Fläkt och matning går konstant

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

Vi har en EP 18A-brännare som har använts de fem år vi bott i vårt hus utan större bekymmer. Den slutade att starta igår och ikväll bytte jag därför tändelementet som har suttit i ett drygt år nu, vilket är ett ganska normalt intervall för vår panna. Jag har bytt tändelement kanske 5-6 gånger totalt utan några bekymmer, och även denna gång startade allting igen och vi fick välkommen värme i huset.

Dock så uteblev den sedvanliga uppstartsproceduren när jag slog igång brännaren igen efter bytet, och istället gick fläkten konstant och skruven matade pellets som under uppstart, men gick aldrig över till underhållsläge när väl önskad temperatur uppnåtts. Detta ledde till att brännaren slocknade av överflödig pellets. Efter ytterligare en omstart uppstod exakt samma sak. Fläkten går konstant och skruven fortsätter mata och går aldrig över till underhållseldning. Jag försökte att manuellt ställa in underhållseldning (vilket görs med en knapp på kontrollpanelen) och på displayen stod då underhållseldning, men fläkt och skruv fortsatte som innan.

Vad kan ha hänt? Kan jag ha haft sönder något när jag bytte tändelement? Jag kan inte påstå att jag är särskilt tekniskt lagd, så vart vänder jag mig om något behöver bytas eller lagas? Tillverkaren (Altbergs plåt) har jag försökt få tag på tidigare utan något resultat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av Stegatorparn »

Jag blir inte riktigt klar över händelseförloppet.

Tänder brännaren ändå utan uppstartsförlopp?
Matar den fram doser under drift?
När önskad temperatur uppnåddes borde väl termostat/givare stoppa matningen, men om det inte gjordes borde förbränningen fortsätta tills pannans överhettningsskydd löste ut och bröt strömmen till brännaren.
Så vad hände?

Jag vet inte hur din brännare styrs men kontrollera att givaren i pannan har kontakt med styrboxen så det inte föreligger kabelbrott.
Kontrollera att alla kablar är anslutna i brännaren och inte lossnat vid tändelementsbytet.
5-6 tändelement under 5 år låter mycket i mina öron. Inte så att tändelementet ligger på hela tiden?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

Det förväntade förloppet, som det brukar fungera vid uppstart efter driftsstopp är:

1. Fläkten startar och kör en stund
2. Startdos pellets matas fram
3. Tändelementet aktiveras (det låter lite när detta sker)
4. Fläkten körs i 8-sekundersintervaller tills dess att elden tar fart
5. Fläkten körs kontinuerligt och pellets matas i 15-sekundersintervall
6. Brännaren går över till underhållseldning och fläkten körs ej

Det som istället hände nu var:

1. Fläkten startar och kör en stund
2. Startdos pellets matas fram
3. Tändelementet aktiveras (det låter lite när detta sker)
4. Fläkten körs direkt kontinuerligt och pellets matas i 15-sekundersintervall trots att ingen eld är igång. Dock kommer elden igång ganska snart och detta läge fortsätter en lång stund, vilket i sig är normalt när pannan är kall

När jag kontrollerade pannan efter en stund första gången så hade driftvakten löst ut och det var fullt med ej tända pellets i eldröret (eller vad det kan kallas).

Jag tömde ut alla extra pellets ur eldröret och startade om processen. Samma sak hände nu, dvs steg 4 i det vanliga förloppet hoppades över och fläkten och skruven körde på kontinuerligt. Denna gång kontrollerade jag pannan lite tidigare. Rätt temperatur hade uppnåtts och fläkten och skruven var nu ej aktiva. Ingen driftvakt hade löst ut. Jag slog då igång varmvattenkranar i huset, och när temperaturen sjönk i pannan och den försökte starta upp eldningen igen gick detta ej och driftvakten löste ut. Även denna gång var det fullt med ej tända pellets i röret. Antagligen var detta detsamma som inträffade första gången.

Något verkar ju mao vara fel på själva matningen. Får kontrollera kablar igen ikväll.

Jag tror inte att elementet ligger på hela tiden, men vet så klart inte. Hur kan jag kontrollera det?

Tack för svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av Stegatorparn »

Föredömlig redogörelse för händelseförloppet, tack :thumleft:

Jag misstänker att brännarstyrningen tror sig se eld med en gång när den kommer till steg 3.
Felet kan bero på skadade kablar från eldvakten/flamvakten/fotocellen som orsakar kortslutning till styrdatorn eller kortslutning i själva flamvakten.
Kontrolleras enklast med ett universalinstrument inställt för motståndsmätning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

Stort tack för svar!

Jag ska göra ett försök, men känner spontant att min tekniska kompetens kanske stannar runt byte av tändelement. Skulle det vara något trasigt i styrningen, då är det bara att ringa den lokala VVS-firman och be dem styra upp det hela, eller vem brukar ha kompetens för sånt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle nog satsa på en elektriker om du inte har en datorentusiast eller hobbyelektriker inom bekantskapskretsen.
VVS-montörer vet bara hur man byter saker, inte felsöker elektriska fel.

Tändelementet kan du kolla genom att ta ut brännare och titta i röret eller ta av kåpan hur det nu är lämpligast på din brännare och släcka ljuset i pannrummet. Då brukar tändelementet ha en mörkröd färg när det får ström.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

En liten följdfråga, om det nu är så att något är trasigt, går det att få tag på reservdelar i någon större butikskedja, eller är det någon typ av postorder som gäller? Att beställa via nätet och få leverans till oss på landet kan i värsta fall ta flera veckor med helger och annat, och det är både dyrt och opraktiskt nu så här i begynnande vintertid.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av Stegatorparn »

Det är nog väldigt ovanligt att vvs-butiker på bygden lagerför reservdelar till pelletsbrännare. Gör dom det, är det i regel bara de större märkena. De flesta av oss köper via nätbutiker, bl.a. eldkraft.se och pbs.nu.

I ditt fall med en EP 18A ska du i första hand försöka med tillverkaren Altbergs Plåt AB http://www.altbergsplat.se/index.htm om dom har reservdelar eller kan upplysa om vilken typ och data reservdelen du behöver har. Det är möjligt att samma reservdel även används av någon annan tillverkare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

I informationssyfte kan en uppdatering efter att problemet nu verkar vara löst vara på sin plats.

Jag tog hjälp av en lokal VVS-firma som kom hem och tittade på brännaren. Inga uppenbara fel hittades till en början, men när kontrollenheten öppnades fanns där en lös kabel som inte skulle vara lös. VVS-killen fick till slut tag på tillverkaren (Altbergs plåt) och gick med deras hjälp igenom hur allting skulle vara kopplat i kontrollenheten och nu fungerar brännaren som den ska igen.

Som lekman tyckte jag att det kändes lite märkligt att något inne i kontrollenheten bara skulle lossna helt plötsligt, efter många års drift, men om jag förstod samtalet mellan VVS-killen och tillverkaren rätt så var konstruktionen i kontrollenheten möjligen inte helt optimal.
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

Ytterligare en uppdatering, i informationssyfte eller något.

Efter ca tre dygns normal drift stannade brännaren igen. Öppnade för att ta bort överflödig aska och hittade då återigen en hög oeldade pellets, och när jag slog igång brännaren igen var ursprungsfelet tillbaka. Så antingen har samma kabel lossnat igen, eller så fanns det ytterligare fel.

Dags att ringa hit VVS-firman igen.
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Fläkt och matning går konstant

Inlägg av leversnitt »

Ungefär en månad har vi varit utan pelletsbrännare nu och väntar fortfarande på att kunna få något slags besked från VVS-firma/tillverkaren. De har haft sporadisk kontakt, men det går trögt, och det är kanske inte så konstigt att tillverkaren inte har så stort intresse av att lägga tid på en produkt de sålde för 10+ år sedan. Vi har i stort sett bestämt oss för att byta ut pelletseldning till bergvärme framåt sommaren, så nu handlar det mest om att se om det går att hitta något sätt att kunna elda upp alla pellets tills dess, utan att spendera allt för mycket pengar.
Skriv svar