till huset - varmvatten o tanktempen sjunkit rätt rejält.
Ställer man pannhysteresen så att brännaren startar innan den termiskaventilen stänger får man inte det problemet.
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Trasse: Då förstår jag! Det ter sig ju som om vi har i grunden ungefär samma system. (Laddomat mot soltank) Hur många starter har du/dygn ungefär?

Stegetorparen: Jag trodde det bara fanns en ventil på ett radiatorkoppel. Var sitter returventilen? Återkommer med bilder på "ny elementens" termostatventil.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Martins »

Ni som har installerat en Pellux 100 hur mycket pellets gör ni av med på en dag?
jag har testade att köra min på steg och min effekt på 75% men tyckte det gick åt mer pellets då.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av AndersAA »

Hej En bredbandslambda Bosch Lsu4 kan man köpa för ca 750:- plus frakt. Ganska ok. Finns flera som rapporterat att man inte bytt på 5 år.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar