Viadrus V7D

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Mickesrx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 nov, 2013 23:43

Viadrus V7D

Inlägg av Mickesrx »

Hej.

Jag undrar om någon här har en Viadrus V7D?

Då undrar jag vad ni tycker om denna panna?

1. Är den lätt elda i?
2. Hur höga rökgaser får ni?
3. Använder ni dragbegränsare? Iså fall hur fungerar den?
4.Många brukar bygga om dom för att få bättre prestanda är det värt att göra detta?, iså fall så är jag intresserad på tips, ( om nån vill dela med sig av)
5. Hur lång tid tror ni det tar att ladda en 1000 liters ackumulatortank?
6. Övriga tips

Tack förhand

Mvh Micke
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Eldvin »

Varför köpa en Hedenhös panna överhuvud taget??? Som är all annat än ved panna. Om du vill ha en billig panna så kolla på en Maga ,Atmos eller nån Orlan.Dom är ju tänkt för ved eldning.
Mickesrx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 nov, 2013 23:43

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Mickesrx »

Tack för svar, än så länge så är det bara funderationer, har hört att många köper dom för gjutjärnets skull,
Helst så är det underförbränning som lockar mest men de är väl rätt så dyra?
Ska kolla in de märken du tipsat om.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Eldvin »

Om du ändå ska byta eller sätta in nytt,varför då snåla?? Pannan ska sitta där i många år och nån ska tillverka den ved som ska eldas. Om du ska köpa ny bil köper du då en från Polen?? Jag tycker det är långsökt att köpa en gjutjärns panna och sen nöja sig med nått som var modernt på 40-talet.Vedeldning skall va roligt och bekvämt.Den ved jag klyver och kapar ska värma huset och inte försvinna rätt ut i skorsten.För då kan jag lika gärna elda upp den i skogen.Sen om du kollar blocket så finns det många fina pannor som bara eldats några tills stadsbor köper hus på landet och upptäcker att dom måste röra på sig för att få värme .
Mickesrx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 nov, 2013 23:43

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Mickesrx »

Sant, jag har tidigare eldat i ctc och Diom pannor och där försvann ju allt ut i skorstenen, detta är länge sedan, nu har jag en tysk panna, en buderus juno sf 211 ubg, underförbränning med tryckande fläkt.
Den är rätt så gammal nu, 23 år för att vara exakt, kruxet är att det är svårt att få tag på delar så därför börjar ett byte vara aktuellt innan den går sönder, men den fungerar ändå rätt bra men inte kul om den skulle gå sönder mitt i kalla vintern.

Ska kika på blocket å se vad jag hittar,
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Eldvin »

Hur ser en sån tysk panna ut då?? Vilka delar är det som är svår att få tag i??
Mickesrx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 nov, 2013 23:43

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Mickesrx »

Om du tittar på den här länken så ser du hur den ser ut, är inte hemma nu annars hade jag fotat pannan nere i källarn,

http://www.ebay.de/itm/Buderus-Juno-SF- ... 7675.l2557

Jag har pratat med Milton och de sa att de net kan få tag delar överhuvud taget.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Eldvin »

Ser bara två Atmos :mrgreen:
Mickesrx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 nov, 2013 23:43

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Mickesrx »

Det var konstigt för när jag går in länken så ser jag buderus pannan...
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viadrus V7D

Inlägg av Eldvin »

Ahh!! Nu fick jag till de! De står ju på Tyska allting av nån outgrundlig anledning.men vad jag kan förstå så är den panna likvärdig med våra pannor med tryckande fläkt. Vad är det som är special på denna panna som inte går att byta ut?? Fläktar finns ju till allt möjligt.Keramik går att gjuta nya bara man gör en form.
Skriv svar