pelletsmaskin

Här diskuteras allt kring pelletspressar samt kringutrustning
Skriv svar
Jonny_W
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 17:51

pelletsmaskin

Inlägg av Jonny_W »

hej, jag har kollat runt efter någon pelletspress för att ta tillvara spillmaterial från ett hyvleri. Det finns idag 3 st tillverkare för småskalig pelletstillverkning, www.minipell.se som är lite väl små, ca 70 kg/timme.

På trä och teknikmässan träffade jag på Biopress AB www.biopress.se Deras maskiner verkar ha en smart matris lösning - den går att vända på!!
tydligen hade dom kört över 5000 timmar med samma matris och inte ens vänt på den än. finns i tre olika storlekar och verkar vara vettiga priser. Jag har varit och sett en maskin i bruk och den gick väldigt jämnt och fint.

Och så har vi SPC, men alla jag pratat med har sagt att detta är en maskin som producerar hälften av vad tillverkaren lovar, och är dessutom dyr i drift eftersom matriserna slits ut snabbt.

Någon som har mer information om pellets maskiner för småskalig verksamhet?

mvh Jonny
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Hej !
Pratade för några dagar sedan med http://www.ekodiesel.se/ ang pelletspressar bland annat. är själv lite sugen
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Denna länk fanns i tråden pelletspresse längre ner på förstasidan.

http://www.blocket.se/vi/9235580.htm?ca=5_s

Hyfsat pris.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

hej,

Du vet möjligtvis inte vad en sån där Biopress kostar, den ser ju riktigt bra ut!

Någon som vet hur mycket sågspån som går åt till 1 ton pellets (alltså hur många m3)
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lunboy skrev:hej,

Någon som vet hur mycket sågspån som går åt till 1 ton pellets (alltså hur många m3)
Beror väl på hur hårt pressat pelletsen blir men pelletsfabrikerna anger 4-5 m3/ton pellets.. Här uppe får man betala 50:- + moms/m3 för spån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jonny_W
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 17:51

pelletsmaskin

Inlägg av Jonny_W »

hej igen, Hoppas helgen varit bra!!
Jag har varit och kollat på ekodiesel maskinen också, men det är inget alternativ. Jag vill inte slänga pengarna i sjön
Men ärligt talat så är det inte en pelletsmaskin utan en leksak.
Om man jämnför vikten på tex. Biopress minsta maskin som ska göra ca 200 kg/h så väger den 980kg - jämnfört med den kinesiska ekodiesel som väger 230 kg (alltså knappt en fjärdedel) presshjulen som ska mata ner pellatsen i hålen är inte ens lagrade (och där blir ett d-ävla tryck) , och den så kallade matrisen är en vanlig plåt som det borrats lite hål i (matrisen är hjärtat i en pelletsmaskin, och på ekodiesel är denna plåtbits konstruktion alldeles för snål längd och kvalite, den håller säkert inte mer än max 10-20 timmar) Man behöver också ett ordentligt styrskåp som övervakar inmatningen. Att stå och ösa i en befintlig tratt finns inte i mina tankar.
Tydligen ska den funka att pressa raps med, men att pressa trä är någonting helt annat!!!
Jag lägger min röst på Biopress, det verkar vara en gedigen och smart igenomtänkt maskin med den horisontella dubbel matrisen. tydligen så har företaget (Biopress) kört 300 kg / timme med den minsta maskinen utan problem, men garanterar 200 kg / timme för att inte lova för mycket och det tycker jag verka väldigt seriöst.

mvh Jonny
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

Vet du vad biopressen kostar Jonny?
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
NiklasG
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 14:23
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Utan att vara allt för negativ så är det mycket svårt att få någon ekonomi i en småskalig tillverkning. Minipell tex. 130 000 + moms för 50kg/tim? Och du måste ha ett torrt (min 15%) fuktighet i spånet. Köpt spån i dag från sågverk ligger på ca 50 - 90 kr/m3 och innehåller ca 45 - 50% fukt, således måste det torkas. Det finns fler faktorer men dessa är de svåraste.

Man skulle komma på en ny idé gällande pressning fast med bibehållen kapacitét. En sak är klar det krävs ett enormt tryck och ca 160grader. En pipa eller fler på ca 55mm längd och 8mm invändigt. Längden beror på träfiberns uppbygnad.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har du någon uppfattning om vad "enormt tryck" innebär ? (nyfiken)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
NiklasG
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 14:23
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Enormt tryck. Frågar man de ledande större tillverkarne Byler, Matador mfl så svara de inte på detta eller de säger att de inte vet...hmmm. Tillverkar man briketter typ 80mm så är det en excenterpress historia som med levade kraft ger runt 60 - 70 ton varje slag och varje slag ger ca 1cm brikett den gör ca 160 slag i minuten men det är ju briketter. Jag skulle nog tippa på ca 30 - 50 tons tryck när man tillverkar pellets i en cirkulär matrispress. En Matador press som tar fram 7 ton per timma har en elmotor på 250kwH som deutom är utväxlad/nedväxlad 4 ggr om motorn varvar 1400rpm så snurrar matrisen ca 360rpm. Som sagt detta med trycket är en svår grej att åstakomma men det krävs tyvärr för att få en fast (inga finfragment) och fin pellets.

Som sagt lite nytänkade inom den här "branchen" skulle inte skada:) Pressnings metoden har funnits sedan 1800 talet.
NiklasG
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 14:23
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Det finns i stort sett bara två tekniker att använda i dagsläget, liggane eller stående matris. Ekodiesel borde nog tänka över sin produkt innan de blir stämda på allvar, man kan inte pressa träpellets med en uns av kvallité med skruvteknik deras är en foderpress och inget annat.

Gjorde en enkel pdf ( kass design) men den beskriver lite enkelt de två teknikerna:
http://www.glimner.com/pellets_teknik.pdf


Som sagt lite nytänkande skulle inte skada :D

Jag har "gråttat" i pelletspressning i 4 år nu och har vissa ideér men de blir snabbt ekonimiskt ohållbart för en enkel löntagare :wink:
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: pelletsmaskin

Inlägg av Snapphane »

Gammal tråd som reaktiveras pga ett inlägg på FB/”Vi som eldar med pellets”.
En person pressar pellets baserad på ”trädgårdsavfall” - grenar,ris och löv.
Använder elektrisk pelletspress och bensindriven hammarkvarn.
https://skanekraft.se/kategorier/pelletering/
Numera tar jag på fritidshusets skogstomt, vara på all ”ved” ner till fingerstorlek. Det blev nästan 1,5 m3 av det som annars under många år eldats upp utomhus för att ”bli av med det”. T.o.m vattenskotten på fruktträden kapas buntvis mha yxa snabbt till behändigt format. Slipper elda för kråkorna eller köra till den ”certifierade” och kvoterade tippen. Perfekt tändved.
Nettomässigt tids- och energivinst.

Är frågande till att det lönar sig mer att göra pellets av ovanstående. Vem vet?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: pelletsmaskin

Inlägg av rod02 »

Pressa pellets gör man för smidig transport. Annars eldar som det är.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar