T B Mini problem?

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Okej.
Jag får kolla i morgon. Tack så länge :)
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag blir inte klok på detta.

I dag var brandskyddsinspektören här på kontroll. Han sa att allt såg bra ut förutom att jag hade väldigt mycket svart sot i skorsten. När han firade ner kameran i skorsten så "snöade" det svarta sotflagor utanför fönstret. Jag frågade om det var gammalt sot men han tyckte att det såg "färskt" ut.

Hur mycket luft skall jag ställa på?
Har på slutet haft effekten på 2 och luften på 4.

Blir röken mörk även vid för mycket luft? Eller skall jag fortsätta öka luftmängden?

Han bad mig ringa ett företag i stan och be dem komma och justera in brännaren.
Jag ringde dem, de hade inget avtal med TB Minibrännare, de bad mig ringa Torsbyugnen.
Jag ringde dit. De hade ingen aning om vad detta kunde bero på och bad mig ringa ett annat företag på orten.
Efter ett samtal med en person där så hade de bara reservdelar till TB Mini, men hade inga andra erfarenheter med inställningar mm.
De bad mig tala med sotaren om han hade några tips... vad är detta? :(
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Om du börjar om från början.Ställ en låg matning med lagomt med luft.Om värmen inte räcker till så ökar du ett snäpp.Kan va så att brännaren ger mer pellets än den klarar att elda ur.
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Ok. Jag skall testa i morgon.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

Jag körde TB Mini innan jag bytte anläggning. Fick bra hjälp från Torsbyugnen när jag ringde dem.

Du bör från TU ha fått beskedet att det normala är att spjällarmens överkant ska ställas vid samma siffra på skalan som effektläget. Där ska bränsle/luft bli hyfsat rätt om allt annat är som det ska.

Jag får känslan att det antingen är draget som spökar för dig, eller så levererar inte fläkten rätt flöde.

Draget:
Om det är för dåligt lär luften som fläkten trycker in inte kunna "sväljas" fullt ut. Du får ett övertryck och en del luft kommer istället tryckas ut uppåt genom fallröret. Du kan enkelt testa detta genom att hålla en tändarlåga vid öppningen bredvid ett av glasen när brännaren går i full drift.

Fläkten:
Lagren kan becka ihop och göra så att fläkten går på för lågt varvtal. Kollat hur de mår? Snurrar hjulet lätt & fint om du monterar loss fläkten o snurrar till med fingret? Lagren är hyfsat enkla att byta ut om det behövs, sök på forumet så hittar du art.nr.

Alt. så kan hjulet ha fått beläggningar av damm o annat, vilket kan göra att flödet blir för dåligt. Går att blåsa rent med tryckluft.

Går fläkten jämnt o fint med konstant varvtal?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

M.Lindskog skrev:Jag körde TB Mini innan jag bytte anläggning. Fick bra hjälp från Torsbyugnen när jag ringde dem.

Du bör från TU ha fått beskedet att det normala är att spjällarmens överkant ska ställas vid samma siffra på skalan som effektläget. Där ska bränsle/luft bli hyfsat rätt om allt annat är som det ska.
Japp det stämmer, han sade att de skall stå lika, sa också att brännaren är mest effektiv i effektläge 2 eller 3.
Jag får känslan att det antingen är draget som spökar för dig, eller så levererar inte fläkten rätt flöde.

Draget:
Om det är för dåligt lär luften som fläkten trycker in inte kunna "sväljas" fullt ut. Du får ett övertryck och en del luft kommer istället tryckas ut uppåt genom fallröret. Du kan enkelt testa detta genom att hålla en tändarlåga vid öppningen bredvid ett av glasen när brännaren går i full drift.
Det ryker inte in någonstans och när jag håller en sticka vid glaset sugs lågan ner mot fallschaktet.
Fläkten:
Lagren kan becka ihop och göra så att fläkten går på för lågt varvtal. Kollat hur de mår? Snurrar hjulet lätt & fint om du monterar loss fläkten o snurrar till med fingret? Lagren är hyfsat enkla att byta ut om det behövs, sök på forumet så hittar du art.nr.

Alt. så kan hjulet ha fått beläggningar av damm o annat, vilket kan göra att flödet blir för dåligt. Går att blåsa rent med tryckluft.
Jag tycker den går jämt och verkar funka som den ska, jag skall plocka isär och kolla bättre nästa gång jag plockar ur brännaren
Går fläkten jämnt o fint med konstant varvtal?
Ja den går jämt och fint.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag har idag plockat ut brännaren, gjort ren både den och pannan. Har tagit kort på hur den såg ut i eldstaden.

Bild

Bild

När jag startade om brännaren så hade jag 3 både på effekt och fläkt tills pannan kom upp i temp. När den stannat så ändrade jag till effekt + fläkt läge 1. Drog på shunten och avvaktade.

