Helautomatisk panna

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Helautomatisk panna

Inlägg av Snapphane »

Överväger KWB, Viessman, Windhager (!). Är ni som har dessa nöjda?
Ev kombi pellets/ved. Någon som har RB Devron?
ETA PC känd av någon?

Sneglar på Effecta 222 med Biobjörn 18 men är skeptisk till alla brännare som ej har internskruv.
Biobjörns tändning är långsam.

I princip skall anläggningen kunna handhas av min otekniska fru utan min inblandning.

Alla synpunkter och förslag är välkomna.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av nyman »

Effecta 220 hade jag som alternativ men valde en Ecoflex istället. Magneterna som ruskar turbulatorerna sägs vara tunga när man till slut behöver rengöra turbulatorerna. Ecoflex har inga turbulatorer.
Bortser man från det så är nog BioBjörn + Effecta 222 en bra kombination. Brännaren väger ca. 13 kg, har snäppfästen och är lätt att ta ut. Internskruv är väl bara en sak till som kan gå sönder, har aldrig saknat internskruv de 11 år jag eldat med Bionordic som är en likadan brännare som BioBjörn fast med annan styrning.
Eldar nu med Iwabo S2 i stället för Bionordic. Den väger väl 18 kg och sitter monterad med 2 M8 pinnbultar, tung och otymplig att ta ut.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av Snapphane »

Tack för svar Nyman.
Ecoflex har jag nog missat. Är det en Easyflex du har? Enkel att sota?
Jag har riktigt hårt vatten och bör egentligen bara ha förrådsberedare men tittar trots det på andra VV.
Vh
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av nyman »

Har en 11 år gammal Ecoflex med brännaren uppgraderad till kedjedrift i en kåk som renoveras.
Efter installation för ett år sedan fungerade den över förväntan utan driftstopp hela vintern. Den har plattvärmeväxlare så varmvatten finns det gott om. Ecoflex har längre tuber än andra pannor istället för turbulatorer.
Sotningen blir därför helt ren och all sot hamnar nere i asklådan. Dra upp sotiga spiraler och sota ned hela pannrummet slipper man. Man sotar 9 korta fyrkantiga tuber där det bara finns ljus aska. Sedan är det 6 längre runda tuber som innehåller svartare sot. Sotningen går på 10 minuter.
Så länge som elektronikkorten inte går sönder så är reservdelarna till ecoflexbrännaren förvånansvärt billiga om man köper dem som reservdelar till Ariterm Bequem och inte via CTC.

Har du hårt vatten så undvik pannor som har kopparslinga för varmvattnet. I den andra kåken sitter en liten oljepanna med kopparslinga som jag i somras lyckades kalka ur. Det jobbet vill jag aldrig göra om, blev först totalstopp i slingan när fosforsyran hälldes ned. Mycket sölande med plastslangar och oljesugar för att få bort lossnande kalk behövdes innan det blev lite flöde igen så avkalkninen kunde fortsätta.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av thomasx »

Har en Windhager Biowin Exklusiv sedan nästan ett år. Mycket nöjd så långt.
Köpte pannan begagnad 10 år gammal, men den känns ändå som ny. Säger lite om kvaliteten.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av Snapphane »

Tack för det thomasx. Tyvärr hittar jag ingen begagnad. ÅF verkar inte intresserade. De skickar inte info. Hänvisar till Danmark.
Efter 19 år med pellets börjar jag blir trött på sotning och att knacka koks, så jag avundas och gratulerar dig till ditt val av panna!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av thomasx »

Ja, kontakta dansken. Han svarar inom någon arbetsdag och har koll på saker och ting.

Håll utkik på Blocket och eBay i England och Tyskland.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Helautomatisk panna

Inlägg av thomasx »

Jag tröttnade också, och bytte till Windhager, nu är jag glad igen 😀
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar