Pellets till forskning?

Här diskuteras allt kring pelletspressar samt kringutrustning
Skriv svar
Jeol
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 sep, 2009 16:41

Pellets till forskning?

Inlägg av Jeol »

Hej

Jag behöver pelletera mindre mängder biobränsle för ett forskningsprojekt om förgasning på KTH, och tänkte passa på att fråga här om erfarenheter och tips för pelletering av halm. Vi har inte tillgång till maskiner själva, och jag har utan framgång letat omkring mälardalen efter någon som kan och vill ta sig an vårat problem.

Angående förbehandling, verkar det som att vi behöver hacka ner eller mala halmen innan. Till en pelletsanläggning bör strålängden vara mindre än 1 decimeter, (hellst 5cm eller mindre). Är det någon som vet om eller har en bra maskin att göra detta?

Behövs det bindemedel, eller går det att göra utan? Vilka halmsorter fungerar bra i så fall?
Vilka presstryck / matristjocklekar fungerar?
Kan man klara av gråhalm (regnlakad halm), dess dammproblem och sämre bindningsförmåga?

Tacksam för tips eller ideér
Vänliga hälsningar,
Joel
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Hej

Kontakta Läppeställaren AB han bygger inmatnings system för pellets pressar samt torksystem.
Han har ett färdigt system för att pressa halm.
Jag har varit hos han så jag vet att det fungerar.

mvh

Martin
Skriv svar