Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

https://imgshare.io/image/N47RIx

Med retur/tillopp menar du de som går nere i pannrummet då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Tänkte närmast på radiatoranslutningarna.
När jag ser fotot misstänker jag att du har ett ettrörssystem, att radiatorerna i respektive plan är seriekopplade. Då borde det finnas ventiler vid förgreningen från stammen som går upp till övre plan. Ventilerna kan vara gömda bakom en lucka i väggen. Bild på ventilerna vore önskvärt.
Råkar du ha en rör-ritning vore det toppen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Jag ska se vad jag kan hitta på!
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Jag hittar tyvärr inte någon lucka någonstans, heller ingen rör ritning.

Ang. Att strypa dessa element som skär allt ”vatten”, kan man vrida igen termostaten något?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du ta ett foto på stammen där rören grenar sig. Kan finnas en ventil bakom sockellisten kanske...
Är det ettrörssystem så går max 40-50% upp i radiatorn. Resten passerar förbi i ventilen. Strypningen måste ske av hela slingflödet med en separat ventil i röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

De ventiler eller stammar du pratar om tror jag sitter i pannrummet, där har jag en röd av som går att stänga av flödet helt eller till den del man önskar till entréplanet, har dessvärre inga andra förgreningar eller dylikt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

OKej, står det någon text på ventilen eller fota så man vet vilken ventil det är. Om den bara betjänar entréplanet, är det rätt slingventil att strypa på.
Motsvarande ventil borde finnas för de övre planen.
När jag vet vilken typ av ventiler det rör sig om, ska du få instruktioner om hur injusteringen ska gå till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Bra bilder. Nu ska vi först kolla ventilinställningarna på de två sista bilderna som visar returventiler. Ta bort locket på sista bildens ventil så syns ett mejselspår i ventilen som på bild 5.
Tag en lämplig mejsel och skruva in ventilkäglan till stopp samt räkna antalet varv, även delar av varv, och notera resultatet för respektive ventil. Skruva därefter ut ventilkäglan igen till det ursprungliga varvtalet så att käglan hamnar i samma läge som innan.
När det är gjort, stänger du ventilen i bild 2 en stund och känner på ventil i bild 5 om den kallnar och verkligen betjänar entréplan.
Öppna sedan ventil 2 igen.
Kulventiler som bild 2 och 3 ska aldrig användas för strypning. Ventiltätningarna kan skadas och sedan tätar inte ventilen.

Bild 1 visar en strypventil för källaren där vattenflödet kan ställas in med hjälp av mätanordningen.

Vore bra om du kunde mäta temperaturen på returledningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Bild nummer 5, returen till entréplanet saknar täcklock, denna retur är ut skruvad till max, den ej att rubba ur sitt läge, ju mer jag försöker desto mer förstör jag spåret i skruven.

Returen med täcklock som går till ovanvåningen vet jag är returen dit, det står angivet på taket skrivet i tusch samt efter konsultation med ägaren vid köp av huset för ett tag sen. Den är ditsatt i efterhand då ovanvåningen till kom 10 år efter entré planet.

Har tyvärr inte tillgång till någon ir mätare...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänkte att ventilerna var helt öppna. En förutsättning för att kunna balansera flödet är att ventilerna går att manövrera.
Du får väl avvakta till våren och ta till lite våld eller byta ventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

På översta våningen är returen urskruvad, kanske till hälften. Det är bara returen till entré planet som är utskruvad till max och inte går att rubba. Ja, det kanske är bäst så...

Vad blir resultatet för entré våning när det är såhär?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Huvuddelen av flödet dirigeras till entréplanet. Det du kan göra tills vidare är att öppna ventilen helt till översta våningen för att i viss mån likställa förhållandena. Känn sedan med handen om returtemperaturerna är ungefär lika eller om returen till entréplanet är betydligt varmare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Erikjonsson »

Om huvuddelen av flödet är koncentrerat till entré planet, borde inte alla elementen bli varma då? Eller är det för hög fart på pumpen eller hur hänger det ihop?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren laddar hela tanken, har solfångarem

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det fler radiatorer i entréplan som inte blir varma, kan de inte ligga på samma slinga eller så har radiatorventilerna fastnat i stängt läge.
Känn på rören vid de kalla radiatorerna om de är varma eller kalla. Varma rör = samma slinga, kalla rör = separat slinga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar