Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Så har det då gått ett år med ny brännare och riktig pelletpanna. Så här långt kan jag säga att jag är numera en mycket nöjd pelleteldare, underhållet är minimalt, exakt noll driftstopp och förbrukningen ser ut att ha minskat med ca 10% (gamla systemet: termax 30 oljepanna + KMP pellx 20). Pannan har jag tömt på aska 3 gånger på 10,5 ton pellet och det fanns ändå marginal i asklådan. Tuberna sköter jag endast med spaken mellan uraskningarna. Brännaren sköter sig själv med tryckluft, och rostret ser ut som nytt efter ett år.

Jag kör modulerande drift 8-23kW. Dvs kontinuerlig drift under -5, ungefär. Tycker att förbränningen blir onödigt ostabil under 8kW så därför satte jag gränsen där. Med jämnare matning skulle det nog gå att gå ännu lägre.

Och angående matning, eftersom jag loggar restsyrehalten i rökgaserna så blev det plågsamt tydligt hur ojämn matningen från en tvåmeters lutande skruv är. Variationen i matningen var i ett ca 15 minuters intervall, och skillnaden i max och min var mer än vad lambdaregleringen klarade av att reglera bort. För att gå till botten med vad det är som händer i skruven satte jag en webbkamera att övervaka vad som händer (skruvröret är genomskinligt). Då kunde jag följa med exakt hur det ser ut i skruven vid matningstoppen och botten. Det som händer är följande: Skruvspiralen "flyter" normalt upp mot rörets "tak" ovanpå pelletarna och drar dem upp på ena sidan av röret enligt spiralens rotationsriktning. Så länge spiralen ligger i detta läget fungerar matningen jämnt och fint. Men med tiden arbetar sig skruven längre och längre ner längs med sidan av röret tills den plötsligt börjar dra pellet "över sig", och då sker följande väldigt snabbt. På några få varv tar spiralen ett tag längs med bottnen av röret och dyker upp på andra sidan och efter några varv är situationen som i början igen. Problemet är att pellettransporten under denna djupdykning är mycket större än normal, mer än 50%. Och efter denna "burst" så är pellettätheten i röret glesare än vanligt så direkt efter följer en period av kanske 50 mindre matning än normalt i någon minut innan det hela normaliseras.

För att försöka förbättra det här har jag experimenterat med lutningar av skruven allt mellan 30-70 grader. Svaret blev att brantare än 50 grader förvärrar problemet, flackare än 45 ger ingen förbättring. Jag har också provat olika utformningar på intaget, och där kom jag till att en så enkel åtgärd som att vrida intaget åt sidan ger en förbättring, genom att det minskar skruvens kapacitet så att då den bara är halvfull så uppstår aldrig den situationen när spiralen går ett varv via bottnen i röret. Jag provade köra så ett par veckor, men fick till sist konstatera att det inte existerar något läge som är stabilt, dvs tillräckligt lite pellet i skruvröret för att få jämn matning, och ändå ingen risk för valvbildning i intaget med avbrott.

Nästa försök var att försöka avhjälpa problemet att spiralen är så pass böjlig att den kan röra sig på det sättet, ett 12mm rör passade fint inuti spiralen, med en del glapp. Jag fäste röret med en klämma längst ner i spiralen och provade köra. Perfekt matning! Eller nåja.. förbättras kan det säkert ännu, men fenomenet beskrivet ovan försvann helt och hållet. Variationerna nu är mycket mindre och i intervall på "någon minut" istället för "tiotals minuter". Skruvens kapacitet minskade ca 20%, men om nu inte det är ett problem så kan jag inte se några nackdelar alls. Det ända jag inte begriper är varför inte alla externmatningsskruvar levereras med centrumrör. Jag har kvar den senaste modifieringen av intagsöppningen till röret, det kan hända att den hjälper till att hålla den lösa ändan av spiralen på plats. Jag har också ganska flack lutning nu, vet inte exakt men under 40 grader.

Tilläggas kan ju att jag hade exakt samma problem med matningen i förra brännaren, dvs stora återkommande burstar med direkt efterföljande underskott, men då den hade stålrör till skruven så begrep jag aldrig vad det berodde på, jag antog att det var i intaget till skruven variationerna uppstod.

Nu med lambdareglering skulle jag antagligen ha kunnat strunta i det (har ju svårt att låta bli att peta på saker) men jag undrar om det inte var det här fenomenet som dödade rosterrören i min gamla kmp. Jag tvingades ju ställa matningen så den inte sotade igen under burstarna och efterföljande syreöverskott åt säkert upp röret då.

Någon annan som har provat centrumrör i en externmatningsskruv?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Jakob »

Intressanta iakttagelser.

Själv gav jag upp och satte en doserskruv i serie. Rekommenderas. Jag har PMat med flera här som gjort liknande lösningar modell hemsnickrat och är doserskruven kort så blir doseringen tight.

mvh
Senast redigerad av Jakob den mån 15 okt, 2012 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Icecap »

Att de inte levereras med centrumrör beror nog på att det är billigare utan och att folk vill ha möjligheten att kunde vrida runt skruven, iaf. om man frågar tillverkaren.

En skruvspiral utan rör kan även "lindas ihop" och skickas, en 5m skruv med kärna blir strax mer otymplig rent logistisk.

Och att spiralen "rullar runt" som du beskriver är nog känd på ett eller annat sätt, det finns ju anledning till att vissa brännare har inbyggd doseringsförråd och att det finns som löst tillbehör.

Och det sista kanske kan vara en idé för dig om du vill: ett minimalt förråd nära brännaren som själva doseringen sker ifrån, då kan skruven har kärna och vara lagret i båda ändor. Sedan kan "den långa" skruv fylla på detta doseringsförråd när det behövs, det kan avkännas med en kapacitiv givare som i sin tur starter en timer som har frånslagsfördröjning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Nu var det ju inte frågan om någon 5 meters skruv utan den korta (1,8 meter i mitt fall) doserskruven som följer med alla brännare som inte har intern dosering. Jag har nog haft på "projektlistan" i många år att fixa en noggrann doserare, men frågan är om det inte blev såpass bra med den här lätta modifieringen att det aldrig blir av... Skruvarna som levereras med brännare har ju inte heller delbara skruvrör (i allmänhet iallafall) så spiralen levereras instoppad i röret och inte hoprullad bredvid. Någon prisfråga är det alltså inte. En extra doserare med nivågivare är en relativt dyr sak i jämförelse, så det är självklart att den lämnas bort i en budgetvariant om det bara är möjligt, men att en så enkel sak som ett rakt rör på 1,5 meter, som inte kostar nästan någonting varken i material eller montering eller leveranskostnader, lämnas bort trots att det skulle göra en enorm skillnad för funktionen förstår jag inte. Tänkte att det kan finnas någon nackdel som jag inte har hittat (än), tex större risk för att extra långa pelletar fastnar eller liknande, men det lär väl visa sig.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Icecap »

Tänk på att du nu är långt mer erfaren än Svenssons runt hörnet, du har testat och kollat och har faktisk ett överblick över din anläggning som väldigt få pelletseldare har. Därför ser du problemet och förstår vad du kan göra åt det, jag skulle tro att tillverkarna inte ens har detta koll på läget som du har.

Därför kommer de inte att skicka med kärnrör, helt enkelt för att de inte anser att det har ett värde eller för att brännaren kör rimligt OK utan och varför då ge bort vinst till kunderna? En sådan rörbit kostar inköp, kapning, lagerhållning, reservdelsadministration, frakt, monteringsfitting osv. så gratis är det inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Jag antar att du har rätt i att de flesta tillverkare inte har koll helt enkelt. Förutom ett fåtal då som satsat på dyrare mekanik. Visst har janfires doserskruv kärna? Ecotec och biomatic har ju det iallafall. Och min brännares internmatningsskruv har också kärna (men ingen nivågivare och cellmatare som skulle behövas för att dosera med internskruven). Innan jag blev pelleteldare trodde jag att alla skruvar har kärnor, och då jag märkte att så inte var fallet antog jag förstås att det berodde på att spiralskruvar fungerade bättre som pelletdoserare. Tyvärr är nog svaret att de används för att de är billigare, Degermans precisa doserare gick ju inte heller att sälja till någon till tillverkare.

Matene's system doserar med spiral, men det bygger på att den horisontella skruven aldrig är mer än halvfull. Samma trick fungerar tydligen inte med en lutande skruv, vilket Rol-Bi högst antagligen kom fram till för många år sedan, precis innan han uppfann vertikalskruven...

Men som sagt, upplever man att externskruven doserar ojämnt så kan ett 12mm styvt kopparrör från classe göra stor skillnad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Jakob »

Honda,

Kör du det lambda-kit som säljs som tillbehör till BioComfort?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Vednisse »

Jag har testat en del eftersom jag också kör modulerande drift vintertid och vill ha jämn matning, har dock aldrig haft ett centrumrör/kärna hela vägen upp. Bara haft över intaget, spiralen jag har passar ett 22mm rör i med lite glapp.

Har du röret hela vägen upp?

Har även som du märkt att det är bättre med intag lite vridet åt sidan. Har byggt mig själv en kort doserskruv likt ulmas, är dock inte helt nöjd ändå. Lite kan bero på att jag kör blandad 6 och 8mm pellets, så det kan skilja lite på mängden av vardera sort som skruven drar in. De mindre pelletsen skiktar sig nedåt.....

Hur har du fäst kopparröret med klammer?
Ett järnrör är ju enkelt att fästa med en loppa längst ner, men ett järnrör hela vägen blir ganska tungt och jag tror spiralen kan börja vispa i röret.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Jakob: Japp.

Vednisse: Röret går hela vägen upp. Provade före med en 20-30cm rörstump i intaget, det gjorde egentligen ingen skillnad alls som jag märkte. (Mitt) problem var tydligen inte alls relaterat till intaget utan till hur spiralen beter sig inuti röret.

Fästet längst ner... det var någon mässings-rördel av obestämd art jag hittade i skrotlådan som råkade passa att kila fast det hela med så att röret inte ramlar ur. En stump järnrör i ändan och en svetsloppa låter som en bättre lösning, men det var ju egentligen bara ett experiment nr X i raden, som tydligen håller på att bli en permanent lösning. En klämma av någon sort i övre ändan ovanför utloppet skulle ju också fungera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Fick förrådet fyllt för några dagar sedan. Ser precis i loggen att i natt har skruven tydligen börjat ta "ny" pellet ur förrådet för restsyrehalten sjönk ungefär 1,5 procentenheter, nya lasset var tydligen betydligt tätare än förra. Roligt att följa med då integratorn börjar stega ner matningen. Det finns många åsikter om vad som är en "modern" pelletbrännare, men enligt min ringa åsikt så kommer det här rätt nära.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Rol-bi »

Jag har ju samma brännare som dig, Honda. Denna brännaren såg jag första gången i Tyskland då jag installerade et matningsystem hos en förhandlare som använde denna brännaren. Den passar bra till Matene matningsystem och bulkförråd. Nu har jag i höst såld 3 anlägg i Oslo med samma teknik, inklusive Blackstar pannan med automatisk sotning. Jag fick byta tändspiral i mai, annars tuggar den pellets. Brännaren liknar en Janfire NH fast internskruven har inga doserfunktion. Samtidig ligger brännaren på ca. halva priset ut till en kund. Styrsystemet övergår allt jag har sett på marknaden och jag kan justera och kolla brännaren från Japan via internet.

Dosering till en villabrännare med Lambdastyrning skiljer sig från en 200kW anläggning genom att doserna är en tiondedel och det finns inte skruvar som är tillräcklig små. Skruven ger en dos vid varje rotation och det gör att O2 värdet inte blir fullständigt stabilt. En lutande skruv fylls med spån nedantill och det fungerar som en effektiv strypventil. Syreöverskott ökas och brännaren får stryk om man inte kör med Lambda som korrigerar.

Jag använder sidointag i en horisontell doserskruv så att fyllningen blir justerad in till 50 prosent på långa doserskruvar (4-6 meter) och kanske 70 prosent på ett veckoförråd (50 cm). Har användt detta i flera år och Ariterm har Depo som gör nestan samma sak. Vertikalskruven jämnar flödet ut då den kör med upp mot 10 gånger så högt varv som en doserskruv.
Karla1 på forumet köpte min skruv i 2006. Han jobbade deltid på Äfab, gjorde testar med KMP brännare och fann ut att Matene sin skruv borde vara en standard på alla brännare. Så har det inte blivit, ingen brännarproducent vill köpa en skruvteknologi då man enkelt kan kopiera den lutande skruven som är billig. Begränsningarna på denna har du sett, Honda. Sen hjälper det inte med internförråd i brännaren om tekniken inte doserar bra. Där får man pulsdoseringar. Matning av bränsle är det svåraste vid pelletseldning. Det säger också Mafa.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Två år har det då gått (drygt) sedan jag bytte panna och brännare. Fortfarande exakt noll driftstopp och noll problem i övrigt. Inga tecken på slitage på brännaren, förutom att keramikplattan i brännaren har blivit lite rund i kanterna. Askar ur pannan och borstar av rostret efter 3 ton pellet, eller fyra gånger per år.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Jakob »

Rapport från min polaren i Estland:

Detta system körs med en 30kW-brännare i en OPOP. Denna panna körs med "flytande" temp utan shunt mot radiatorslingan. Varmvattenkörningar körs med automatisk omkoppling av växelventiler mot en 200L tank.

Det har ju varit extremt milt även i vårt östra grannland och nu har problem med tjära uppstått i pannan. Lösningen har varit att tvinga upp systemet i över 65 grader då tjäran bränts bort i pannan.

Jag misstänker att dessa problem är en kombination av låg panntemp (kalla väggar) samt lägsta möjliga effekt på den modulerande skalan i 30kW-modellen.

I övrigt felfri drift av brännare och panna i snart 3 år förutom diverse matningsproblem som ej kan tillskrivas brännaren.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Idag mailade brännaren mig på jobbet och skickade med en aktuell graf som bilaga där det klart framgick att ljussensorn gett upp. Det är ju betydligt roligare att hämta en ny på hemvägen än att märka att brännaren har stannat först då jag kommer hem från jobbet och allt har stängt.

Ljussensorn verkar vara en svag punkt på brännaren, de har flyttat den och bytt komponent i nyare modeller har jag sett.

3 år gick det utan driftstopp alltså, håller den takten i sig så är jag absolut nöjd.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av micke_932 »

Känns inte det lite gammaldags ? borde inte någon form av mjukvara redan analyserat grafen och skickat en beställning direkt så delarna redan var på väg.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar