Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Hej,

Detta är jättekonstigt.

Kör jag följande inställningar så får jag en bra skiktning i tanken (låg temp i botten):

Diff tank start: 55 diff tank stopp 65 grader

Har märkt att nu när det är -10 ute så hinner inte brännaren med och framledningstempen sjunker under värdet den ska skicka ut.

Ändrar jag till start 55 stopp 75 värmer den hela tanken? Varför? Laddomat 21 med 72 termostat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Volymen mellan shunt och givare är c:a 100 liter och med temperaturdifferensen 10° blir brännarens gångtid relativt kort och den magasinerade energin liten. Sedan tar det några minuter innan brännaren når driftseffekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Så hur ska jag ha det? Förstår inte varför den laddar hela tanken när jag kör 55 start och 75 stopp? Givaren sitter nån dec ovanför där shunten hämtar vatten, givaren för stopp temp sitter strax över mitten på tanken.

Laddar jag botten får jag ingen användning av solen när den tittar fram.

Vet inte om jag har råd att ta hit någon VVS igen, har haft 2 här redan som inte varit till någon hjälp alls...de förstod inte hur driften mot acktank skulle fungera och vad jag skulle köra för inställningar. :/
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Det går inte att ge några specifika råd när vi inte vet exakt hur tanken är kopplad.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 33#p171250
Laddpumpens och radiatorpumpens varvtal är också avgörande att känna till.
Återkom gärna med efterfrågad information så ger det bättre förutsättningar att förstå hur din anläggning fungerar och beter sig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Såhär, säg till om jag behöver utveckla ytterliggare: Laddomaten går på varvtal 1, cirkpumpen är en Alpha2 som går på konstant varval på högsta (får inte tillräckligt med värme annars, stort hus) Mitten givare är den givare som pannan går mot när jag kör på acktank.

Returen från radiatorerna verkar gå in strax under mitten av tanken? Får inte ihop det.

Bild
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Returen verkar gå in där jag markerat, men det går även ett mindre rör från det större med returvatten till "kranvattnet", som sedan verkar ledas till/från laddomaten? Detta är extremt svårt för mig då jag tycker det går rör överallt och jag vet inte hur det fungerar. Har ju dessutom solen kopplat till tanken.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du ta ett foto över tanken så att det går att följa rören. Lägg det som en bilaga i inlägget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Det var rörigt på bilderna :) och pelletsbingen skymmer ju än del. Tror ändå att jag förstår hur det hänger ihop.
Laddomaten är sammankopplad med tankbotten i den grövre anslutningen som returledning till pannan vid laddning.
Kallvattenledningen som går ner mot laddomaten ska vara kopplad till den nedre varmvattenslingan som du ringat in på din tankbild.
Mitt på tanken ska den nedre och den övre varmvattenslingan vara sammankopplad. Kunde ej konstatera detta då anslutningarna var skymda.
Från den övre varmvattenslingans övre uttag tas varmt förbrukningsvarmvatten som först passerar en blandningsventil där kallvatten blandas in till inställd temperatur för att förhindra skållning.

Tilloppet från pannan ska gå in i tanktoppen och en avstickare ska gå till laddomatens övre anslutning. Gick inte att helt följa rören.
Som det är kopplat utnyttjas tankens hela volym vid laddning med pelletseldning. Det innebär att tankens nedre halva kan bli varmare än önskvärt med tanke på solvärmen. Vintertid spelar det väl ingen roll då solen oftast lyser med sin frånvaro eller bidrar mycket lite med värmetillskott. Hade varit mer optimalt för solvärmen om laddreturen varit ansluten vid tankmitten.

Värme till radiatorerna tas ut via en bivalent 4-vägs shunt, Esbe VRB 240, där först vatten tas från en lägre nivå i tanken (vänster port) och om temperaturen inte räcker till, öppnar ventilen ytterligare och blandar in vatten från en högre nivå (undre port).
Kan tycka att shuntens vänstra och undre port hämtar vatten för nära varandra, vilket inte gör någon avgörande skillnad. Om shuntens undre port hämtade vatten från tanktoppen, skulle tankens lagrade energi utnyttjas betydligt bättre. Nu utnyttjas tankens övre halva enbart till varmvatten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Tack för ett enormt givande svar! Stor eloge till dig som kan ge en sådan utförlig beskrivning på sådana trånga och dåliga bilder! :shock:

Jag har några följdfrågor på detta:

Vilka värden ska jag köra på diff tank start/stopp?

Om jag tex kör stopp på 75 grader laddas hela tanken, sätter jag stopp på 65 får jag en bra skiktning (detta med panntemp börvärde på 80).

Jag har kört tank start på 45 grader och stopp på 65, det har gett mig låga temp i botten för att lämna jobbet åt ev sol. Men rätta mig här:

Brännaren ska ju starta när tanken sjunkit till 45 grader, och brännaren startar ju med en någon fördröjning vilket resulterar i att den hamnar på säkert med start på 42/43. Det jag märkt nu när det börjar bli kallt är att brännaren hamnar rejält efter, då framledningtempen vid -10 grader är ju nånstans på 45 grader och brännaren får stå och brinna länge för att komma ikapp. Kan då se på kurvan att den ska skicka ut tex (45) till radiatorerna men kan stå några grader lägre siffra än så bredvid (antagligen för att tanken sjunker så snabbt och brännaren hänger inte med??????

Jag förstår heller inte min laddomat, som jag tycker skjuter tillbaka varmt vatten i pannan när den slutat brunnit på 75 grader med bör värde 80 så kan panntempen stiga till 86-7 grader utan att laddomatens pump går??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Du får pröva dig fram till lämpliga start och stopptemperaturer som passar din anläggning. Jag hade kört på 45°/75° under vintern när solen ändå inte ger något tillskott. Sedan mot vårkanten när det börjat bli lite kräm i solstrålningen och värmebehovet inte är så stort, kan du sänka stopptemperaturen till 60° - 65°.
I och med att du ställer in brännarens start och stopptemperatur har pannans börvärde ingen funktion, det blir vad det blir.

Verkar som laddningspumpen styrs av brännaren. Hade nog inte skadat om laddningspumpen även styrdes parallellt med en termostat i pannan som förhindrar höga panntemperaturer efter brännarstopp. När laddpumpen stannat kan backventilen i laddomat 21 öppna för självcirkulation genom pannan och tank. Funktionen är tänkt för vedeldning, men fungerar även vid pellets. Flödet blir dock avsevärt lägre än pumpflödet.
Det går att spärra backventilen i stängt läge om man önskar.

Är lite förvånad att du kör radiatorpumpen i läge 3. Har du golvvärme utan separat pump? Vad har du för differens mellan tillopp och retur vid -10°ute?
Jag har en likadan Alpha 2 som går i läge 1 och matar 24 radiatorer i ett 330 kvm hus varav 90 kvm är källare med 6 radiatorer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Okej tack!

Dock så sätter jag börvärde på 75 alt. 80 på pannan verkar den bara gå i lågläget, till stopp tempen i acken är uppnått. Sätter jag börvärde på pannan till 75 verkar den allt som oftast gå på låg. Vad är optimalast här?

Ja, tyvärr för den ett jäkla liv i vardagsrummet på entréplanet då första elementet på slingan från pumpen går upp där, det delar sig sedan till vänster och till höger. Ägaren innan som bott här sen huset var byggt -75 och som sedan uppgraderade anläggningen 2005 med bla. sol har kört på varvtal 3, och jag har prövat att köra på konstantvarvtal 1-2 också, då blir det tyst och behagligare att vistas i rummet. Men elementen blir inte alls lika varma...varför? Har problem med att värmen inte når de yttersta elementen på entréplanet också för den delen där jag tvingas hålla det större rummet stängt (kyler ner entréplanet för mycket), där är det inte varmare än 15 grader när det är kring -5. Jag har ingen golvvärme.

Jag prövade för några veckor sen att shunta ut max temp på varmvattnet då kom det fram värme i det bortre elementen, ville kolla så de inte var stopp men det var de således inte.

Det är mycket rör nere i pannrummet, strypt till garage (15 grader) och källarplan (17 grader). Resterande står fullt öppna (entrénplan och plan 3). På plan 3 har jag dock en retur som jag kan skruva på, värmen på översta planet fungerar mycket bra, därför förstår jag inte varför jag inte får värme på entré planet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Lågläget fyller ingen funktion när du kör mot acktank. Du tar bort låg genom att ställa in "Effekt låg skruv" till 0% i Effektmenyn.

Låter som rörsystemet skulle behöva injusteras.
Vad har du för olika typer av radiatorventiler? Ta gärna ett foto på varje typ.

Finns det termostatventiler, behöver inte alla element vara lika varma, huvudsaken är att rumstemperaturen är rätt, 20° - 21° eller vad man nu vill ha.
Hus byggda 1975 var sannolikt konstruerade efter den gamla byggnormen där rörsystemet var dimensionerat för 80°- 60° vid dimensionerande utetemperatur. Sedan kan det ha tillkommit tilläggsisoleringar och fönsterbyten som motiverar andra drifttemperaturer.
Ett rörsystem dimensionerat för 55°- 45° kräver dubbelt så högt flöde som ett 80°- 60° system vid samma effektbehov. Högre flöde skapar mer ljud och ökar tryckbehovet 4 ggr som pumpen måste ge. Är det ljudproblem i anläggningen, kan det vara idé att prova andra driftparametrar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

När jag flyttade in här var radiatorventilerna borttagna på entréplanet. Jag valde att köpa en adapter tillsammans med MMA Evosense 0-28 grader. Dock upplever jag dessa inte fungera med befintlig ventilpinne och gradantalet på termostaten. På plan tre har jag äldre AGA ventiler AGA STD 0-6 och källarplanet sitter det MMA Evosense 0-28 grader.

Problemet är att de första elementen på slingan som delar sig till kök/vardagsrum åt varsitt håll blir enormt varma medan de som går åt höger blir mycket svala, rummet längst bort är det obefintlig värme till. Tycker det inte blir någon skillnad om jag ens stänger termostaterna helt till de första elementen på slingan.

Fönstren är bytta för 5 år sedan.

Vad rekommenderar du mig att jag gör?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Elementen till kök/vardagsrum stjäl större delen av flödet och skapar hydraulisk obalans. Dessa radiatorer måste strypas för att få ordning på värmen.
Behöver veta vad det sitter för ventiler på tillopp och retursidan förutom termostatdelen. Bilder säger mer än ord.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar