Lönsamhet?

Här diskuteras solceller (som ger el)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Når inte elen hit. Får vi kanska flytta dit.

Hur många når inte upp till skattetaket på 6000? Det kunde lätt dubblas, så det blir lite mer "betala efter förmåga". Och kanske en logaritmisk beräknings kurva.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
André skrev:
Andreas Hansson skrev:Det är väl inte särskilt troligt :lol:
Varför skulle dom inte kunna göra det, Dom har ju tänkt lägga skatt på vindkraftsel om man har en förening vilket gör att elen från vindkraftsföreningen kommer bli lika dyr som "vanlig" el är exkl skatt..
Idag skulle det göra att man får ca 25 öre/kWh i skatt.. :shock:

De borgliga som bara skulle sänka skatter, Jojo är väl bara inkomstskatten som sänkts knappt märkbart för vanilgt folk medans dom med fet lön mycket på banken tjänar massor på de..
En farbror som bor i s-holms skärgår tjänar hyfsat men framför allt den slopade fastighetsskatten gör att dom har kvar ca 100000:-/år mer nu men han tyckte de va mer rättvist som de va tidigare..
Jag anser mig som vanlig arbetare och jag märker skillnad i plånboken.
Att det blev ett tak på fastighetsskatten är väl bra.Bara för att man bor på en ö i skärgården behöver man väl inte tjäna bra.Fastighetsskatten gjorde ju så att vanligt folk inte kunde bo kvar.
Har du räknat in allt som blivit dyrare då??
Sen så kan du ju va glad om du får behålla jobbet vilket jag känner många som inte fått, En kompis fick gå från volvo i Umeå nu efter att ha jobbat där sedan -94 o han kommer då snabbt förlora det han vunnit på skattesänkningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Rayyan skrev:Plötsligt kanske det blir energiskatt/straffavgift på att utnyttja solenergi och då vet de vilka som ska beskattas (de som sökt och fått bidrag så klart)
Tveksamt, Sverige har väl varit med å skrivit på Kyoto-avtalet för mer förnybar energi. Å då kan man ju inte sätta skatt på förnybart.
Annars gör man ju som med tv-avgiften, fast här sätter man upp panelerna å anmäler inget :P
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom brukar inte ha några problem att fixa sånt, man kan ju höja skatten för alla villaägare för att kompensera för det, lägg på solavgift till tomtyteavgiften, din tomt snor ju massor med sol för staten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev: Har du räknat in allt som blivit dyrare då??
Sen så kan du ju va glad om du får behålla jobbet vilket jag känner många som inte fått, En kompis fick gå från volvo i Umeå nu efter att ha jobbat där sedan -94 o han kommer då snabbt förlora det han vunnit på skattesänkningen..
Ja enligt alla uträkningar jag sett så har man fått mer pengar i plånboken om man jobbar.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Kan inte folk som vet diskutera tråden istället, alltså hur är det med lönsamheten kontra installationskostnader för solceller hos gemene man idag?
Bidraget är ju 60% av installationen, fast själv har jag ingen aaaaaaning om vad det kan kosta att sätta upp lite celler, eller vad det kan ge mig.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det lämpligaste är väl att kolla vad det kostar i så fall, priser finns ju hos alla som säljer solfångare och priserna skiljer sig rätt mycket åt beroende på kvalitet och typ av solfångare.

Du har nånstans mellan 700-1200kwh per kvadratmeter har jag för mig beroende på var du bor, du kan värma massor med varmvatten på sommaren och det blir ändå massor med sol över, och eftersom du inte kan lagra energin till vintern så minskar nyttan med solfångarna avsevärt redan där.

Lönsamhet har diskuterats ett antal gånger här och det brukar sluta med att det tar rätt många år innan det går med vinst, hur mycket bättre det blir med bidrag vet jag inte, men det kostar rätt mycket pluring att smälla upp solfångarna, säg 3000:- kvadraten kanske, sen ska pumpar, rör, montering och antagligen någon form av ack. tank till om du inte redan har det, och i slutändan så har du i praktiken bara varmvatten på sommaren och inte så mycket mer.

Så om det är lönsamhet du är inte efter så tror jag solfångare är rätt så tveksamt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror vi pratar om solceller.Alltså som ger el
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Så går det när man inte är vaken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Inlägg av Henrik.S »

Bidrag ska man INTE söka, då vet staten att man skaffat solceller och förtjänsten kommer inom en snar framtid att skattas bort :?
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Tack.

850kwh under optimala förhållanden, för en investering som med subventionen kostar 25 papp.

Det är ju inget annat än ett stort skämt att installera det i Sverige.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

"Du får då en anläggning på 1 kW som tar upp en yta av drygt åtta kvadratmeter av hustaket. Placeras panelerna rakt mot söder med 30–50 graders lutning kan du enligt Energimyndigheten räkna med att få ut 850 kWh"
Hur blir 1kwh 850kwh? Solceller rakt in i pannans elpatroner kan vara lockande. Men 1 kwh blir nog lite klent.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om jag behöver ca 15 000kWh/år och har ca 2000 soltimmar hur stor anläggning behövs då? Förutsatt att jag kan få backa mätaren eller få betalt för det jag inte använder. Tänker jag rätt om jag säger att 7,5kW är rätt storlek? Eller med artikelns matematik 17,64kW :shock:
Och med artikelns matematik och Sfinxs skattereducerade pris så kostar det bara 282000:-
Endast 18,8 år innan man går plus(om vi låter kWh priset ligga på 1 krona). Gud förbjude att något går sönder.
Rätta mig gärna i ovanstående text för just nu är sol-el ett skämt. Om man kunde räkna som jag trodde/tror så blev avbetalningstiden endast 8 år och då Kanske det skulle vara intressant.
jag har förmodligen fel i det mesta jag skrivit men det vore kul att t ex höra sfinxs egen åsikt om detta eller någon annan som kan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Lönsamhet

Inlägg av Sfinx »

Hur reglerna för återföring av el till elnätet kommer att bli är inte klart.
Regeringen förbereder en proposition som det var tänkt skulle vara klart nu till halvårsskiftet. Den verkar bli försenad.

Kalkylen beror mycket på hur dessa regler blir.

Men jag tror inte man skaffar solceller för att tjäna pengar.
Det är som med mycket annat känslan som styr.
De flesta som använder vanliga solfångare är till exempel vedeldare med "gratis" ved. De kan aldrig räkna hem en solfångare på energipriset.

SVD artikel är rent pinsam med en bild på solfångare och artikeln handlar om solceller.

Årsutbytet för en solfångare beror bland annat på typ av solfångare.
En del tunnfilmstillverkare hävdar mycket att de ger ett bättre årsutbyte per installerad effekt än mono/poly kristallina dito. De hävdar >10% bättte årsutbyte.

Vanliga mony/poly kristallina anläggningar i dag ger i storleksordning 850 kWh per installerad kW. Fast monterade.

Det skulle innebära att ungefär 1.000 kWh per installerad kW solcell.

Priset är preliminärt 16.000 kr efter bidraget.
Elpris på 1 kr även i framtiden tror inte jag på. Men den som lever får se.

Vanligaste anläggninsstorleken tror jag blir vedeldare med solfångare som förbrukar ca 6-8000 kWh per år.
Som vill börja med att ta bort ca halva elbehovet och sedan göra andra åtgärder inne för att minska elbehovet.
Troligtvis ca 3 kW paneler som kostar netto i storleksordning 48000 kr som ger en "avkastning" på 3-4500 kr beroende på elpris.
Bättre än många aktier.
Skriv svar