Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av Honda »

Skulle gärna se lite foton på brännkammaren, men du ska väl inte öppna den förrän om ett år... Vad bestämmer panntempens börvärde, ute eller innetemperatur? Hur fungerar driften då effektbehovet går under minimieffekten? Kör den on/off mot panntemperaturen, on/off mot rumsgivare, tidsstyrning eller nåt annat? Konvektionsdelen som ska vara speciellt utformad för att kunna köra ner till 38 grader tycker jag ser väldigt vanligt ut, kanske skillnaden är att brännkammaren inte är vattenmantlad så det kan inte bli något kallt hörn nere i bottnen. Vad har du för rökgastemperatur? Tycker bara det är intressant med en anläggning som går tvärt emot all konventionell visdom och trots det fungerar alldeles utmärkt! :D
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
analog
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 28 nov, 2012 23:51
Ort: Harmånger

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av analog »

Ja förhoppningsvis så behöver jag inte upp med brännkammaren de närmaste 10åren.
Det går inte riktigt att se så bra in genom serviceluckan heller då den sitter ovan keramiken.

Panntempens börvärde är ställd till att ligga 10grader över shuntkretsens framledningstemp.
Shuntkretsen kan köras mot inomhusgivare, men jag kör min mot enbart utomhusgivare.

Som pannan är konfigurerad nu så är den lägsta framledningstempen 28grader (finns ingen anledning att skicka ut mindre till mina små raddar)
Så pannan kommer alltid att kunna reglera ner till den tempen. (+10)

Men om börvärdet skulle gå lägre ex. golvvärme så brinner helt enkelt pannan med 38 och sedan shuntas bara vattnet ner ytterligare innan värmekretsen.

Pannan modulerar ner effekten om panntempen stiger över målvärdet, ner till lägst 30%, under detta går den in i glödhållning on/off mot panntempen om värmebehov fortfarande finns, annars så stänger den av sig.

Tillopp ansluts nedtill på värmeväxlaren och retur upptill, så något speciellt är det, kan inte svara på exakt vad. Tror det sitter en slinga som förvärmer returen internt innan den når in i själva värmeväxlaren.

Rökgastempen varierar beroende på effekt, men brukar ligga runt 130grader när beredaren laddas.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av Erik_73 »

Ser ut att vara en fin panna!....helt rätt byggd med keramisk brännkammare och ingen vattenmantling som kyler förbränningen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av thomasx »

Jag kontaktade Hargassners representant häri sverige för lite mer information kring deras pannor. Fick en offert på 115 papp för classic 22, men ingen information, trots att jag bett om det två gånger.
Och på hemsidan finns i princip ingen info alls.
Riktigt dålig stil, tycker jag. Vad tror de egentligen, att man köper en panna för över 100 papp på några rader marknadsföringssnack?

Nej, det får nog bli något från någon som är lite mer intresserad av att supporta sina kunder.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
analog
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 28 nov, 2012 23:51
Ort: Harmånger

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av analog »

Tråkigt att höra att du inte fått svar på dina frågor thomasx...

Jag börjar komma närmare slutförandet nu, men har varit lite för mycket på jobbet när man ska komma ikapp julledigheten så jag inte haft så mycket tid att lägga på det tyvärr.

Har kört ca 2ton pellets genom pannan nu, handlastar in 10 småsäckar åt gången i det halvfärdiga förrådet.
Har varit tvungen att tömma asklådan en gång, vid ca 1ton, hade inte larmat än men ville inte få larmet när jag skulle bort över nyår. Tror att den kan rymma aska från närmare 1,5ton om man "toppar" den.

Börjar inse att Byggmax Rindi 8mm är riktigt dålig pellets, ca 1dl rent spån i botten av varje säck. Har förvisso inte märkt nån effekt av detta på pannan men det är duktigt med damm i förrådet och internförrådet rymmer inte lika många kW/h. (Den måste vara lättare per liter.)
Det var en jäkla skillnad på SCA 6mm jag körde de första veckorna, så jag hoppas att deras 6mm bulk håller samma kvalitét.

Fattas bara skivor på ena sidan, en vägg med servicelucka och bulkkopplingen, återkommer med färdigt bilder. (förhoppningsvis i år)
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av Jakob »

Går den bara 1.5 ton mellan askningarna?

För att vara hel-auto blir det ju en hel del springande i pannrummet då? Kan den extrautrustas med askutmatningsskruv?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
analog
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 28 nov, 2012 23:51
Ort: Harmånger

Re: Projekttråd installation HARGASSNER HSV 22

Inlägg av analog »

Ja vet ju inte exakt hur långt den går mellan askningarna, tömmde vid 1ton första gången.
Den har gått ytterligare 1,3ton nu, och det ser ut att vara rätt mycket utrymme kvar, så ska vänta tills den verkligen skickar ett SMS om att asklådan är full denna gång.

Det är ganska svårt att avgöra genom att bara öppna och kolla, då den ser ganska full ut redan efter
7-800kilo men sedan börjar askan komprimeras av en överskrapa.

Det står i manualen att pannan går ca 1vecka ytterligare efter att man fått larmet.

Återkommer när den stannat!
Skriv svar