Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör välja?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
sebbeskane
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 dec, 2015 23:56

Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör välja?

Inlägg av sebbeskane »

Hej håller på att planera ett nytt värmesystem till mitt hus.
Har fastnat lite för Blackstar pannan med scotte brännare som verkar vara riktigt vanliga i Danmark. Men sen när man ser alla tillval så blir man lite fundersam vad man vill ha för att det ska funka fint. Jag är väl rätt intresserad efter 10 år med en kmp Uno så lite overkill kan jag väl betala för.

Dom tillbehören jag spontant känner jag vill ha är lamdasond
Tryckluft rensning
Nivåvakt förrådet
Samt rökgastemperatur och tuchskärm.
Vet någon om där är så många ingångar som behövs på själva styrningen eller behöver man någon mer modul?
Som jag förstod det var där redan så man kunde koppla koppla upp sig mot internet och avläsa all info den vägen som standard i brännarstyrningen.

Såg även någon som skrev här på forumet för några år sedan att man kunde köpa från dansk grossist i Tyskland och spara lite momspengar den vägen?

Input efterfrågas på ovanstående.
MVh Sebastian
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör väl

Inlägg av Honda »

Touchskärmen är nog ett dåligt val då utvecklingen av den stannat, all utveckling av mjukvaran sker till V7 och den kommande V13. Tex solstyrning finns redan bara på V7, och ett nytt öppet kommunikationsprotokoll och appar för surfplatta/telefon kommer bara till V7 och V13.

V10 (den med touchskärmen) kommer bara att få fel rättade "vid behov", men inga nya funktioner. Hårdvaran är i övrigt samma som V7 och V13 förutom skärmen, så man kan byta till V13 mjukvara om man saknar någon ny funktion men då blir skärmen svart (V13 är ungefär en V7 utan skärm). Jag skulle alltså köra på V7 med tryckknappar istället för V10. Dessutom är ju V10 dyrare.

Tryckluftrensning är klockrent val, jag rensar brännaren samtidigt med pannan efter 3 ton pellet.

Uppkoppling mot internet finns som standard, man gör ett konto på danskarnas 'stokercloud' via brännarens serienummer och pluggar i ethernätkabeln så ska det bara fungera. Kostar inget extra att använda, åtminstone tillsvidare (vet inte om de garanterar att det är gratis i framtiden)

Nivåvakt till förrådet är väl en ultraljud-avståndsmätare som mäter uppifrån avståndet till 'ytan'. Vet inte hur pass bra det fungerar, men styrningen räknar förbrukad mängd och visar kvarvarande kg även utan den.

Lambdastyrningen tycker jag är kul att ha, men danskarna säger att det inte betalar sig. Men man har ju bra koll på att allt är ok, vilket ju är värt något det också.

Sen ska det ju vara separat varmvattenberedare och shuntar och ventiler och sånt också till en blackstar.

Jag tror inte att tilläggsmodulen med extra in/utgångar behövs till något, men om jag fattat rätt så kan du koppla in lambdasonden via den istället för den 'vanliga' lambdamodulen så det kanske är en prisfråga om man tar tilläggsmodulen eller lambdamodulen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
sebbeskane
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 dec, 2015 23:56

Re: Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör väl

Inlägg av sebbeskane »

Tack
Där sparade du mig lite pengar och frustration med touchskärmen. Fyller du då i hur mycket man har i förrådet eller hur kan den annars räkna ut hur mycket som finns kvar.
Ska ersätta en ved panna till våren är det tänkt. Jo med lamda styrning och ev rökgastemperatur så borde man kunna få bra koll tycker jag. Kör du den mot acctank och har du kopplat den till brännaren eller använder du ett fristående system typ ladomat?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör väl

Inlägg av Honda »

Ja, man fyller i hur mycket man har i förrådet.

Jag har en 'vanlig' panna på 190 liter med inbyggd varmvattenslinga och shunt till radiatorkretsen (finns i min signatur), så jag har ingen egen erfarenhet av blackstarpannan. Dessutom har jag en äldre V6 styrbox utan nätanslutning kopplad till en egen logger via serieport (som saknas i den nya styrningen) så jag har ingen egen erfarenhet av den nya boxen heller...

Danskarna brukar köra pannan direkt mot radiatorkretsen med en separat varmvattenberedare, ofta inkopplad via en två eller trevägsventil styrd av brännaren som laddar vvb vid behov. Se tex http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf. Man kan förstås köra mot en ackumulatortank också.

Där finns mycket annat att läsa också om du kan tyda danska... http://mhes.dk/index.html och förstås manualen här http://www.nbe.dk/download/manualer.html

Sen har de ju den nya RTB pannan också som har askutmatning och ska vara helt självrengörande, men den är betydligt dyrare än blackstar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
sebbeskane
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 dec, 2015 23:56

Re: Köpa scotte med Blackstar panna 16kw vilka tillbehör väl

Inlägg av sebbeskane »

Tack nu känns det som jag fått lite mer kött på benen. Och lite mer att läsa innan det blir investering Tack för hjälpen mvh sebastian
Skriv svar