TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Jag har börjat få problem med att värmen försvinner ur pannan.
Jag kollar displayen på styrboxen och siffran 2 lyser med fast sken. Problemet är att värmen sjunker och hamnar till slut på 20 grader. Brännaren verkar tro att tempen är över 70 grader då den inte startar upp och börjar mata pellets.

Får ju inga felkoder genom detta felet. Någon som varit med om detta?

När jag trycker fram siffran 0 och sedan stänger av strömmen och sedan slår på den, trycker fram till siffran 2, men sedan händer inget. När jag efter ett tag trycker fram till 0 igen börjar matarskruven mata pellets och jag får trycka fram till 2 igen. Då körde brännaren på tills panntempen kom upp till 80 grader, men sedan fortsätter den bara att sjunka tills allt är kallt igen.
......
Uppdatering. Frugan kollade till brännaren och panntempen för 30 minuter sedan. Displayen visar 2. Panntempen 40 grader. Brännaren gick inte alls.
30 minuter senare gick jag ner för att starta om den jäkeln, men när jag gick ner i källaren hörde jag att den tokmatade pellets. Det brann för fullt och fläkten blåste, panntempen stod på 44 grader. Varför startar den inte upp vid 70 grader längre?


Måste jag köpa ny styrbox för över 5000kr, eller går det att återställa den på nåt sätt?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara problem med drifttermostaten. När pannvattnets temperatur sjunker under inställd temperatur, ska termostaten koppla in 230 volt till brännarens bruna kabel. Får inte brännaren 230 volt, kommer den inte att starta.
Kontrollera att det inte är glapp i någon kabelanslutning, att det kommer fram 230 volt från termostaten.

Har det alltid varit en 2:a i effektväljaren? Det motsvarar c:a 6 kW effekt, vilket jag tycker är lågt för en normalvilla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Det har räckt med effektläge 2 i alla år.

Jag skall kolla drifttermostaten, men börjar tro det kan vara nåt med styrboxen. Går det nollställa den på nåt annat sätt än att bryta strömmen?

Nåt galet är det. När tempen är nere på 40 grader så börjar den externa skruven mata pellets, pelletsen tänds och fläkten blåser. Sedan tokmatar skruven pellets i 5-6 sekunder uppehåll i 1 sek sedan kör den igen i intervaller, när panntempen kom upp i 70 grader slutade skruven mata pellets och fläkten startade och gick hela tiden ända tills lågan i brännarkoppen slocknade. (Precis som när den nått maxtempen). När jag tryckte på effektväljaren på styrboxen och kom till läge 0 så började det mata pellets igen och brännaren verkade hamna i startup fasen igen. Den skall ju inte börja mata pellets och starta upp när jag väljer läge 0. Det har hänt flera gånger nu idag att den börjar mata vid läge 0. I vanliga fall använder jag ju läge 0 innan jag stänger av strömmen, och även om skruven tömts på pellets så tvångsmatar jag skruven på läge 0 genom att trycka in "tvångsmatarknappen".

Jag gick nyss ner och kollade då det var helt tyst. Pannans temp låg på 60, brännaren tyckte att den hade arbetat klart. Jag ställde effeken på 0 och bröt strömmen. Slog på den efter 10 sek. valde läge 2, inget hände. När jag tryckte på effektväljaren till 3 startade skruven och tändelementet började jobba.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en multimeter eller någon spänningsprovare så du kan kontrollera vid vilka temperaturer drifttermostaten slår på och av 230 V?
Styrboxen får startsignal när det ligger 230 volt på brun kabel, vilket jag tror den får när temperaturen är nere på 40°.
Försök att reda ut det här först.
Sedan kan jag hålla med om att styrboxen beter sig skumt. Den ska inte kunna starta i läge 0. Fläkten kan gå i några minuter men inte matningen, såvida man inte trycker på matning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Okej, tack för svar.
Jag skall kolla det. Jag återkommer med svar.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Nu har jag varit nere och kollat. Det ligger 230w på båda kablar även när brännaren bestämt sig för att stanna.
Brännaren gick in i stoppfasen när tempen var uppe i 72 grader och då låg det fortfarande spänning på 230w till styrboxen.
Kan det vara glapp i drifttermostaten? Att strömmen bryts under en kort tid och att styrboxen avslutar cykeln?
Fattar dock i så fall inte varför det ej går att starta brännaren vid 60 grader. Det ligger ju fortfarande 230w till styrboxen.


När tempen sjunkit skall jag testa att bygla kablarna så att det ligger 230w hela tiden. Då borde väl teoretiskt sett brännaren gå ända tills endera överhettningsskyddet i pannan löser ut, eller tills att jag tar isär kablarna, alternativt bryter strömmen till pannan.
Brännaren skall ju inte stänga av förrän den slutar att matas med 230w?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Bröt strömmen, kopplade ur kablarna från drifttermostatet och satte ihop kablarna med varann, varvid det stadigt går 230w till styrboxen.
Knäppte på strömmen när panntempen låg på 52 grader. Pellets började mata vid läge 0 på displayen, några sekunder senare blinkar larmet E8.
Nollställer larmet och det börjar mata pellets igen. Skyndar att ändra till läge 2 och brännaren startar upp. Det matas fram pellets som efter ett tag antänds. Sedan går fläkten nonstop tills pelletsen slocknar. Sedan står allt i Standby. 35 minuter senare när tempen sjunkit till 46 grader startar den upp igen. Samma sak igen. matar i lite pellets, antänder, sedan blåser bara fläkten. Jag hjälper till att hälla i pellets för hand så att det ej slocknar. När det gått 9 minuter matar den pellets i 2sekunder. 8 minuter senare stannar fläkten och det matas fram lite pellets sedan startar fläkten igen. 7 minuter senare stannar fläkten helt. Nu tycker styrboxen att pannan är tillräckligt varm. Den är 52 grader. Förstår inte hur den kan anse sig vara klar när termostaten ens är inkopplad...

Jag förbereder för att stänga av, trycker fram till läge 0 och det börjar mata pellets igen i några sekunder innan larmet E8 kommer fram igen.
:scratch:
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Bara för att undvika missförstånd, svart kabel skall alltid ha 230 volt för att brännaren skall stänga ner kontrollerat, stå i vänteläge och starta upp när brun kabel får 230 volt.
Brun kabel används enbart för att förmedla start och driftsignal. När spänningen blir 0, ska brännaren stanna.

Saxat ur manualen:
Felkod E8
Fel på elektroniken.
Troliga orsaker
„ Externskruven går tungt (rengör och kontrollera skruven).
„ Knapp varit påverkad vid spänningstillslag (återställ och fortsätt köra).
„ Bristfällig elanslutning (glapp, dålig noll-ledare).

Kontrollera ovanstående och speciellt sladdanslutningarna i pannan, drifttermostat och brännare.
Displayen ska visa en nolla när strömmen slås på, men ska definitivt inte börja mata pellets. Kan matningsknappen ha hängt sig?
Här finns en manual att ladda ner om du saknar den https://www.eldkraft.se/Bruks/TB/TB%20M ... 20MINI.pdf

Låter som om din styrbox fått en dödskyss.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Stegatorparn skrev: sön 05 dec, 2021 20:15 Bara för att undvika missförstånd, svart kabel skall alltid ha 230 volt för att brännaren skall stänga ner kontrollerat, stå i vänteläge och starta upp när brun kabel får 230 volt.
Brun kabel används enbart för att förmedla start och driftsignal. När spänningen blir 0, ska brännaren stanna.

Den startar och stannar som den vill trots att brun kabel har 230w. När den stannat har brun kabel fortfarande 230w.

Blir nog att byta styrboxen. Ska testa att maila Torsby Ugnen och se om de vill/kan ge något tips.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av nyman »

Såg en styrning TBmini på Blocket. Kanske inte passar.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/s ... e/98725846
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: TB-Mini brännaren tror att den är uppe i temp?

Inlägg av PatrikM »

Tack. Men jag åkte till Torsby och bytte kretskortet här om dagen. Nu fungerar allt som vanligt igen.
Han jag talade med sade direkt att det var kretskortet, det var tydligen inte första gången han hörde min berättelse om hur allt kom i otakt.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Skriv svar