Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

:lol: :lol: Jo det förstås, i nästa version kanske... Annars beställde jag nu i förväg lite billiga bra-att-ha smådelar som kan behövas, kondensatorer, tändare, ljussensor och skamolstenen ifall den behöver bytas någon gång. Det går ju att göra så också...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Drygt 5 år utan driftstopp nu, >55 ton pellet uppeldat och rostret ser ut som nytt. Tändelementet har jag bytt, men det var för att jag ville testa det nya keramiska som tänder snabbare. Det gamla är kvar som reserv.

Den gamla pellXen hade hunnit få två nya innerrör och ett nytt ytterrör vid 5 år i drift, men till dess försvar kan väl sägas att den var för klen för mitt behov. Eller för klen överhuvudtaget...

Jag vet inte om pelletkvaliteten har blivit bättre men numera kör jag upp mot 4 ton mellan rengöringarna och då är det inte alls fullt i asklådan. Rostret hålls rent ovanpå med kompressorrengöringen men det samlas lite smulor under rostret som säkert är bra att dammsuga bort var 4:e ton pellet. Pannans spaksotning räcker till för att hålla ner rökgastempen så det är asklådan som bestämmer när det ska rengöras.

Pelleteldning kan absolut vara bekvämt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av psau »

Kul med uppdatering, jag har ungefär samma erfarenhet efter mitt byte från PX21/Nibe City fast i mitt fall till Effecta/B16. Om något tycker jag nog att Effectans turbulator skakning inte rensar tillräckligt skulle nog egentligen behöva dra tuberna oftare än de 4 pall som jag kör idag...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av mrxswe »

Jag är mycket nöjd men min NBE brännare, och det går inte åt mer pellets bara för att man kör 3-16 kW.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ett år med bio comfort, och några ord om pelletmatning

Inlägg av Honda »

Nu har det tydligen gått en bra bit över 10 år sedan jag bytte brännare, och den går fortfarande helt problemfritt. Rostret ser kanske inte 100% nytt ut längre, men nästan. Brännarröret (som någon klagade att inte går att byta separat) är helt och hållet i nyskick. Det keramiska tändelementet höll i ca 7-8 år (minns inte exakt när jag bytte), så nu är jag på mitt andra. Jag har blivit ännu lite latare med rengöring så numera kör jag fullt 5 ton mellan uraskningarna och drar i askspaken med några veckors mellanrum. Klent med besök i pannrummet nuförtiden. Över 120 ton pellet eldat hittills.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar