Jolly Mec

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Jolly Mec

Inlägg av fchristi »

Jag tar mig friheten att som nybliven medlem öppna upp en ny tråd i syfte att finna eventuella Jolly Mec-ägare i Sverige och därigenom kunna utbyta erfarenheter. Håller på att installera en Jolly Mec Foghet Aero (dvs luftburen) efter att 2011 inte ha funnit en kamin (kassett) i Sverige som matchade mina krav:

* Automatisk omställning ved -> pellets
* Automatisk tändning
* Programmering per veckodag och på tim- och minutbasis
* Spridning av luften medelst fläktar
* Externt insug för optimal förbränning ved/pellets
* Estetisk och gentemot min äkta hälft försvarbar kassett som kan byggas in

Valet föll på den italienska tillverkaren Jolly Mec. Blott namnet avskräcker säkerligen godtycklig landsman, så även mig, men eftersom jag arbetar i Schweiz kunde jag hyra en bil och åka ner till Bergamo i norra Italien för att titta på den och jag tyckte om vad jag såg. Det visar sig att en finlädsk återförsäljare har ett "nytt" exemplar kvar (fabriksår 2007 men helt oanvänd) och jag får till 40% rabatt (3500 EUR) och levererad i maj. Först i veckan blev allt klart med bygganmälan och sotarinspektion. Den gör vad den skall men för att ansluta alla rör, nipplar etc krävs det ca 50 unika ventilationskomponenter och ett antal hål för genokmföring i väggar (ca 8000 kr exkl arbete).

Faller försöket väl ut i vinter (hus, 200 kvm i Sthlm, tre våningar, 42 000 KWh eluppvärmt) så kommer jag att satsa på en MAFA Villasilo 347.

Om du är Foghet-ägare är jag mycket intresserad av att komma i kontakt med dig.

/Fredrik
Bilagor
Bild kamin
Bild kamin
12_ofen.JPG (58.08 KiB) Visad 5729 gånger
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Jolly Mec

Inlägg av kari »

En kamin som värmer.?
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Jolly Mec

Inlägg av fchristi »

Terve Kari,
Jag ser att du bor i Finland - kaminen är köpt där av Ilcon OY. Det är en mycket kraftfull kamin och min absoluta målsättning öre att värma 200 kvm (3 våningar) till 100% med pellets. Jag är helt övertygad om att det går men planeringen av ventilationsrören måste göras minutiöst och noggrant. Luft rör sig aldrig "frivilligt"...

Jag hittade inga lika avancerade kaminer på den nordiska marknaden. Därför blev det den här.

Hör av dig om du har frågor.
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Jolly Mec

Inlägg av fchristi »

Jag tog kaminen i drift den 15 december och utan att dra förhastade slutsatser så noterar jag att den bara genom att stå i glödläget värmer såväl mellan- som övervåning vid ca -2 grader eller varmare utomhustemperatur (kaminen står på mellanplanet)... Det är imponerande (100 gram pellets/timme) men skapar ett par problem:
1. Kaminen kan inte stå i glödläge hur länge som helst, efter 1-2 dagar slocknar lågan och kaminen måste startas om.
2. Jag använder envist medföljda termostaten som är belägen i samma rum som termostaten vilket gör att kaminen aldrig går igång - trots att temperaturen på nedre planet är 17 grader dvs alldeles för kallt. Jag får ofta ett mindre begåvat förslag: flytta termostaten längre ifrån kaminen. Problemet, självklart, är att temperaturen i matrummet, där kaminen står, blir alldeles för hög.

Strategin nu är att bygga in hela kaminen med 70 mm mineralull och leda tillbaka hela denna "stand-by-värme" tillbaka i spirorören som leder ner till källarplanet. Temperaturen på denna luft är 30-40 grader. Detta kall ske genom en kanalfläkt som helt enkelt för luften ur inbyggnaden in i spirokanalen.

Det är min fulla övertygelse att denna kamin kan värma minst 200 kvadratmeter även vid kraftiga köldgrader men det förutsätter optimal och effektiv fördelning av luften.
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Jolly Mec

Inlägg av fchristi »

Det har nu gått ett år sedan förra inlägget och de två problem jag då hade har jag löst:

1. Kaminen MÅSTE köras på 6 mm pellets! Sedan jag ställde om har den aldrig någonsin stannat trots milda december 2013. Flera länder nere i Europa kör just 6 mm har jag förstått i efterhand.

2. Kaminen styrs nu av ett relä och en strömbrytare som slås av och på av ett hemautomatiseringssystem Homematic. Sällan avviker temperaturen mer än 0,2 grader "neråt". Pga. eftervärme kan det dock bli max 0,8 grader varmare än inställt. En otrolig precision m.a.o.

Problemet med kallt i källaren löstes med en fläkt med egen termostat som hela tiden "pushar" varmluft ner i källaren. Utblåsen är försedda med ljuddämpare så det är helt ljudlöst. Nu tar kaminen 90% av uppvärmningen åtminstone ner till -10 grader, 200 kvm i tre plan.
Skriv svar