EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
christianpierre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 jan, 2014 21:00

EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av christianpierre »

Hejsan

Helt ny här på forumet. Jag äger en fastighet som jag hyr ut och nu har hyregästerna fått problem. Pelletsbrännaren stannar och vill ej tända. Matar pellets och fläkten går, men sedan händer inte mycket mer.

Panna: Albin-panna eller liknande.
Brännare: EP-18

Hände 1 gång tidigare i veckan och då hoppade brännaren igång efter x antal försök, och nu verkar den inte alls vilja starta.

Vad kan det vara för fel, och var påbörjar man felsökning?
Kan det vara tändelementet som lagt av, och isåfall hur undersöker man det?
Brännaren verkar inte bli varmt alls, som sagt fläkten går och den matar pellets. Men inget mer.

Tacksam för snabbt svar, då hyresgästen börjar bli otålig då!

Mvh
Christian
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av Eldvin »

Halloj! Dra ut brännarn från pannan,tryck på start och stoppa in handen i brännarröret.Blir det inte varmt så har nog elemäntet sagt upp sig.Då slår du om knappen på som sitter brevid on/off knappen,häller i en skvätt tänd vätska och kör på underhålls fyr.Sen går du hem och tar helg och beställer 2st element på måndag.Eller så besöker du nån som säljer element till baxi,KMP,pellex eller dom gamla ulma. De är samma element.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av nyman »

Det troligaste är väl fel på tändelementet. Kan du mäta med en multimeter mellan trådarna till tändelementet om du tar loss den ena tråden.
Har den startat normalt tidigare? Tändelementet startar inte förrän hela startdosen är inmatad och det sker i pulser med skruven och tar 4-5 minuter men det har du nog redan observerat.

Nödstart enligt handboken här:
Ställ in för UH eldning. Lägg 4 dl pellets i brännarröret. Dra ur sladden för externmotorn på styrboxen. Slå på strömmen. Fläkten startar och blåser i 3,5 minuter. När den stannar tillför tändvätska och tänd.
Efter 1,5 min börjar fläkten pulsera,då sätts kontakten till externmotorn in.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
christianpierre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 jan, 2014 21:00

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av christianpierre »

Tack snälla för era tips.

Jag talade med hyresgästen tidigare och tydligare hade brännaren hoppat igång igen. Efter väldigt många försök.

Vad kan det vara som gör att den tänder ibland och inte, för hög pelletsmatning eller något som inte är helt OK?

Vore elementet dött kan jag tycka att det inte borde starta alls?

Som sagt, tack för alla svar!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av Eldvin »

Vad står matningen ställd på då??
christianpierre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 jan, 2014 21:00

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av christianpierre »

Tack för svar!

Jag har inte fått något besked än vad matningen står på.

Används tändelemetet vid drift eller enbart vid start? Eftersom att den stannar vid drift och driftvakten blir utlöst.

Mvh
Christian
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av Eldvin »

Tänd elementet är bara för att få eld på bränslet.Har brännaren alltid strulat??? Har för mig att matningen brukar stå på 1,5. Har du vägt in pelletsen så brännaren vet hur mycket pellets den ska mata?? Lite kort på anläggningen hade vart bra.
christianpierre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 jan, 2014 21:00

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av christianpierre »

Eldvin, det har varit krångel till och från. Men det mesta krånglet var med min gamla brännare, IWABO Villa X1 eller liknande, som till slut fick ge plats för EP-18.

Sedan EP-18 blev installerad har den egentligen fungerat bra, endast några enstaka driftstopp. Min hyresgäst är ny pellets-användare, så det kan vara så att han av misstag har ändrat matningen av Pellets.

Vet inte annars vad det kan vara eftersom den så ofta får driftstopp och är vääldigt svårstartad.

Enda medelandet man får är "driftvakt utlöst".

Jag skall be honom gå igenom vad den är inställd på och även kika i handboken vad som är "orginal".

Tack Eldvin
christianpierre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 jan, 2014 21:00

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av christianpierre »

Hur är det med fotocell, kan den ha något med det att göra?

Tänker, om den är väldigt sotig eller likande.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av Eldvin »

Om du hade problem med Iwabon och nu med Ep,n så börjar jag misstänka att det är nått med pannan.Men du har ju inte skrivit upp vad för grejer du har.Så vänligen lägg upp panna,skorsten å hele klabbet så kanske det klarnar.För övrigt tycker jag ep 18 är en bra och enkel brännare.Så att din brännare strular tror jag beror på att den av nån anledning inte är rätt justerad till pannan.Har skälv justerat in en ep och det var synnerligen enkelt och den gick väldigt bra med lite avvikelser från fabriks inställningen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av Eldvin »

Men djävlar!! Kolla så att Nollan och fasen är rätt kopplad till styrboxen!
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: EP-18 Tänder inte. Brådskande!

Inlägg av leversnitt »

Tråden är visserligen ganska gammal nu, men informationen kanske kan komma någon till nytta.

Har haft samma problem med min EP-18 brännare ett par gånger, och det löstes ena gången genom att byta ut tändelementet och den andra gången var det just fotocellen som blivit täckt av sot när jag rensade brännaren från aska. Efter att ha rengjort ordentligt hoppade brännaren igång igen och har fungerat problemfritt sedan dess.
Skriv svar