Solceller och prisutveckling

Här diskuteras solceller (som ger el)
Laista
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 26 jun, 2011 23:33

Solceller och prisutveckling

Inlägg av Laista »

Hej!
Hur är det med priser på solceller nu? Ett tal som jag hört rätt länge nu är 23:-/Watt.
Men om jag räknar på en del panelers priser så känns det som priset rasat rejält.
Kan det vara så att man kan komma ner i ca 15:- /Watt idag?
Ariterm Biomatic Panna
Värms upp med KMP PX22
Matas från ett egenmonterat veckoförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av danei »

Ja det stämmer priserna går ner.

Bild
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av bergatorparen »

Jupp! Som förväntad. Först försvann konverteringsstödet till biobränsle 2007, och nu drar man ner på solsatsningen med. Med de spekulativt höga priserna det varit på solcell system, så har det inte lönat sig ens med 60 % kostnadsreduktion eftersom de fortfarande blev mycket dyrare än det man skulle kunna tjäna tillbaka under anläggningens livstid. Nu då det skulle kunna bli bättre, sänks stödet. Man kan bara skaka på huvudet. :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av Jugendhuset »

Ganska uppenbart att man inte vill att folk skall producera själva. Då hade man ju kunnat subventionera detta på olika vis. Tex att man fick dra av hela investeringskostnaden för anläggningen eller något.

Jag hade direkt investerat om det hade gått att räkna hem på något vettigt sätt.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av ragge2 »

Som du säger går det inte att räkna hem på något vettigt sätt så varför då gödsla med skattepengar.
Det här stödet var Maudes sätt att få rubriker och publicitet en gång.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av danei »

Om stödet är så sort att det är klart lönsamt för konsumenter blir det en enorm kostnad för staten. Jugendhusets förslag är helt befängt. Vem ska betala har du tänkt dig? Grannarna ska betala via skatten och du tar vinsten? :roll:

Subventionerna måste gå ner när priserna sjunker, annars havererar systemet. Det riskerar att bli enorma kostnader för samhället.
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av Jugendhuset »

Jag kanske inte tänkte igenom det till 100 %. :D

Men man måste skapa incitament för att investera i långa investeringar. Man kan ju jämföra med RUT-avdraget. Jag hade gärna ett år lagt hela mitt RUT- och ROT-avdrag på en solcellsanläggning ett år.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av danei »

ROT avdrag kan användas för installation av solpaneler.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av bergatorparen »

Jag bor i ett område med mycket höga nätkostnader på grund utav att man har bytt ut så gott som hela distributionsnätet: 2 900 kronor per år i abonnemang + moms, och 39 öre/kWh + moms i överföringsavgift.

Med el kostnaden ligger jag sannolikt på kring 10 000 kronor per år i totala kostnader knutna till el. Men här är kruxet: Skulle jag byta ut den el jag idag förbrukar med sol och vind (man bör ha båda) så blir det 50 000 kronor enbart för vindturbinen och ytterligare 30 - 35 000 för solcellerna, sedan tillkommer en rejäl batteribank, växelriktare och myacket annat "godis". Allt detta har begränsat livslängd, så att när så långt har kommit att det skulle kunna gå att börja räkna hem - så är det dags att byta sakerna för då är de gott och väl uttjänade. Så min lösning: On-grid med låg förbrukning blir billigare i långa loppet än off-grid - och skall jag vara ärlig: Jag vill inte avvara min kära 400 Volts el. Den är så bra att ha.

Jag vet det finns de som har system där de säljer överskottet för en spottstyvare till el bolaget - och det är det bara el bolaget som tjänar på. Sedan måste man köpa svindyr tillskottsel när egna produktionen inte räcker - och när det inte räcker för mig, räcker det inte för de andra hellre - ergo el underskott = högt el pris. Detta är ingen farbar väg såsom jag ser det. Lösningen är att hellre lägga pengarna på smarta lösningar som spar onödiga kostnader till el. Låta bli att vara "trendig" när det gäller belysning: I våra dagar gormar alla om klimatsmarthet - sedan förser de sina hus med spotlights som drar 50 Watt/styck bara för att det ger ett modernt och "trendigt" intryck. Okej, så de ger värme - men det kan bli för mycket av den varan med. Man vill inte ha 28 gradar varmt i stöga. 21 - 22 grader räcker fint. Så mitt förslag till att reducera el räkningen är att tänka efter före och välja lösningar som ger max komfort för minimum energi insats 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av xdigger »

Meeeennnn, dom flesta monterar väl led-spotar idag nu när det finns såna med vettigt ljus?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av bergatorparen »

De som har förmågan att räkna ihop vad det drar för el, gör nog det ja. Men i inredningsprogrammen är den vanliga spottar som gäller - har jag sett.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Solceller och prisutveckling

Inlägg av xdigger »

Okej, jag vill i alla fall ha led.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar