manöverströmbrytaren slog ifrån

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Jag märkte att det blev kyligt inne. Efter att ha kollat strömförsörjning och blivit förbryllad, såg jag att manöverströmbrytaren på pannan stod i läge 0. Det förklarade ju att styrenheten var nedsläckt. Jag ändrade brytaren till läge 1 och styrboxen kom igång liksom att brännaren började blåsa rent.

Men efter detta så får inte brännaren signal, den går inte igång med startdos, tändelement, etc. Vad är det som kan ha hänt?

Jag har nu sotat och det var inte mycket aska, men en något för stor porös sotkaka fanns på rostret. Dock fanns inga oförbrända pellets (som i startdos).

Som sagt, vad kan ha hänt?

Brännaren är en TB-Mini.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av johano »

Vad är det för panna/brytare?
Bild på den är bra om du är osäker.

Låter ju mer som någon säkring/jordfelsbrytare om nu inte någon (person) oavsiktligt
råkat slå om den till 0.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

Fick du någon felkod när styrboxen fick ström?
Kollat och återställt brännarens överhettningsskydd?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Det är denna pannan: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=37&t=16303

Jag undrade också betr manöverströmbrytaren, om den på något vis "fått hjälp" att ta sig från läge 1 till läge 0, men svaret var att ingen rört något alls. Kan det stämma, att en brytare som har läge till och från för att man med handen ska kunna välja ett av dessa lägen, att ett fel av något slag ska kunna få den brytaren att slå ifrån på detta vis?

Det är mysko i och med att styrboxen uppför sig till synes som den ska, men att termostaten inte längre kan ge startsignal. Brännaren kopplades in av installatör för tre veckor sedan.

@Stegatorparen: Nej, det kom ingen felkod. Effektläget blinkade några gånger och därefter började renblåsningen i fem minuter. Brännarens överhettningsskydd är omskrivet i manualen och enligt denna ska det återställa sig självt om det blivit förvarmt, när det svalnat av tillräckligt, så nej, det har jag inte kollat (och jag vet inte heller var det sitter eller hur det ser ut).

Edit. Överhettningsskyddet är tydligen detta: http://www.eldkraft.se/produkt/verhettningsskydd-70c803 Frågan är hur man kollar om det är helt eller sönder.
Senast redigerad av PersonA den tor 05 mar, 2015 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av johano »

Är det brytaren som benämns "yttre brytare" på Bild 4 i din länkade tråd som vi pratar om här?
Du har inte en bild på den brytaren?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Det verkar ju så, är vad jag kan säga. På 3. orienteringsbild värmepanna ser du brytaren ifråga som punkt 10 på Fig. 3 Instrumentpanel.
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

jag mätte nu mellan blå och brun på denna bild, vilket motssvarar J3:1 och J3:2 på schemat och där är 0 V oavsett om termostaten är i till-läge eller från-läge. Borde väl varit 230 V där.

Bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/ohqzhstvscijmy/
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Upptäckte att i änden på L1 (6 mm²) hade isoleringen smält till följd av dålig kontakt och vad jag förstår gnistbildning. Ledaren L1 syns här: http://www.ladda-upp.se/bilder/yyigxuwarcenks/

Jag kapade bort den skadade änden och skruvade fast hårt i kopplingsplinten, det var lite glapp där innan. Det löste inte problemet, men kanske kan det ha varit denna svaghet som på något vis ställt till det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

Har du 230 V fram till termostaten?
Kan ju hänt något på kortet:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Mäter jag mellan stift 1 och 0-skenan så fungerar termostaten som brytare, d.v.s. till-från <-> 230 V - 0 V.

Men mellan stift 1 och P är termostaten utan verkan, d.v.s. till-från <-> 0 V - 0 V.

Termostaten ifråga: http://www.ladda-upp.se/bilder/bblgfeqqvdndh/.

Ja, om det hänt något på kortet kanske jag kan koppla förbi det, för det behövs väl inte egentligen för brännaren. Det är ju bara termostaten som ska ge styrboxen besked om start resp. avsvalning, antar jag; dock fungerar kortet så långt att elpatronerna nu sköter uppvärmningen klanderfritt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av Stegatorparn »

Jamän då ligger det 230 V på P hela tiden.
Flytta den bruna från J3:2 till termostatens stift 1, så är du på banan igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: manöverströmbrytaren slog ifrån

Inlägg av PersonA »

Haha...ja, din föraning var rätt det hade hänt något på kortet och precis så som du föreslår så flyttade jag den bruna från J3:2 och Voila! nu är jag på på banan igen.

Tack för hjälpen! :)
Skriv svar