Gick ner i källaren efter en stund och märkte att brännaren tänt. Skyndade upp på taket. Till att börja med rök det en del, men när jag kom upp till skorstenen så "dallrade" det bara ur skorstenen. Hoppas att det är rätt nu...
Jag får kolla hur det ser ut om nån dag.

View My Video
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Stegatorparn »

Så ska det se ut, inga synliga rökgaser.

Du ska nog inte köra på för låg effekt, då risken är att fyren inte kommer upp i temperatur och du får tjära i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

jag har höjt till läge 2 på båda, skall kolla hur röken ser ut i morgon.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

@PatrikM: Det låter ju som att saker är som de ska då.

E3:or fick jag ofta av samma skäl som du: damm på glasen. Du kan alltid testa att dra av dem med antistatisk putsduk, det kan göra att det fastnar lite mindre. Ett annat alt. är att ta bort glasen helt, då kan ju inget damm blockera...

OBS också att givaren är ganska känslig för att vinklas korrekt mot reflexen. Hände för mig nån gång när jag gjort rent att jag råkat vrida den ur läge, med E3 som följd.

E6:or fick jag ibland för att flamvakten blev sotig. Höljet smälte också för mig en gång. Har för mig att läget kan justeras; prova att sätta den så långt ut från värmen som möjligt. Kolla om det blivit bränt i ytan, det kan försvåra för ögat att se lågan.

Betr. vilket effektläge du ska köra så är det väl också en fråga om vad som är bäst för pannan + vilket effektbehov du har. Läge 1 är ju bara 4 kW eldat, vilket med pannverkningsgrad ger dig kanske 3,6 kW eller så att ta ut. Det räcker nog inte så långt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag vill ju hoppas att det är som det ska. Men faktum är ju att jag har ett litet hus på ca 120 m2 och nu drar brännaren 8 ton pellets om året. Den gamla brännaren som var 15 år gammal drog ju endast 4 ton/10 månader. Är inte denna nya bränslesnålare?

Sotaren kommer till veckan så jag får höra om han påpekar nåt.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

Nja, det är väl först och främst din energikonsumtion som styr, dvs husets behov vid den temp du vill ha inne, samt förbrukning av varmvatten. Sen tillkommer att ingen säsong är identisk någon annan map temperatur och vind. Dvs jämförelser är vanskliga.

Sen kan förbrukningen förstås påverkas av dina inställningar, både av brännare och panna. Men att tro att man ska få en stor besparing enbart genom ett brännarbyte är nog att göra saken lite för enkel, gissar jag.

En tumregel är att man behöver som mest ca 50-60 W/m2. I ditt fall betyder det 6-7,2 kW. Lägg till pannans verkningsgrad (säg 90%) så behöver du elda 7,2/0,9 = 8 kW enbart för värmen. Lägg till eller dra ifrån för om huset är bra eller dåligt isolerat, samt vv-förbrukning.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: T B Mini problem?

Inlägg av PatrikM »

Jag har inte sagt att jag skall göra en besparing från den förbrukningen jag hade innan, däremot trodde jag ju att det snarare skulle dra lite mindre pellets med en ny brännare än tvärsom. Jag hade absolut inte räknat med att det skulle dra så mycket mer pellets.
Men de senaste 15 åren har vi bott 5 personer i huset som använt varmvatten och elementen i diverse rum, då förbrukade jag ca 400kg pellets per månad.

Nu efter jag köpt nya brännaren så bor vi 4 personer i huset, det går åt 1/5 mindre varmvatten.
Och jag förbrukar ca 670kg pellets/månad och då har det varit en mycket mild vinter.

Tb mini brännaren drar ju i snitt 9 kg mer pellet/dygn. Husets energikonsumtion är ju snarare mindre nu än förut men ändå går det åt nästan 800kg mer pellets/år
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: T B Mini problem?

Inlägg av Eldvin »

Nu har jag också sett filmen. De sitter ju ett insattrör ner stucket några meter ner .Där får du en flaskhals.Så ta och riv ut det när tillfälle ges.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: T B Mini problem?

Inlägg av M.Lindskog »

@PatrikM: OK, förstår. Ja, om pannan är densamma & energibehovet samma el mindre, då borde du inte få en ökad förbrukning - om allt annat är lika.

Hur ser askan ut numera? Om det blir mkt oförbränt så vittnar ju det om att du inte får ut all energin ur den pellets som matas in. Dvs att inställningarna är fel. Vilket den svarta röken pekar på.

Kan det finnas andra skillnader? Har du t.ex. nåt spjäll i pannan som kan låta rökgaserna gå ut utan att passera tuberna, kan det i så fall ha öppnats (mer) än tidigare?

Har du elpatroner också? Om ja, går de möjligen mindre nu än tidigare?

Något annat som ändrats?


PS Mitt tidigare inlägg ang effektbehovet handlade f.ö. om att hitta rätt effektläge på brännaren, inte om förbrukningen. Var inte så tydlig med det, inser jag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar