Inkoppling acktank, nyttja restvärme panna

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Inkoppling acktank, nyttja restvärme panna

Inlägg av Awitte »

Hej!

Numera stolt ägare av en laddotank och en laddomat 11-30. Därtill solfångare vacuumrör 60st. Ska kopplas mot all sunt förnuft till den gamla ctc 1100 family 25 med en ulma 2000 brännare. Tre funderingar:

a) Tänker ta returen från tanken till pannan längst ned, för att under vintern kunna ladda hela tanken. Tänker att jag kan hålla kall vatten i botten för solfångaren genom att korta eldningstid. Vettigt?
b) Radiatorreturen tänker jag återföra ovanför solfångarslingan, klokt?
c) Tänkte nyttja pannans 145l genom att dra varmvattenslingan genom dennes värmeväxlare. Då kan jag styra eventuellt uttag genom pumpen som finns i pannan. Kan det funka?

Mvh, Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling acktank, nyttja restvärme panna

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken Laddotank har du, volym?
Verkar vettigt att utnyttja hela tankens volym vintertid, då solen ändå inte ger något vidare tillskott.
Hur tänker du styra brännaren?

Radiatorreturen bör sitta över solslingan för att inte störa slingans funktion.

Är osäker på hur du tänker koppla varmvattnet. Kallvatten in i värmeväxlarens slinga och sedan över till pannans kallvattenuttag?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Re: Inkoppling acktank, nyttja restvärme panna

Inlägg av Awitte »

Hej och tack för ditt svar!

Det är 500L eco 2 combi. Helst hade jag styrd rubbet via en raspberry minidator. Då skulle jag kunna ta in flera faktorer för när brännaren ska köras, både vad det gäller tankens värmeinnehåll, men även utifrån prognos för solinstrålning och kommande temperaturer. Det kanske är sci-fi?

Och det stämmer, jag tänker ta värmeväxlaren först, och sedan över till kallvattenporten längst ned. På sommaren är då pumpen för växlaren avstängd, medans när pannan är i drift ligger pumpen på en flödesvakt och vattnet är redan varm när den kommer till tanken (ifall värme finns i pannan). Är det galet eller kan det funka?

Mvh, Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling acktank, nyttja restvärme panna

Inlägg av Stegatorparn »

Ser att jag uttryckte mig otydligt beträffande varmvattenkopplingen.
Går kallvattnet in i pannans värmeväxlare och värms upp när pannan är i drift, kommer vattnet först att kylas av när det matas in i tankens slinga för att senare värmas upp i tankens övre del innan det går ut till tappstället. Kan tyckas lite ologiskt men har kanske ingen praktisk betydelse för funktionen.
Sommartid när pannan är avstängd passerar det kalla vattnet pannans värmeväxlare opåverkat och värms upp av solvärme och eventuellt toppas med elpatron i tanken.

Skulle man växla ordningsföljden så kallvattnet först går in i tankens slinga och värms med solvärme och pannvatten på vintern, kan temperaturen antingen toppas i pannans värmeväxlare eller enbart passera. I det senare fallet borde pannans internpump som startas av flödesvakten ha ett temperaturvillkor som hindrade pumpen att starta om inkommande varmvatten har en tillräckligt hög temperatur t.ex. 55°. I annat fall finns en risk att pumpen startar och kallare pannvatten kyler varmvattnet.
Sommartid stängs pannan av och varmvattnet passerar genom pannans värmeväxlare i det närmaste opåverkat.

För att få en effektiv laddning av tanken, bör brännaren styras av en hållkrets med en starttermostat i tankens övre del en bit ner från varmvattenuttaget så varmvatten säkras.
Termostat för brännarstopp placeras vid tankbotten.
Samma funktion fås med Ekontrolls TK1B.

Sedan kan det vara bra med några extra dykrör på olika höjder om man enkelt vill flytta någon givare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar