biowarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hej hopp.

Verka rfortfarande ha problem med sotkakor som bildas redan efter 3 dagar. inser att draget i panna är för högt. Så jag ska snart installera dragregulator.

Bilden som du tagit på hela ekipaget. Så ser det ut som att mataren sitter högre upp. (den lådan som sitter under förrådet)
Det sitter ju två skruvar på varje sida som håller matardelen.
Det går att justera den i två lägen. (övre och ett nedre läge)
Upptäckte att min "matare" sitter i de två nedre hålen. Undra om det påverkar något?? Det bör ju forsa ner mer pellets per varv som motorn till mataren gör. hmm.
Bara en teori...

Jag får jobba på med luften lite mer. Jag kanske tror att jag har lagom luftintällning. När jag igentligen ska dra ner den ett läget till.

Bara att testa och vänta några dagar. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Åfan går den att justera också, är nog bäst att jag låter bli den då det fungerar bra. Men jag vet inte vilken skillnad det borde göra att justera den, antal pellets som ramlar ner borde vara samma tycker jag.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ja du bezt.

Du har nog rätt. ska ju inte vara någon skillnad direkt. Läste igenom manualen. (för trehundrafemtioelfte gången)
Antar att det inte gör någon skillnad. Mer än att längre pellets har lättare att ta sig förbi.

Ska ge mig på att justera fallröret nu. Då jag insett att de är lite för liten lutning. :oops: Ja som trodde jag hade koll.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp! Har nu justerat fallröret. Blev tvungen att har behållaren framför pannan. Annars gick det inte få till den rätta vinkel.

Nu är det lite bättre fart på pelletsen.
Förrut hade jag runt 35° lutning. Vilket inte räcker. Så då har man ju prövat de också.. =P
Kan säga att orsaken till att 35° inte fungerar. Är att en del pellets flyger förbi styrplåten. Vilket gör att det klumpar sig i mitten. Så det har inget med farten att göra.

Har för mig att du kör rostret på tre hålrader. Hur har du fläkten och matningen inställd??(bezt)
Lite nyfiken bara.
Själv så kör jag matningen på nästan läge 3.
Och luften ligger mellan 3 och 4:an.

Ska be min pelletsleverantör att rökgasmäta anläggningen. För att se hur bra inställd den är. Kan ju vara kul att se hur effektiv brännaren är.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej hopp!!

Nu verka rdet fungera hyfsat bra. Tack vare dina bilder så har jag hamnat rätt igen. Hoppas det ska fungera bättre nu.
Men jag tror inte att jag kan köra så länge som du kan innan rostret behöver rengöras. (bezt)

Jag får nöja mig om det fungerar i en vecka utan driftstopp. Och sedan göra rent brännaren.

Kan säga att jag har varit helt vilse efter att ha grejat en del med inställningar. Vilket jag iofs var tvungen till. För att det alldrig ville fungera riktigt som det skulle. Det lustiga är att jag tycks har haft bra förbränning nästan hela tiden. Men ändå har det bildats sot på rostret så att driftstop hela tiden uppkommer.

Har fortfarande inte fått fingrarna ur och beställt en rökgasanalys.
Men jag återkommer så snart dä gjort.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Gus
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 11:26
Ort: Kramfors Västernorrland

Mera bilder på sotning av Bio-Warm

Inlägg av Gus »

Bio-Warm 2001 års model med skruvmatning
Bild
Sotarvektygen som jag använder målarskrapa samt pensel(om någon undrar? jag är målare;.))[/url]
Albin Trio från -90
Biowarm från 2001 (skruv)

//Gus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

målarskrapa.. inte helt dumt faktiskt. =)

Får du Gus också en lite hårdare aska i brännaren. (På fallplåten. Så att man får hacka lite med mejsel)
PÅ rostret blir det mer som en tjock koka med aska. Som man lätt kan få bort med handen. Man får som dock skrapa bort en liten beläggning med aska efter det.


Nu kan kan jag rapportera att det har fungerat kladerfritt hela veckan. Utan stopp. Helt otroligt!. Det enda är att några pelletsen hoppar över rotstret ibland.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Lite rapportering.

Har monterat en draglucka nu. Verkar redan som att förbränningen är mer stabil och mer värme stannar kvar i pannan.

Nu återstår det bara en rökgasmätning. För det är väll aldrig gjord.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Hur går det för dig Deasstore?
Håller pannan värmen bättre nu också med dragluckan?
Sotar den lika mycket?

Själv så fungerar den mycket bra, får lite mer beläckning på rostret nu när rökgasen är lägre så en sån kan vara dags att investera i snart men det får man kanske anse vara förbrukningsvara.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej bezt.

Sedans jag installerade en draglucka så tycker jag att brännaren går jämnare. Vet inte om det har gjort så mycket på pelletsförbrukningen. Men det gör nog några procent. =)

Ska nämna att jag ringde och rådfrågade biotronic om denna eviga styrplåt. Denna gången fick jag ett svar som kanske vore bra att veta innan man håller på och bökar för mycket. Som jag har gjort.

Styrplåten på tidigare brännare. (de som har uppvikta hörn )
Den var lite för lång enl tillverk. Så egentligen ska den kortas av 1-2cm. Å sedan vara rak å inte har några uppböjda sidor.
Så ser styrplåten ut på de senare brännarna ut.
Men de klart har man inga problem så ska man nog inte ändra på plåten.

Snart ska jag byta till en annan brännare eftersom jag vill ha ett större förråd och lite mer inställningsmöjligheter.
Men jag kommer nog att sakna bio-warms enkelhet. Det är en riktig evighetsmaskin bara man sköter sotning och påfyllnings som man ska.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Ja det är dumt att laga något som inte är trasigt, det där med större förråd vore inte dumt. Jag har också funderat på att byta sen när(om) jag får in bulkförrådet. Vore smidigt att ha en skruv direkt från den till brännaren.
Men det funkar så bra för mig så jag vet inte, finns så mycket annat man ska göra i hemmet.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jo jag håller med.
Det finns mycket annat man vill göra. Hade ju planer på att bygga ett större förråd med en skruv till det förrådet vi har idag.

Men med skruv, motor och nivåstyrning mm. Så blir det ganska dyrt.
Så då ska jag kanske bygga ett stort bulkförråd. Om det ska va mer lönt.
Men det blir ju så klart ännu dyrare & tar plats.

Hittade en beg brännare som blir en billigare investering.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: biowarm

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Hej har just köpt å installerat en bio warm brännare rätt nöjd med den som första brännare va billig så ja tänkte prova med pellets istället för ved


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Skriv svar